Nový nejvýše postavený muž koncernu Volkswagen je podle znalců příznivec úsporných opatření.
Obrovské pravomoci získal po rozhodnutí dozorčí rady společnosti Volkswagen nový generální ředitel této největší evropské automobilky Herbert Diess. Nejenže se stane hlavou koncernu, ale současně bude mít na starosti i vývoj nových automobilů a informačních technologií pro autonomní vozy.
Aby toho neměl málo, nechá si nadále pod sebou hlavní koncernovou značku Volkswagen a k ní přičlenil zodpovědnost i za další dvě "objemové" značky, což jsou Škoda a Seat.
Diess se vlády nad Volkswagenem ujímá necelé tři roky poté, co do sídla VW ve Wolfsburgu nastoupil. Je ovšem pravdou, že již tehdy odborníci předpovídali, že se jednou usadí v tom nejdůležitějším křesle.
Tento manažer má pověst tvrdého muže, který se umí postavit i odborářským bossům. Ti mají ve Volkswagenu na naše poměry až nepředstavitelný vliv. Nebojí se také prosazovat úsporná opatření. I díky tomu se například zisk Volkswagenu dosažený v loňském roce dostal na novou rekordní úroveň. To se stalo i přesto, že v USA se musí platit "mastné pokuty" a je nutné se potýkat s odlivem zákazníkům od dieselových motorů.
Herbert Diess má nepochybně pro svoji novou roli velké předpoklady. Má technické vzdělání, které získal při svém šestiletém inženýrském studiu na Technické univerzitě v Mnichově. Zde promoval v roce 1983. Jeho studijním oborem byly automobilové technologie.
Dalších pět let pak pracoval jako vědecký pracovník v Institutu pro obráběcí stroje a průmyslový management. Ten existuje při zmíněné univerzitě. Během té doby zvládl Diess získat také doktorský titul.
O technologiích ví hodně
Teprve v roce 1989, kdy mu bylo už 31 let, definitivně opustil akademickou půdu a začal pracovat pro firmu Robert Bosch. Odtud o sedm let později přestoupil k BMW. Zde působil téměř dvě desetiletí a postupně se vypracoval až do nejužšího vedení. V letech 2007 až 2014 byl členem představenstva. Navíc v letech 2012 až 2014 měl zodpovědnost za vývoj.
Když tedy v roce 2015 odcházel k Volkswagenu, měl nepochybně v hlavě povědomost o všech chystaných projektech i technologiích. Zřejmě také proto brzy po svém příchodu do Volkswagenu rozhodl o zesílení ofenzivy na poli elektromobilů. Již za jeho působení se představily všechny čtyři koncepty nové elektromobilní řady I.D.
S největší pravděpodobností to byl také on, kdo rozhodl o zrušení některých ztrátových projektů, jako by nejspíše byla nová generace Volkswagenu Phaeton či nástupce kompaktního kupé Scirocco. Své další záměry nepochybně odhalí v příštích týdnech a měsících. Možná již během tiskové konference na nadcházejícím autosalonu v Pekingu.
Jmenování Diesse na takto vysokou pozici je podle analytiků dobrým krokem. "Diess je akční člověk, pro Volkswagen je to nejrozumnější volba, aby vedl skupinu do další fáze její transformace," uvedl analytik Frank Schwope z Nord LB. Uvítali to také držitelé akcií automobilky. Cenné papíry Volkswagenu totiž už ve čtvrtek na frankfurtské burze navýšily cenu o 1,99 procenta na 176,60 eura.