Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

S řidičským průkazem jsou problémy. Získat ho není právě snadné. Ovšem lehce se dá o něj díky bodovému systému přijít. Stačí nasbírat dvanáct bodů a je po ježdění. Kdo ho chce zpátky, musí po uplynutí jednoho roku znovu složit řidičskou zkoušku. To však od 1. srpna nebude stačit. Nyní bude potřeba podrobit se vyšetření u dopravního psychologa, na jehož základě se řidič může opětovně přihlásit do autoškoly a nechat se přezkoušet.

Smyslem tohoto vyšetření je zjistit, proč „vybodovaný“ řidič včas neupravil své dopravní chování a dospěl až k odebrání řidičského oprávnění. „Doposud bylo jediným opatřením před navrácením řidičského oprávnění absolvování zkoušky z pravidel a z jízdy, které však o charakteru problému daného řidiče mnoho nevypovídalo,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

„Toto vyšetření se tedy bude zaměřovat kromě standardního posouzení psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel, právě na specifické osobnostní rysy či nedostatky ve schopnostech, vedoucí k nepřizpůsobivému a riskantnímu dopravnímu chování. Cílem bude zjistit, zda řidič-hříšník je vůbec duševně způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo, zda jeho nedostatky je možné napravit a kompenzovat, např. cíleným rehabilitačním kurzem, nebo zda postačí jen poradenský pohovor s psychologem,“ pokračovala psycholožka.

Rehabilitační kurzy jsou připravovány, s jejich plným využíváním se počítá pro „vybodované“ řidiče zatím ve formě dobrovolné účasti. Stávající kurzy ve střediscích bezpečné jízdy nejsou podle Rehnové pro takto problémové řidiče nejvhodnější. V každém případě se řidič dozví o svých nedostatcích, problém se pojmenuje a může ho začít řešit.

„Jedním z možných výsledků je ale také zjištění, že dotyčný není psychicky způsobilý k bezpečnému řízení motorového vozidla. Pak bude záležet na příčinách jeho nezpůsobilosti, zda jsou trvalé, nebo zda je ještě šance na zlepšení,“ upozornila.

Dopravně psychologické vyšetření se prý bude cenově pohybovat zhruba v rozsahu již prováděného vyšetření řidičů profesionálů. Vzhledem k náročnosti a potřebě individuálního přístupu však může být i dražší. Cenu prováděcí předpis nebude upravovat, ale je jasné, že „získání“ dvanácti bodů se kromě pokut prodraží i později.

Psycholožka se však domnívá, že samotné absolvování dopravně psychologického vyšetření nikoho nenapraví. „Záleží na tom, jak řidič s jeho závěry naloží, zda využije nabídnutou odbornou pomoc, která zatím není povinná, zda bude sám aktivně s psychologem spolupracovat a požadovat poradenskou službu. Akreditovaný dopravní psycholog bude mít za povinnost vyšetřeného řidiče s výsledky podrobně seznámit a nabídnout řešení zjištěných problémů,“ dodala Rehnová.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků