Karosáře Uhlíka oslavovali i v Paříži. Jeho plány nakonec zhatili komunisté

Oldřich Uhlík patřil k nejvýznačnějším karosářům tuzemských i zahraničních automobilových značek v období mezi dvěma světovými válkami. Připsal si i množství vynálezů. Nyní je možné se s jeho dílem seznámit na výstavě ve Vysokém Mýtě.

Také nejmladší dcera karosáře Oldřicha Uhlíka Milada Vepřeková se účastnila vernisáže výstavy věnované jejímu otci v Muzeu karosářství ve Vysokém Mýtě. Ta zde bude k vidění celý letošní rok. Kromě mnoha jiných exponátů je v prostorách muzea instalováno také pět ze zhruba deseti dochovaných exemplářů aut vyrobených v Ulíkových karosárnách.

Aston Martin a karosárna Zagato? Výsledkem je i "kombi" s dvanáctiválcem

Aston Martin a karosárna Zagato? Výsledkem je i "kombi" s dvanáctiválcem

Oldřich Uhlík si v roce 1921, ve svých 33 letech založil v pražských Holešovicích firmu s příznačným názvem Karosa. Traduje se, že na zhotovení karoserie pro majitele papíren Emmericha, který chtěl vytvořit závodní vůz na podvozku Austro-Daimler, dostal pouze čtrnáctidenní lhůtu. Zakázku zvládl a firma rychle rostla.

Už po třech letech měla třicet zaměstnanců. Uhlík sám však nebyl spokojen s kvalitou jejich práce, svůj tehdejší padesátiprocentní podíl prodal a rozhodl se založit nový podnik. Tím se stala Nová Karosárna O. Uhlík v pražských Strašnicích. Fungovala zde i vlastní brusírna skla, galvanovna, lakovna, čalounická dílna, karosářská dílna i chromovna.

10  aut, která psala historii karosářské verze kombi. Projděte si náš výběr

10 aut, která psala historii karosářské verze kombi. Projděte si náš výběr

I tuba hašlerek...

Kromě desítek karoserií pro osobní automobily vytvořil Oldřich Uhlík "kabátky" rovněž pro autobusy Československých státních drah, sanitní vozy, nákladní automobily nebo reklamní vozidla. Známá je například jeho tuba hašlerek na podvozku Pragy Picollo.

Mezi jeho zákazníky bylo hodně bohatých a známých lidí. Například šéf Lucernafilmu Miloš Havel, kníže Liechtenstein nebo hrabě Jiří Kristian Lobkowicz. Karoserie stavěl jak na podvozcích tuzemských výrobců, tak i těch zahraničních. Krásné tvary mělo například Bugatti 57 pro knížete Liechtensteina.

Největší úspěch však nakonec sklidil s Pragou Lady ve verzi kabriolet z roku 1936. Ta získala na Pařížském autosalonu v roce 1936 zlatou medaili. Tento vůz je také vystaven v prostorách vysokomýtského muzea. Pochází ze sbírky majitele Automuzea Praga Emila Příhody a traduje se, že v něm jezdila i Lída Baarová. Ve skutečnosti si ale vůz objednal zcela jiný zákazník.

Tato Octavia byla po nehodě na odpis. V Rusku z ní udělali nové auto

Tato Octavia byla po nehodě na odpis. V Rusku z ní udělali nové auto

Ve své činnosti chtěl pokračovat i po skončení druhé světové války. Získal dokonce zakázku na výrobu kabrioletů britské značky Healey. Jenže, přišel komunistický převrat a již v březnu 1948 byla jeho karosárna znárodněna. Ve své firmě mohl pracovat až do října 1949, kdy byl zatčen a odsouzen na nucené práce.

V roce 1952 Uhlík obdržel příkaz na vystěhování z Prahy. Úřady mu přidělily náhradní ubytování v Chřibské ve Šluknovském výběžku. Pracoval jako noční hlídač a přivydělával si sběrem léčivých bylin. Ještě v roce 1960 musel jako náhradu za nezaplacenou daň ze znárodněného majetku odevzdat veškeré obrazy i úspory. Exekuce sice byla o dva měsíce poté zrušena, ale plné rehabilitace v roce 1969 se již nedožil. Zemřel 13. srpna 1964 ve věku 76 let.

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

dnes | Vladimír Kadera
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 63 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků