Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Online interaktivní mapa poskytuje přehledné srovnání počtu obětí dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel.
Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Které země mají nejbezpečnější silnice? A kde je naopak lépe vůbec nevyjíždět? Přehledné srovnání spolu se zajímavými doplňujícími informacemi nabízí interaktivní mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskové organizace Pullitzer Center srovnává země světa podle počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel. Navíc ukazuje podíly jednotlivých kategorií účastníků silničního provozu, od cestujících v autech přes motocyklisty a cyklisty až po chodce.  

Mapa pracuje s údaji za rok 2010. Nezachycuje tak setrvale pozitivní trend v některých evropských zemích včetně České republiky. Zatímco roadskillmap.com uvádí pro ČR 802 obětí dopravních nehod, tedy 7,6 na 100 000 obyvatel, v roce 2013 už to bylo 581 osob (5,5 na 100 000). Viz také:

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Mapa navíc nezohledňuje dopravní výkon. Při přepočtu na „člověkoautokilometry“ by si země jako Německo nebo USA vedly ještě lépe, hůře by naopak z přehledu vyšly málo rozvinuté země s řídkým provozem a nízkým průměrným ročním nájezdem. 

Přesto se jedná o zajímavé srovnání. Z mapy můžeme například vyčíst, že v roce 2010 bylo na českých silnicích bezpečněji než na Slovensku (9,4) či v Chorvatsku (10,4), ale i Belgii (8,1). 

Německo vychází stejně dobře jako Irsko či Dánsko (4,7), ačkoliv na víc než polovině tamní dálniční sítě neplatí žádné rychlostní omezení. Hůř je na tom i Rakousko s tradičně neoblomnými policisty (6,6) nebo Francie, kde za posledních deset let policie výrazně přitvrdila v měření rychlosti (6,4). 

Nejbezpečnější je Severní Korea

Severní Korea nahlásila v roce 2010 nulový počet mrtvých na svých silnicích. Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO) se však domnívá, že silniční provoz v komunistické diktatuře připravil v roce 2010 o život 2614 lidí.

Celosvětovým premiantem mezi průmyslově vyspělými zeměmi je Švédsko. 266 nahlášených obětí dopravních nehod, to jsou tři osoby na 100 000 obyvatel. Na opačném konci stojí Nigérie s více než desetkrát horším výsledkem. 5279 mrtvých snad nevypadá ještě tak hrozně. WHO nicméně odhaduje, že skutečný počet obětí přesahuje padesát tisíc!

V Nigérii nebylo donedávna zapotřebí skládat žádné řidičské zkoušky – průkaz se dal jednoduše koupit. Tamní provoz podle toho vypadá. Řidiči nerespektují nejen dopravní předpisy, ale ani elementární zásady zdravého rozumu. 

Afrika jako kontinent je specifická vysokým podílem chodců na obětech nehod – neuvěřitelných 38 procent. Některé země jsou na tom ovšem hůř než jiné. Smutné prvenství patří v tomto ohledu Libérii, kde chodci tvoří 66 ze sta lidí zabitých při dopravních nehodách.

Další zajímavá fakta a souvislosti můžete objevovat přímo v interaktivní mapě:

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků