Karosáře Uhlíka oslavovali i v Paříži. Jeho plány nakonec zhatili komunisté

Oldřich Uhlík patřil k nejvýznačnějším karosářům tuzemských i zahraničních automobilových značek v období mezi dvěma světovými válkami. Připsal si i množství vynálezů. Nyní je možné se s jeho dílem seznámit na výstavě ve Vysokém Mýtě.

Také nejmladší dcera karosáře Oldřicha Uhlíka Milada Vepřeková se účastnila vernisáže výstavy věnované jejímu otci v Muzeu karosářství ve Vysokém Mýtě. Ta zde bude k vidění celý letošní rok. Kromě mnoha jiných exponátů je v prostorách muzea instalováno také pět ze zhruba deseti dochovaných exemplářů aut vyrobených v Ulíkových karosárnách.

Aston Martin a karosárna Zagato? Výsledkem je i "kombi" s dvanáctiválcem

Aston Martin a karosárna Zagato? Výsledkem je i "kombi" s dvanáctiválcem

Oldřich Uhlík si v roce 1921, ve svých 33 letech založil v pražských Holešovicích firmu s příznačným názvem Karosa. Traduje se, že na zhotovení karoserie pro majitele papíren Emmericha, který chtěl vytvořit závodní vůz na podvozku Austro-Daimler, dostal pouze čtrnáctidenní lhůtu. Zakázku zvládl a firma rychle rostla.

Už po třech letech měla třicet zaměstnanců. Uhlík sám však nebyl spokojen s kvalitou jejich práce, svůj tehdejší padesátiprocentní podíl prodal a rozhodl se založit nový podnik. Tím se stala Nová Karosárna O. Uhlík v pražských Strašnicích. Fungovala zde i vlastní brusírna skla, galvanovna, lakovna, čalounická dílna, karosářská dílna i chromovna.

10  aut, která psala historii karosářské verze kombi. Projděte si náš výběr

10 aut, která psala historii karosářské verze kombi. Projděte si náš výběr

I tuba hašlerek...

Kromě desítek karoserií pro osobní automobily vytvořil Oldřich Uhlík "kabátky" rovněž pro autobusy Československých státních drah, sanitní vozy, nákladní automobily nebo reklamní vozidla. Známá je například jeho tuba hašlerek na podvozku Pragy Picollo.

Mezi jeho zákazníky bylo hodně bohatých a známých lidí. Například šéf Lucernafilmu Miloš Havel, kníže Liechtenstein nebo hrabě Jiří Kristian Lobkowicz. Karoserie stavěl jak na podvozcích tuzemských výrobců, tak i těch zahraničních. Krásné tvary mělo například Bugatti 57 pro knížete Liechtensteina.

Největší úspěch však nakonec sklidil s Pragou Lady ve verzi kabriolet z roku 1936. Ta získala na Pařížském autosalonu v roce 1936 zlatou medaili. Tento vůz je také vystaven v prostorách vysokomýtského muzea. Pochází ze sbírky majitele Automuzea Praga Emila Příhody a traduje se, že v něm jezdila i Lída Baarová. Ve skutečnosti si ale vůz objednal zcela jiný zákazník.

Tato Octavia byla po nehodě na odpis. V Rusku z ní udělali nové auto

Tato Octavia byla po nehodě na odpis. V Rusku z ní udělali nové auto

Ve své činnosti chtěl pokračovat i po skončení druhé světové války. Získal dokonce zakázku na výrobu kabrioletů britské značky Healey. Jenže, přišel komunistický převrat a již v březnu 1948 byla jeho karosárna znárodněna. Ve své firmě mohl pracovat až do října 1949, kdy byl zatčen a odsouzen na nucené práce.

V roce 1952 Uhlík obdržel příkaz na vystěhování z Prahy. Úřady mu přidělily náhradní ubytování v Chřibské ve Šluknovském výběžku. Pracoval jako noční hlídač a přivydělával si sběrem léčivých bylin. Ještě v roce 1960 musel jako náhradu za nezaplacenou daň ze znárodněného majetku odevzdat veškeré obrazy i úspory. Exekuce sice byla o dva měsíce poté zrušena, ale plné rehabilitace v roce 1969 se již nedožil. Zemřel 13. srpna 1964 ve věku 76 let.

TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 7 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 14 příspěvků