Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Online interaktivní mapa poskytuje přehledné srovnání počtu obětí dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel.
Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Které země mají nejbezpečnější silnice? A kde je naopak lépe vůbec nevyjíždět? Přehledné srovnání spolu se zajímavými doplňujícími informacemi nabízí interaktivní mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskové organizace Pullitzer Center srovnává země světa podle počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel. Navíc ukazuje podíly jednotlivých kategorií účastníků silničního provozu, od cestujících v autech přes motocyklisty a cyklisty až po chodce.  

Mapa pracuje s údaji za rok 2010. Nezachycuje tak setrvale pozitivní trend v některých evropských zemích včetně České republiky. Zatímco roadskillmap.com uvádí pro ČR 802 obětí dopravních nehod, tedy 7,6 na 100 000 obyvatel, v roce 2013 už to bylo 581 osob (5,5 na 100 000). Viz také:

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Mapa navíc nezohledňuje dopravní výkon. Při přepočtu na „člověkoautokilometry“ by si země jako Německo nebo USA vedly ještě lépe, hůře by naopak z přehledu vyšly málo rozvinuté země s řídkým provozem a nízkým průměrným ročním nájezdem. 

Přesto se jedná o zajímavé srovnání. Z mapy můžeme například vyčíst, že v roce 2010 bylo na českých silnicích bezpečněji než na Slovensku (9,4) či v Chorvatsku (10,4), ale i Belgii (8,1). 

Německo vychází stejně dobře jako Irsko či Dánsko (4,7), ačkoliv na víc než polovině tamní dálniční sítě neplatí žádné rychlostní omezení. Hůř je na tom i Rakousko s tradičně neoblomnými policisty (6,6) nebo Francie, kde za posledních deset let policie výrazně přitvrdila v měření rychlosti (6,4). 

Nejbezpečnější je Severní Korea

Severní Korea nahlásila v roce 2010 nulový počet mrtvých na svých silnicích. Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO) se však domnívá, že silniční provoz v komunistické diktatuře připravil v roce 2010 o život 2614 lidí.

Celosvětovým premiantem mezi průmyslově vyspělými zeměmi je Švédsko. 266 nahlášených obětí dopravních nehod, to jsou tři osoby na 100 000 obyvatel. Na opačném konci stojí Nigérie s více než desetkrát horším výsledkem. 5279 mrtvých snad nevypadá ještě tak hrozně. WHO nicméně odhaduje, že skutečný počet obětí přesahuje padesát tisíc!

V Nigérii nebylo donedávna zapotřebí skládat žádné řidičské zkoušky – průkaz se dal jednoduše koupit. Tamní provoz podle toho vypadá. Řidiči nerespektují nejen dopravní předpisy, ale ani elementární zásady zdravého rozumu. 

Afrika jako kontinent je specifická vysokým podílem chodců na obětech nehod – neuvěřitelných 38 procent. Některé země jsou na tom ovšem hůř než jiné. Smutné prvenství patří v tomto ohledu Libérii, kde chodci tvoří 66 ze sta lidí zabitých při dopravních nehodách.

Další zajímavá fakta a souvislosti můžete objevovat přímo v interaktivní mapě:

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků