Kde je získání řidičáku nejobtížnější? V průzkumu není Česko daleko od vrcholu

Ve srovnání s Českem je umístění Slovenska v průzkumu docela překvapením.

Získání řidičského průkazu v Česku by se některým lidem mohlo zdát příliš jednoduché. Ostatně nezřídka zaznívá od ostřílených řidičů, že by obtížnost testů a praktických zkoušek ještě zvýšili. Jak to ale vypadá, na základě globální statistiky vzdělávacího programu Zutobi se Česká republika řadí těsně za desítku zemí, kde je získání řidičáku vůbec nejtěžší.

Dva žebříčky každý po 30 zemích mají ukazovat, kde je celkový proces získání řidičského průkazu nejtěžší a kde na druhou stranu nejlehčí. Česko se řadí na 12. místo mezi ty „nejobtížnější“ země. Vůbec nejtěžší podmínky k tomu stát se legálně řidičem automobilu byste pak našli dle průzkumu v Chorvatsku, Brazílii a Maďarsku.

Němci chtějí dražší parkovné pro těžká auta. Našel by návrh podporu i v Česku?

Němci chtějí dražší parkovné pro těžká auta. Našel by návrh podporu i v Česku?

Zutobi porovnávalo data jednotlivých zemí jako třeba ceny závěrečných zkoušek, samotnou obtížnost testů, minimální počet hodin strávených v autoškole, nutnost zkoušky z teorie, minimální věk pro žádost o ŘP, nutnost prohlídky u očního lékaře nebo dalších zdravotních prohlídek.   

Nutným testem z teorie, poplatkem za závěrečnou zkoušku 700 Kč (24 eur), prohlídkou zraku či věkovou hranicí 18 let se tak umístilo Česko na dvanácté místo, přičemž mezi evropskými zeměmi skončilo na 7. místě. Zmíněné Chorvatsko patří mezi země s nejobtížnějším procesem získání řidičáku, neboť zde žadatel platí za několik zdravotních prohlídek včetně zraku, lekcemi stráví 85 hodin času a za toto všechno nakonec zaplatí průměrně 930 eur (asi 24.000 korun).

Česká Benzina končí. Polský vlastník má s legendární sítí plány i na Slovensku

Česká Benzina končí. Polský vlastník má s legendární sítí plány i na Slovensku

V žebříčku zemí s nejsnazším procesem získání ŘP vede Mexiko, za ním pak Katar, Lotyšsko a USA. V Mexiku údajně není v některých částech země nutná praktická zkouška k obdržení řidičáku, pouze teorie, přičemž věková hranice je 15 let. Rovněž překvapí, že dle průzkumu se v žebříčku jednoduchosti objevuje na 30. místě také nám sousední Slovensko.

Nakonec uvádí Zutobi pár zjištěných zajímavostí. Například v Pákistánu platí zájemci o zkoušky vůbec nejméně, jen okolo 1 eura (asi 25 Kč), a třeba v Kataru lze legálně řídit automobil již od 14 let věku. V celkem 53 zemích světa pak legálně nepotřebujete k účasti v závěrečné zkoušce žádné předchozí lekce, například i v USA.

Průzkum s kompletními žebříčky si můžete prohlédnout zde.

Žebříček zemí dle obtížnosti získání řidičského průkazu (zdroj: Zutobi)
Nejobtížnější Nejlehčí
1. Chorvatsko 1. Mexiko
2. Brazílie 2. Katar
3. Maďarsko 3. Lotyšsko
4. Bahrajn 4. USA
5. Černá Hora 5. Kanada
6. Kuvajt 6. Estonsko
7. Chile 7. Barbados
8. Belgie 8. Indonésie
9. Izrael 9. Filipíny
10. Litva 10. Francie
... ...
12. Česká republika 30. Slovensko
TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků