Kapsch na špici výzkumu mýtných systémů

Ve Švédsku byl zahájen vývojový projekt „Arena“, jehož záměrem je vyvinout koncept celoplošného zpoplatnění silnic a dálnic pro těžká nákladní vozidla. Firma Kapsch se společně s řadou prestižních firem podílí na tomto rozsáhlém výzkumném a vývojovém projektu, který bude trvat do 2008.

Cílem Švédského experimentu je vyhodnotit nejlepší způsob pro vybudování systému zpoplatnění těžkých nákladních vozidel ve Švédsku. Záměr je v souladu v cílem švédské státní administrativy i v souladu se záměry Evropské Unie v oblasti evropských elektronických mýtných systémů. Projekt bude zahrnovat různé účastníky a zvažovat jejich požadavky, hodnotit mj. využití satelitní technologie v kombinaci s mikrovlnnými systémy pro elektronické vybírání mýta.

Výzkum může přinést i zcela nové, nečekané poznatky. Projekt „Arena“ nemá pouze technologickou část. Měl by podpořit i spolupráci mezi různými účastníky, včetně spolupráce státního sektoru a soukromého průmyslu. Kromě získání nových znalostí a zkušeností by se zároveň měla ověřit efektivnost a nové možnosti komunikace a spolupráce mezi zúčastněnými subjekty. To vše by mělo zlepšit možnosti Švédska pro vybudování mýtného systému v rámci pěti let. Jaká bude použita finální technologie, o tom se bude uvažovat na základě výsledků projektu.

Sami Švédové nedávno spustili v centru Stockholmu do pokusného provozu elektronický systém pro výběr městského mýta na bázi mikrovlnné technologie. V Londýně byla společnost Kapsch vybrána, aby sem dodala svou velmi úspěšnou mikrovlnou technologii pro zlepšení výkonnosti již existujícího městského mýtného systému, fungujícího na bázi videokamer. Mikrovlnné systémy pro elektronické vybírání mýta jsou nejrozšířenější v tomto oboru. Mikrovlnná technologie je standardizovaná, byla vytvořena a vyvinuta společně se společnostmi, zabývajícími se výběrem mýta, nabízí spolehlivý, rychlý provoz s nízkými riziky. Je užívána téměř ve všech zemích Evropské Unie (Velká Británie, Irsko, Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Švédsko, Dánsko, Norsko, Řecko, Rakousko, Slovinsko) také USA, v Jižní Americe, Austrálii, Jižní Africe, Číně atd…

„O satelitních systémech se mnoho mluví i píše. Okouzlení touto technologií však zatím překrylo obchodní stránku věci. Nemělo by smysl nabízet novou technologii, pokud by nedosahovala parametrů, kvality a efektivity technologie předchozí. Současné špičkové mikrovlnné systémy jsou produktem mnohaletého vývoje a zkušeností, neobjevily se přes noc. Satelitní systémy logicky kráčejí obdobnou cestou a naše společnost má cíl stát se špičkou i v tomto oboru. Již dnes je však zřejmé, že satelitní systémy nedosáhnou tak brzy úspěšnost výběru mýta, srovnatelnou s mikrovlnnými systémy,“ říká Ing. Karel Feix, generální ředitel Kapsch TELECOM spol s r. o.

V České republice se nyní buduje moderní systém výkonového zpoplatnění. Je budován jako tzv. otevřený – bude schopen bez velkých dodatečných nákladů zahrnout do svého provozu i vyvíjenou satelitní technologii včetně například systému GPS. Jedná se o součást nabídky, se kterou firma Kapsch v Čechách vyhrála výběrové řízení na vybudování tohoto systému. Požadavky zadavatele zněly na český systém, schopný zajistit nejméně 95 procentní úspěšnost výběru mýta, což v současnosti zajišťují pouze mikrovlnné technologie. Na již vybudovaném systému lze bez zvláštních úprav spustit i řadu pokročilých, tzv. telematických služeb, zvyšujících například výrazně bezpečnost provozu.

Společnost Kapsch se vzhledem na neustále se zvyšující intenzitu dopravy zabývá vývojem aplikací dopravní telematiky, které považuje za důležitý přínos k bezpečnosti dopravy. Například v Rakousku spolupracuje s tamním Ministerstvem dopravy a infrastruktury na výzkumním projektu řízení a kontroly přepravy nebezpečných nákladů či na celorakouském pilotním projektu včasného rozpoznání řidičů v protisměru. .
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků