Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

S řidičským průkazem jsou problémy. Získat ho není právě snadné. Ovšem lehce se dá o něj díky bodovému systému přijít. Stačí nasbírat dvanáct bodů a je po ježdění. Kdo ho chce zpátky, musí po uplynutí jednoho roku znovu složit řidičskou zkoušku. To však od 1. srpna nebude stačit. Nyní bude potřeba podrobit se vyšetření u dopravního psychologa, na jehož základě se řidič může opětovně přihlásit do autoškoly a nechat se přezkoušet.

Smyslem tohoto vyšetření je zjistit, proč „vybodovaný“ řidič včas neupravil své dopravní chování a dospěl až k odebrání řidičského oprávnění. „Doposud bylo jediným opatřením před navrácením řidičského oprávnění absolvování zkoušky z pravidel a z jízdy, které však o charakteru problému daného řidiče mnoho nevypovídalo,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

„Toto vyšetření se tedy bude zaměřovat kromě standardního posouzení psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel, právě na specifické osobnostní rysy či nedostatky ve schopnostech, vedoucí k nepřizpůsobivému a riskantnímu dopravnímu chování. Cílem bude zjistit, zda řidič-hříšník je vůbec duševně způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo, zda jeho nedostatky je možné napravit a kompenzovat, např. cíleným rehabilitačním kurzem, nebo zda postačí jen poradenský pohovor s psychologem,“ pokračovala psycholožka.

Rehabilitační kurzy jsou připravovány, s jejich plným využíváním se počítá pro „vybodované“ řidiče zatím ve formě dobrovolné účasti. Stávající kurzy ve střediscích bezpečné jízdy nejsou podle Rehnové pro takto problémové řidiče nejvhodnější. V každém případě se řidič dozví o svých nedostatcích, problém se pojmenuje a může ho začít řešit.

„Jedním z možných výsledků je ale také zjištění, že dotyčný není psychicky způsobilý k bezpečnému řízení motorového vozidla. Pak bude záležet na příčinách jeho nezpůsobilosti, zda jsou trvalé, nebo zda je ještě šance na zlepšení,“ upozornila.

Dopravně psychologické vyšetření se prý bude cenově pohybovat zhruba v rozsahu již prováděného vyšetření řidičů profesionálů. Vzhledem k náročnosti a potřebě individuálního přístupu však může být i dražší. Cenu prováděcí předpis nebude upravovat, ale je jasné, že „získání“ dvanácti bodů se kromě pokut prodraží i později.

Psycholožka se však domnívá, že samotné absolvování dopravně psychologického vyšetření nikoho nenapraví. „Záleží na tom, jak řidič s jeho závěry naloží, zda využije nabídnutou odbornou pomoc, která zatím není povinná, zda bude sám aktivně s psychologem spolupracovat a požadovat poradenskou službu. Akreditovaný dopravní psycholog bude mít za povinnost vyšetřeného řidiče s výsledky podrobně seznámit a nabídnout řešení zjištěných problémů,“ dodala Rehnová.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky