Katalyzátor SCR: Euro 6 s nižší spotřebou

Emisní systémy s katalyzátorem SCR, které již dlouhé roky spolehlivě snižují emise nákladních vozidel a autobusů, si pozvolna razí cestu i pod kapoty osobních vozů.

Největším problémem vznětových motorů z hlediska emisí jsou oxidy dusíku a pevné částice. Zatímco množství pevných částic ve výfukových plynech se daří účinně snižovat neustále zdokonalovanými vstřikovacími systémy a filtry pevných částic, představují emise oxidů dusíku další velkou překážku, a to zejména s výhledem na budoucí normu Euro 6 (v porovnání s Euro 5 půjde o pokles emisí NOx o více než polovinu).

Klepněte pro větší obrázek
Aktuální třetí generace systému Bosch Denoxtronic 2.2 je k dispozici pro palubní sítě 12 V nebo 24 V.
Klepněte pro větší obrázek
Moderní turbodiesely common rail mají v porovnání se svými předchůdci z roku 1990 o 96 % nižší emise NOx. Systém SCR toto množství snižuje o dalších 80 až 95 %. Na snímku systém Bosch Denoxtronic (čerpací modul AdBlue, dávkovací modul, řídicí jednotka).

Emise oxidů dusíku jsou sledovány zejména z toho důvodu, že od určité koncentrace dráždí dýchací cesty a navíc přispívají ke vzniku kyselých dešťů a k tvorbě přízemního ozonu, resp. smogu.

Řešení ze světa užitkových vozidel

V kategorii užitkových vozidel se jako nejúčinnější řešení již roky osvědčuje systém s katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který dokáže snižovat emise oxidů dusíku o 80 až 95 %. Tuto vysokou účinnost lze navíc využít k další optimalizaci činnosti motoru, a snížit tak spotřebu paliva o 5 až 7 %.

Klepněte pro větší obrázek
Čisté emise vznětového motoru jsou založeny na účinném spalování a až trojnásobném čištění výfukových plynů (oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a katalyzátor SCR, resp. zásobníkový katalyzátor DeNOx).

Vznikající oxidy dusíku jsou v rámci emisního systému přeměňovány v katalyzátoru SCR, před nímž je umístěna tryska, která do proudu výfukových plynů vstřikuje na základě pokynů řídicí jednotky kapalinu AdBlue (32,5% vodní roztok močoviny).

Z AdBlue se v horkých výfukových plynech uvolňuje amoniak, s jehož pomocí dochází v katalyzátoru SCR k přeměně oxidů dusíku na dusík a vodu. Celý proces je sledován dvěma senzory NOx před a za katalyzátorem.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Bosch Denoxtronic 2 Retrofit pro dodatečnou montáž do užitkových vozidel a pro stacionární a lodní motory. Snížení NOx až o 90 %.

Provoz bez starostí navíc

Vzhledem k relativně malé spotřebě AdBlue (cca 0,1 l/100 km, resp. 1 až 3 % spotřeby nafty), kterou se neustálým vývojem daří dále snižovat, vystačí nevelká zásoba AdBlue (např. v Audi Q7 cca 22,5 l) za běžného provozu na vzdálenost mezi jednotlivými servisními intervaly, takže majitel vozu s tímto systémem nemusí mít v běžném provozu víc starostí než řidič běžného turbodieselu bez SCR.

Pro případné doplňování AdBlue řidičem mohou být vozy vybaveny samostatným hrdlem vedle hrdla palivové nádrže. Vzhledem k tomu, že AdBlue zamrzá při teplotách pod -11 °C, musí být soustava s AdBlue v zimě vyhřívaná.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na AdBlue pod podlahou zavazadlového prostoru.

Nové komponenty navíc znamenají samozřejmě vyšší hmotnost, větší prostorovou náročnost a v neposlední řadě také vyšší výrobní náklady a vyšší náklady na údržbu, které však mohou být kompenzovány nižšími náklady na palivo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V laboratořích jsou materiály a komponenty pro katalyzátory podrobovány rozmanitým zkouškám (např. stárnutí při extrémně vysokých teplotách nebo simulace jízdních cyklů).

 

 

 

bazar

Audi A3 1,8
Rok výroby: 1998
Stav: 153 237 km
Cena: 40 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2011
Stav: 155 197 km
Cena: 590 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 280 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 950 km
Cena: 174 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků