Měli jsme možnost vyzkoušet celou paletu motocyklů z nabídky Kawasaki. Mezi nimi jasně zářily dvě největší novinky letošního roku: litrová Ninju ZX-10R a supersilný tourer ZZR1400. K dispozici byly ale i další modely jako ER-6n, Z750S nebo ZX-6R Ninja. Jak vypadá jízda s dvousetkoňovou motorkou? Přečtěte si naše první dojmy.
Kapitoly článku:
Výhradní dovozce Kawasaki do České republiky, společnost ASKO KC, vybral k tiskové konferenci a představení nových motocyklů poslední den měsíce května a západočeskou vesničku Rabí, kde se mimo jiné nachází i nejrozsáhlejší zřícenina hradu na území ČR.
Hrad Rabí
Z Brna je to poměrně daleko, ale možnost vyzkoušet nejsilnější sériový motocykl světa, model ZZR1400, faceliftovanou litrovou Ninju ZX-10R nebo další novinku ER-6 v obou verzích nám předesílala, že zde nesmíme chybět.
Akce začínala v 10:00 krátkou tiskovou konferencí, kde nás majitel společnosti seznámil s pozicí motocyklů Kawasaki na českém trhu. Kawasaki má z japonských výrobců sice nejmenší podíl zákazníků, ale dovozce zaznamenal prodejní nárůst a z celkového koláče jí letos patří zhruba 6,5 procenta trhu oproti loňským 4,5 %.
Po stručném doporučení trasy nás čekala zmiňovaná šestice motorek a půlhodinové intervaly na jednu vyjížďku. První dvojice motocyklů, které jsme si vzali "do parády", byly modely Z750S a ZX-6R Ninja.
Depo bylo na dvoře hotelu Atawa
Kawasaki Z750S
Přední maska polokapotovaného "malého Zeda" přispívá k cestovnímu vzhledu stroje. Celkově klasičtější tvary mu na agresivitě taky nepřidávají. Oproti „nahaté“ verzi nemá dělené sedlo a je navíc vybaven madly pro spolujezdce. Pod osmnáctilitrovou nádrží je kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový čtyřválec o objemu 748 ccm. Agregát má výkon 81 kW (110 k) v 11 000 ot/min a maximální točivý moment 75 Nm je k dispozici v 8 200 ot/min. Suchá hmotnost stroje ve verzi S je 195 kg.
Umístění ovládacích prvků a příjemně vzpřímená poloha vyhovuje malým i velkým postavám. Měkké sedlo je dostatečně široké a pohodlné a vyšší větrný štítek kryje řidiče i proti povětrnostním vlivům. Správně hluboký zvuk motoru linoucí se z dlouhé koncovky výfuku nechá konkurenci přemýšlet, jak to vlastně s těmi euro normami ve skutečnosti je.
Dostatečně silný motor vám dovolí užívat si i sportovnější tempo jízdy. Jeho pohonné jednotky byl čistý bez vibrací. Velký nástup výkonu začíná ve středních otáčkách a narůstá až ke svému maximu v 11 000 ot. Podvozek je nastaven tak akorát: nechá vás v klidu cestovat, když rozumně pohltí i větší nerovnosti, a při ostré jízdě vás podrží. Dávkování brzdné síly je plynulé a plně odpovídá zaměření stroje.
Model Z750S
Kawasaki ZX-6R Ninja
Ostré hrany, jemné křivky, perfektně propracované veškeré detaily jasně naznačují, kam šestková Ninja míří. Na stupně vítězů. Delší kapotáž a širší nádrž dělají mašinu na první pohled větší než ve skutečnosti je. Designově povedený je i LCD display s digitálním otáčkoměrem, jeho funkčnost je ale o poznání horší. Naštěstí u Kawasaki tuto stížnost již vyslyšeli a na větší, litrové Ninje ZX-10R, se po faceliftu objevil opět analogový otáčkoměr.
Pod kapotou je kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový čtyřválec o objemu 636 ccm s výkonem 100 kW (136 k) v 14 000 ot. Jen tak pro zajímavost, litrový výkon tohoto agregátu je famózních 214 koní. Maximální točivý moment je 70,5 Nm v 11 500 ot/min. Maličko úsměvně působí nabídka Kawasaki, že tento stroj je u nás možné objednat i pro 18tileté řidiče, tj. s omezeným výkonem na 25 kW.
Malá stavba motocyklu se projeví po nasednutí. Nízko položená řídítka, tvrdé sedlo, sportovní poloha jasně ukazují, že máte v ruce zbraň, určenou především pro řádění na okruhu. Motor ZX-6R mohutně táhne již od nízkých otáček, zvuk linoucí se z výfuku umístěným pod sedlem nabývá s otáčkami na síle, stejně jako zátah.
Projev motoru je lineární, sametově hladký. Od 10 tis. otáček nastává to pravé peklo, které končí ve špici někde kolem 14 000 ot. Podvozek stroje je tvrdý, precizně držel stopu i na nerovnostech. Brzdný systém je ostrý (dva kotouče 300 mm s radiálními třmeny vpředu), velmi čitelný a snadno dávkovatelný.
Pro mne, řidiče o výšce 191 cm, byl tento stroj v podstatě neřiditelný. Po usednutí do sedla jsem se koleny kopal do loktů, a proto lehká přeháňka, která se během mé jízdy spustila, byla pro mne vysvobozením a já mohl malou Ninju hned vrátit. Naopak kolega s výškou 175 cm si tuto malou raketku velmi pochvaloval a na konci dne silně uvažoval, že si jí odveze domů v kufru redakčního auta.
"Malá Ninja" = ZX-6R