Kde začíná tuning?

Vůbec nepochybuji o tom, že řečnická otázka uvedená v titulku zcela jistě rozesměje znalce a odborníky pohybující se v této oblasti dnes a denně.
Kde začíná  tuning?

Dost možná, ale taky začne lehce vrtat v hlavě těm lidem, kteří slovo tuning zaslechli jen mimochodem a v danou chvíli přemýšleli spíše nad tím, jestli to nebyla jim určená nadávka. Mezi oběma skupinami, tedy absolutně znalými a absolutně neznalými existuje však i třetí skupina , která se podle míry sebevědomí řadí k jednomu z extrémů. Je ovšem zbytečné provádět zde sociologický rozbor , kdo patří do části lidstva správně chápající pojem tuning automobilu a kdo již pro nedostatek vědomosti či zmatení pojmů z nominace vypadá.

Skutečnost je ovšem taková, že mnozí (ač si myslí že ví o čem je řeč) nedokáží pojem tuningu přesněji definovat a omezí jen na pár odborných výrazů a frází. Ti kreativnější z nich si pak dokáží pomoci i posunky rukou a grimasami. Když ale vše shrneme, nikomu nelze mít za zle pokud se v dané problematice neorientuje. Může to být například pouze v důsledku nedostatečných informací, čili nechejme planých diskusí a podívejme se na to jak se věci mají.

Výraz tuning je samozřejmě definován v anglicko - českém slovníku a zjednodušeně řečeno, znamená vyladění či seřízení něčeho. V našem případě je pochopitelně to něco automobil. Protože se však jedná o komplikovaný mechanismus skládající se z mnoha komponent je otázkou jaká úprava resp. úprava které části se již dá označit za tuning. A zde jsme u prvního problému, kvůli kterému si příznivci této disciplíny vjedou do vlasů. Názor jedné ze skupin je, že pravý tuning je brutální přestavba celého vozu, druzí se považují za tunery protože mají hezky zatmavené skla. Abychom dokázali alespoň trochu definovat jistou hranici mezi úpravou automobilu a vylepšováním a lá „rychlé pruhy“, které dělal odjakživa i každý strejček na své škodověnce, vezměme si jako kriterium běžnou prodejnu autodoplňků.

Většina věcí, které zde pořídíte je (jak již název prodejny napovídá) doplněk do automobilu. Zakoupením a instalováním jedné či dokonce dvou a to i dražších věcí ( klidně se může jednat o sportovní sedačku či volant) se o tuningu rozhodně nedá mluvit. Skutečná úprava automobilu začíná v okamžiku, kdy výrazně vylepšíte jeho charakter buď po estetické nebo technické stránce tak, aby vozidlo získalo zcela nezaměnitelný charakter. Tím se dostáváme k jedné z možných definici dvou základních skupin úprav, které lze považovat za tuning.

Soft tuning je na spodní hranicí úprav vozidla a není zde nutný zásadní zásah do jeho konstrukčního řešení. Jedná se např. o výměnu čipů v řídící jednotce, sadu spoilerů a litých kol včetně barevných povrchových úprav, snížení podvozku atd. Vesměs lze vše pořídit ve specializovaných prodejnách a při troše šikovnosti úpravy zvládnout doma. Celkový výsledek, jak se již mnozí přesvědčili může být excelentní.

Hard tuning je věc, kterou většina lidí již doma nezvládne. Jde totiž o výrazné zásahy jak do motoru (to většinou), tak i do podvozku a karoserie. Změna objemu motoru, jiné rozvody včetně motormanagmentu, podvozkové partie z komponentů využívaných u závodních vozů, změna povrchových dílů karoserie - to vše je jen slabý výčet toho, kdy z vozu uděláte nevratným dějem něco absolutně nezaměnitelného.

Protože rozdělení úprav by se taky dalo definovat i podle oblastí, které zasahuje, můžeme se bavit o tuningu optickém, motoru, podvozku a zcela jistě by se našli i další kriteria. Neustále však máme na mysli fakt, že úprava povede k celkovému zvýšení vzhledové či výkonové hodnoty celku , pro některé znova opakuji - c e l k u, kterého se tuning týká. Obloukem se tak vracím k názoru, který prezentuje názor větší části odborníků z branže a to, že za skutečný tuning nelze považovat samostatně instalovaný prvek zvaný autodoplňek . To klidně může platit i pro spoiler (byť efektní) , litá kola nebo sportovní zrcátka. Stejné kriterium se dá uplatnit pro používání vysokooktanového benzínu do neupraveného motoru a další pseudovýkonové úpravy. Nicméně závěrem je možno říct , že hranici kde začíná skutečný tuning nelze vyjádřit slovy a mnozí to pochopí teprve až na některém ze srazu či výstavě, nebo poté, co budou mít možnost se s něčím fajnovým svést. Tuning je prostě něco.

Možná bude spousta fandů tuningu zklamáno tímto a podobnými názory, ale velkosériově vyráběné autopříslušenství, které je k mání na každé pumpě k tuningu opravdu nepatří. Nic však nebrání tomu, pořídit si na vozidlo za rozumný peníz alespoň malý symbol toho, že majitel ke klanu tunerů patří. Nikdy ovšem přitom nezapomeňte, že tuning je symbolem krásy a individuality.

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků