Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák [komentář]

Poklidná jízda uprostřed široké dálnice je možná pohodlná pro vás, ale přiděláváte tím práci a starosti ostatním řidičům.
Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák [komentář]

Překvapuje mě, kolik Čechů získalo řidičské oprávnění a sbíralo první zkušenosti za volantem v Americe. Že se vám to nezdá? Připouštím, že to zní nepravděpodobně. Jak jinak si ale vysvětlit rozšířenost „amerického“ chování českých řidičů na tříproudých dálnicích?

Nemáme takových mnoho. Typicky se jedná o kousek D1 mezi Prahou a Benešovem a část Pražského okruhu mezi D5 a Evropskou. Kdykoliv těmito místy projíždíte, vidíte řidiče, kteří se v klidu a nevzrušeně sunou za svými cíli prostředním pruhem.

České dálnice: nekonečná příprava a nové Fabie coby součást stavby

České dálnice: nekonečná příprava a nové Fabie coby součást stavby

Patrně si užívají pocitu bezpečí, který pramení z potenciálního manévrovacího prostoru na obou stranách. Vyhovuje jim, že nemusí tak často přejíždět z pruhu do pruhu a upravovat rychlost podle okolního provozu.

Patříte k nim? Doufám, že ne. Protože práci, kterou takoví řidiči ušetří sobě, přidělají dvojnásobně jiným.

Bezdůvodná jízda uprostřed je bezohlednost

Na rozdíl od Ameriky jsou u nás všechny pruhy nalevo od pravého určeny pouze k předjíždění. Což má jeden následek, který vás možná nikdy nenapadl: Bezdůvodnou jízdou prostředním pruhem poloprázdné dálnice porušujete nejen silniční zákon, o kterém si můžeme myslet svoje, ale i zákon, který by v každé funkční společnosti měl být nadřazen kodifikovaným normám – zákon slušnosti.

Co říká zákon

„Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování."

§12 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb

Pokud se v předchozích odstavcích poznáváte, patrně jste se teď silně urazili. Vsadím se, že sami sebe považujete za velmi opatrné řidiče. Určitě nikdy nepřekračujete povolenou rychlost, vždyť i na dálnici často jedete mnohem pomaleji, než legislativa a podmínky dovolují. Tak jakápak bezohlednost?

Bezohlednost není totéž co agresivita. Bezohlednost není porušování zákona (jakkoliv s ním někdy kráčí ruku v ruce). Bezohlednost je neschopnost nebo neochota brát ohledy na druhé. Často pramení z nedostatku empatie, vcítění se do ostatních.

Zkuste se teď spolu se mnou vcítit do řidiče, který se k vám zezadu blíží stotřicítkou, zatímco vy upalujete prostředním pruhem bezpečnou a úspornou rychlostí 100 km/h. Jaké má ten vzadu možnosti?

Může pokračovat v pravém pruhu a podjet vás zprava. Což by bylo perfektně legální například v té Americe, ale u nás by se tím řidič vystavil postihu za nedovolené předjíždění. A uznejte, že není fér, aby někdo riskoval postih za porušení zákona jen proto, že jste ho k tomu porušením zákona donutili vy.

Komentář: Telefonování za volantem způsobuje nehody! Nebo je to jinak?

Komentář: Telefonování za volantem způsobuje nehody! Nebo je to jinak?

Druhá možnost? Předjede vás legálně. To znamená, že musí dvakrát změnit jízdní pruh a několik dlouhých sekund se pohybovat po dálnici šikmo, což zvětšuje mrtvý úhel jeho zrcátka relativně ke směru dálnice. Riskuje tak, že přehlédne rychle se přibližující auto v levém pruhu. Manévr je navíc náročný na správné načasování a i když se všechno povede, čeká řidiče za odměnu dvojitý návrat zpět doprava – nejspíš jen na pár sekund, než se opět přiblíží k dalšímu takovému výtečníkovi, jako jste vy. Řidičskou práci, kterou jste podle zákona i podle zdravého rozumu měli udělat vy, tak musel odvést někdo jiný.

A třetí, nejčastější scénář? Předjíždějící řidič se zařadí za vás a čeká, až se uvolní levý pruh, přestože vpravo od vás je zcela volno. Výsledek je nevyhnutelný.

V levém narváno, vpravo ani noha

I ti nejsnaživější a nejpoctivější řidiči po několika minutách kličkování přestanou doprava zajíždět. Pravý pruh se vyprázdní a vlevo se provoz zahustí, protože všichni chtějí předjet pomalá auta uprostřed.

Není to žádná pustá teorie. Denně vidíte na D1, kdy je v pravém pruhu volno celé stovky metrů a v levém jedou auta naskládaná za sebe v netrpělivém vláčku.

Je podjíždění na dálnici legální, když při něm nezměníte jízdní pruh?

Je podjíždění na dálnici legální, když při něm nezměníte jízdní pruh?

Bezdůvodná jízda v prostředním pruhu dramaticky zmenšuje propustnost dálnice a přispívá ke vzniku nebezpečných situací – tím víc, čím jede původce pomaleji. Zkuste na to myslet, až se příště cestou na chalupu budete chtít zase uvelebit pohodlně uprostřed dálnice hned u Chodova. Nebo běžte za svým zákonodárcem a žádejte po něm, ať prosadí předjíždění kterýmkoli pruhem jako v Americe.

Když přenášíte na ostatní svůj díl práce za volantem, mohli byste to kolegům řidičům vrátit aspoň takhle. Pro nás všechny by to bylo ve výsledku nejjednodušší.  

Ilustrační foto: ŘSD

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků