Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Online interaktivní mapa poskytuje přehledné srovnání počtu obětí dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel.
Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Které země mají nejbezpečnější silnice? A kde je naopak lépe vůbec nevyjíždět? Přehledné srovnání spolu se zajímavými doplňujícími informacemi nabízí interaktivní mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskové organizace Pullitzer Center srovnává země světa podle počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel. Navíc ukazuje podíly jednotlivých kategorií účastníků silničního provozu, od cestujících v autech přes motocyklisty a cyklisty až po chodce.  

Mapa pracuje s údaji za rok 2010. Nezachycuje tak setrvale pozitivní trend v některých evropských zemích včetně České republiky. Zatímco roadskillmap.com uvádí pro ČR 802 obětí dopravních nehod, tedy 7,6 na 100 000 obyvatel, v roce 2013 už to bylo 581 osob (5,5 na 100 000). Viz také:

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Mapa navíc nezohledňuje dopravní výkon. Při přepočtu na „člověkoautokilometry“ by si země jako Německo nebo USA vedly ještě lépe, hůře by naopak z přehledu vyšly málo rozvinuté země s řídkým provozem a nízkým průměrným ročním nájezdem. 

Přesto se jedná o zajímavé srovnání. Z mapy můžeme například vyčíst, že v roce 2010 bylo na českých silnicích bezpečněji než na Slovensku (9,4) či v Chorvatsku (10,4), ale i Belgii (8,1). 

Německo vychází stejně dobře jako Irsko či Dánsko (4,7), ačkoliv na víc než polovině tamní dálniční sítě neplatí žádné rychlostní omezení. Hůř je na tom i Rakousko s tradičně neoblomnými policisty (6,6) nebo Francie, kde za posledních deset let policie výrazně přitvrdila v měření rychlosti (6,4). 

Nejbezpečnější je Severní Korea

Severní Korea nahlásila v roce 2010 nulový počet mrtvých na svých silnicích. Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO) se však domnívá, že silniční provoz v komunistické diktatuře připravil v roce 2010 o život 2614 lidí.

Celosvětovým premiantem mezi průmyslově vyspělými zeměmi je Švédsko. 266 nahlášených obětí dopravních nehod, to jsou tři osoby na 100 000 obyvatel. Na opačném konci stojí Nigérie s více než desetkrát horším výsledkem. 5279 mrtvých snad nevypadá ještě tak hrozně. WHO nicméně odhaduje, že skutečný počet obětí přesahuje padesát tisíc!

V Nigérii nebylo donedávna zapotřebí skládat žádné řidičské zkoušky – průkaz se dal jednoduše koupit. Tamní provoz podle toho vypadá. Řidiči nerespektují nejen dopravní předpisy, ale ani elementární zásady zdravého rozumu. 

Afrika jako kontinent je specifická vysokým podílem chodců na obětech nehod – neuvěřitelných 38 procent. Některé země jsou na tom ovšem hůř než jiné. Smutné prvenství patří v tomto ohledu Libérii, kde chodci tvoří 66 ze sta lidí zabitých při dopravních nehodách.

Další zajímavá fakta a souvislosti můžete objevovat přímo v interaktivní mapě:

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků