Kampaň za bezpečné přejezdy: řešení nebo výkřik do tmy?

28 komentářů

mironic
17. října • 16:51

To, že pod vlaky umírá mnoho řidičů a bohužel i nevinných, např. dětských spolujezdců je v první řadě vina řidičů vozidel, kteří NERESPEKTUJÍ základní pravidla silniční dopravy!!! Tito "řidiči" jsou schopni vjet i na přejezd který je zabezpečen vším možným, chybí snad už jen metrový příkop napříč silnicí.  99% procent nehod na přejezdech zaviní tito řidiči. Zbývající 1% zbývá na technické závady a pochybení vlakového personálu. Tak se lidi vzpamatujte, zastavte, ztlumte autorádio a pořádně čumte vlevo i vpravo po kolejích, než tam vjedete!!! Nová kampaň je výborná věc, ale bohužel v naší zemi jezdí spousta tupců, kteří jsou králové silnic a zastavovat před přejezdem je přeci potupné, ba vyloženě trapné.

popi
10. října • 16:58

Nevím co je to za debatu, stačí dát před každý přejezd značku "STOP" a je to hotový. I poláci na to přišli.

Petr
11. října • 21:41

Silnice z Ostružné do Petříkova kříží trať, kterou jezdí rychlíky na Jeseník. V zimě tam jsou i několikametrové závěje, trať je tam v oblouku, před přejezdem silnice stoupá. Pokud někdo před tím přejezdem bez signalizace zastaví a bude se následně s ruční brzdou rozjíždět, tak na něm bude trávit podstatně déle času než když pojede třicítkou a prostě riskne, že pokud neslyší troubení vlaku, tak že to tam do něho nikdo nevmete. Takže občas zastavit je horší než jet. Nic tím zastavením nezískáte, akorát dáte při rozjíždění lokomotivě delší šanci.

Jezdíval jsem tam často a nikdy jsem neměl dobrej pocit, vždycky byla možnost, že se tam ten vlak prostě objeví a já (nebo kdo sedí za volantem) s tím vůbec nic neudělá.

jarecek
10. října • 8:17

neni pochyb, ze minimalne na zelezcnich prejezdech plati az na uplne vyjimky (kdy vas tam sestreli nekdo druhy), ze kazdy je sam sveho stesti strujce. nicmene v dobe, kdy svetelne krizovatky rostou jak houby po desti, by asi opravdu nebylo od veci, kdyby se zacalo stejnou merou prispivat ke zvyseni bezpecnosti na zeleznicnich prejezdech. je pravda, ze debil projede na cervenou pres krizovatku i prejezd. ale vetsina z nas, slusnych ridicu, jiste rada zastavi. zvlast pokud vime, ze na tom prejezdu to boli mnohem vice. a o tom to asi opravdu je.

Jzz
10. října • 0:33

Kdyby nesly miliardy na populisticke pi*oviny tluchuby a blba Paroubka, a davaly se tam kam patri, tak situace uz mohla byt davno stokrat lepsi. Nakonce kazdy vime ze platime 11Kc kazdem litru benzinu a ze tyto penize maji jit na stavbu silnic a udrzbu, tedy i napriklad na zabezpeceni zeleznic. Jenze to by je ti komunisti z CSSD nesmeli rvat cikanum, flakacum a dalsim svym priznivcum a volicum. Bohuzel, zamyslete se nad i nad timto az pujdete pristi rok volit, asi 300miliard rocne jde temto z velke casti lemplum jako uplatek za volicsky hlas, pritom by dost mozna stacila jedna miliarda a situace na zeleznicich by z pohledu ridicu aut byla dokonale vyresena.

Mastodont
9. října • 20:23

a ten, kdo ho v tomto případě nedodržuje, je prostě kripl a debil a případnou smrt si plně zaslouží. V Opatovicích nad Labem byly kamerou zdokumentovány i případy, kdy blikající světla na přejezdu projížděli řidiči MHD.
Hodláte-li obhajovat třeba ty řidiče kamionů, kteří přes přejezd jezdí osmdesát (během krátké doby dvě kolize nákladních automobilů s osobním vlakem mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí), tak podporujete nafoukaný hajzly, pro které jsou dopravní předpisy nezajímavou přítěží, kterou se odmítají řídit.

koffr
9. října • 13:38

ten váš pokus o komentář snad nemůžete myslet vážně? to se jako pred prejezdem maj vysouvat stotunový betonový bloky aby to opravdu nemohl nikdo prejet? zajimavy je, ze v nemecku jsou na lokalnich tratich naprosto normalni zabezpecovaci zarizeni tvorene jen jednim blikajicim semaforem a funguje to líp než u nás. zrejme autor jezdi na cervenou taky.

huugh
8. října • 21:15

znam taky jeden prejezd, "vybaveny" signalizaci - ta funguje tak 3x do roka, jinak je blahosklonne vypnuta (a to je prejezd kde jsou z obou stran valy v podstate az k silnici, cili vlak neuvidite dokud nestojite cumakem skoro az na kolejich - radeji uz jezdim jinudy, tohle je o zivot

myslite si ze tohle je nestastna vyjimka? nenechte se vysmat...

arthur.d
9. října • 11:54

Mohu se zeptat kde?

pes1111
8. října • 17:10

Chci říct, že se mi komentář AR moc nelíbí, zdá se mi moc "tvrdej", připadá mi, jakoby autor nechtěl uznat, že na vině jsme hlavně my, řidiči. A taky se mi zdá, že nechápe, že je to jen o penězích. Kdyby někdo měl miliardu korun na přejezdy, už by tam byly všude závory, ale to nikdo nemá a tak se zatim volí levnější řešení, možná ne dost účinné ale lepší než žádné. Pokud to zachrání jeden život tak se to vyplatí.

Radek Švarc
8. října • 15:19

Jsem v této věci osobně citově zainteresovaný a o problematiku se dlouhá léta zabývám. Snažím se svou vlastní iniciativou přimět dříve dráhy, dnes správu, k instalaci lepšího značení na místech, kde hrozí zjevné nebezpečí. Někdy se povede, někdy ne. Dnes přicházejí dráhy s kampaní, která je podle mě opravdu plácnutím do vody, škoda každé koruny, která padne do něčeho jiného než samotného zabezpečení, protože to je na mnoha místech vážně nedostatečné. Děkuji redakci Autorevue za příspěvek do diskuse, doufám, že i toto pomůže k dalšími zlepšování situace a investic peněz tam, kde jsou opravdu třeba

Někteří si zde opravdu neuvědomují, jak vážná situace je a jak mnoho a hlavně jak zbytečně mnoho lidí ročně na přejezdech umírá. Ano, jsou zodpovědní za své životy, ano, nezřídka dělají chyby, ale tím si nad celou věcí přece nemůžeme mýt ruce. Můj bratr a mnoho jiných mohlo dodnes žít, kdyby se urychleně instalovaly moderní informační a bezpečností systémy na všechny důležitější přejezdy. Jenže s tím se stále otálí, čeká se, až na každém z nich někdo zemře, aby se něco začalo dít. Přes sto mrtvých ročně je alarmující číslo a jejich odstranění ze statistik by udělalo mnohem více, než lecjaká měření rychlosti a monstrózní akce typu Kryštof. Tenhle článek otevírá oči a jsem opravdu rád, že Autorevue jen neotisklo tiskovou zprávu a doplnilo informaci o svůj, podle mého správný pohled na věc. Nejdříve zabezpečení, pak zbytek. s billboardem nebo bez něj bude k takovým nehodám, jako dochází dnes, docházet stejně.

Menc Roman
8. října • 13:03

Vetsina prejezdu v CR je oznacena dle silnicky vyhlasky a ostatnich zavazujícćch predpisu. Jak vyplyva ze statistik CD, a.s. ale i treba drazni inspekce - tak 99 procent nehod je vlivem nepozornosti, hazardu a risku ridicu. Silnicni vyhlaska mluvi jasne jak se ma ridic na prejezdu chovat. Za volantem sedi dospele a inteligetni  osoby, ktere musi sami odhadnout dusledky sveho chovani! Nebudeme preci dospelym lidem delat vsude bezpecnostni zabrany, ktere budou fyzicky branit vjezdu na trat. To delejeme radeji malym detem, aby v jejich hravosti a zvedavosti nedoslo k trageii.
Navic, Ceskym draham vznika velka skoda pri techto nehodach. Ikdyz je jejich vozovy park pojisten, tak novou masinu nebo soupravu nekoupi v autosalonu/bazaru tak jako ridic nebo podnikatel sve auto. Cena takove masiny / soupravy, respektive i jeji vyvoj na zel prostredi stoji mnohonasobne vice, nez zaplati pojistovna. Jsou to stovky milionu a vice! Proto souhlasim s kampani, jejiz cilem je moralni aspekt na tuto skutecnost.  
Doporucuji autorovi navstivit nejaky novinarsky kurz / skolu. Jak vidno, dneska je na internetu redaktorem kazdy, kdo umi zapnout PC....

tolar
8. října • 14:55

Tohle ale neni o zabranach, to je o informaci. Jsem presvedceny, ze mizive procento nehod vznikne z umyslneho ignorovani informace o prijizdejicicm vlaku, blizicim se prejezdu apod. Jezdim se zachrankou a vim, jak tyhle nehody vznikaji. Pokud nekdo prezije, vetsinou ma treba osolene radio a nezaslechne houkani vlaku, informace o prejezdu je za stromem a ten clovek nestihne ubrzdit apod. Tomu vsemu MUZE LEPSI ZABEZPECENI ZABRANIT. Takze nevim, co tu placas, tohle neni o zabrane, to je jen o tom dat vsemi moznymi prostredky najevo, ze hrozi nebezpeci. A to na prejezdech s krizema stoprocentne neni! Pletes si chlape situaci s rychlostnim omezenim nebo zakazem predjizdeni, tohle je ale o necem jinym a ja souhlasim s autorem, ze primarne se ma doresit zabezpeceni prejezdu.

Menc Roman
8. října • 23:10

AZD(vyrobce prejezdu) a take drazni inspekte instalovali kameru a ctecku spz na nektere zabezpecene prejezdy. Vysledky ktere jsem videl na pasce jsou dost otresne a rikaji to co vy presne popirate. Hazarderu je opravdu hodne. Dokonce jeden ukazuje, jak tri vteriny za osobnim vozem projede velkou rychlosti vlak - a to svetla blikaji. Nedavno sem zazil osobne kolonu v Kbelech, ktera sla i pres prejezd. Na prejezdu/kolejich se zavorama vesele stala nakladni tatrovka, kdyby zavory spadly, nevim co by se stalo. To je na sebrani ridicaku a vezeni za verejne ohrozeni. Skoda ze jsem nemel fotak.

Cili asi kazdy mame v tomto pravdu. Prevence i reseni.. Nicm to nemeni na tom, ze clanek autora je podle meho nazoru informacne velmi otresny a trochu i tendecni. Bylo by lepsi, kdyby se na nem podilel nekdo treba jako vy, se znalosti situace.

Menc Roman
8. října • 23:09

AZD(vyrobce prejezdu) a take drazni inspekte instalovali kameru a ctecku spz na nektere zabezpecene prejezdy. Vysledky ktere jsem videl na pasce jsou dost otresne a rikaji to co vy presne popirate. Hazarderu je opravdu hodne. Dokonce jeden ukazuje, jak tri vteriny za osobnim vozem projede velkou rychlosti vlak - a to svetla blikaji. Nedavno sem zazil osobne kolonu v Kbelech, ktera sla i pres prejezd. Na prejezdu/kolejich se zavorama vesele stala nakladni tatrovka, kdyby zavory spadly, nevim co by se stalo. To je na sebrani ridicaku a vezeni za verejne ohrozeni. Skoda ze jsem nemel fotak.

Cili asi kazdy mame v tomto pravdu. Prevence i reseni.. Nicm to nemeni na tom, ze clanek autora je podle meho nazoru informacne velmi otresny a trochu i tendecni. Bylo by lepsi, kdyby se na nem podilel nekdo treba jako vy, se znalosti situace.

kubakod
8. října • 11:21

citace:
Je sice hezké, že příčinou nehod jsou de iure hlavně selhání řidičů, je ovšem prakticky jisté, že k většině takových selhání by nedocházelo, kdyby technické zabezpečení bylo vždy na úrovni.

To je nesmysl. Kdyz pominu ten protimluv, tak si autor mel odpustit to slovo "vetsine", ale je to proste tak, ze lidi hazarduji a jsou nepozorni, presne jak bude v te reklamni kampani. Dokud budou lidi jezdit pres prejezdy stovkou a budou jezdit na cervenou, budou tam umirat. Neni takovych podle me skoda, protoze kdo se chova na silnici jako ... ten se chova stejne i vsude jinde. Ale meli by si vybirat na odchod ze sveta mene nakladnou a mene okoli obtezujici formu...

Radek Švarc
8. října • 15:09

Jste vážně ubožák, posuzujete něco bez znalosti věci. Kdo zahyne pod vlakem je pro Vás gauner. Zkuste se kolem sebe podívat, kolik gaunerů kolem Vás žije, chodí, jezdí. Vážně si myslíte, že všichni ti mrtví jsou ti, o kterých mluvíte? Mě na přejezdu už kdysi dávno zahynul bratr. Nevšiml si vlaku na nechráněném přejezdu. Nebyl to gauner, prostě si nevšiml, přeslechl, nedával pozor. Ano, byla to jeho chyba, ale dnes mohl žít, kdyby na tom hloupém přejezdu někdo udělal závoru a gong za pár tisíc. Nejezdil stovkou po přejezdech, nejezdil na červené, byl to slušný člověk a doplatil na svou nepozornost. Já to nepopírám, ale naprosto souhlasím s tím, co je v článku, a to že spoustě a také si troufnu říci většině, protože o věc se od té smutné události zajímám, by zabránilo lepší informování a zabezpečení. Žádná kampaň neúmyslnému činu nezabrání. Možná do očí bijící nedbalosti, ale já kolem sebe lidi stovkou po přejezdu jezdit nevidím. Prostě nevidím, asi žijeme v jiné zemi...

JJ
9. října • 15:48

No jo a taky by stát mohl každému přidělit osobního bodyguarda a osobního lékaře, kteří by ho doprovázeli na každém rohu. Taky by se dal postavit podchod na místě každého přechodu, snížit rychlost aut na 10km/hod a přestupky trestat doživotním žalářem atd. atd.

Vašeho bratra je mi opravdu líto, ale život prostě není procházka růžovým sadem a každý z nás se dostává do desítek situací, kdy ho blbé rozhodnutí či chvilka nepozornosti může stát život. Je to blbé, ale tohle risiko nedokáže zcela eliminovat ani naprosto totalitní stát, který lidi zavře do koncentráků a nalajnuje jim život do poslední minuty. A že o takový stát tu snad nikdo nestojí, si dovoluji považovat za docela pravděpodobné.

Ad "závora a gong za prá tisíc" - cena výstražného zařízení se světly a gongem se pohybuje v desetitísících, někdy i přes 100kKč. Přejezd se závorami nezřídka stojí i přes milion (záleží na typu). Kdo to zaplatí?

bývalý stálý tajemník
13. října • 1:57

Cena přes milion je v dnešní době již jen zbožným přáním, obecně se dá říct, že zabezpečit přejezd světly vyjde na asi 3 miliony Kč, jde-li i o závory, tak ještě o něco navíc.
Cena roste i dík takovým technickým vychytávkám, jako je třeba obdoba "černé skřínky", aby existovaly důkazy o funkčnosti přejezdu v době, kdy dojde k nehodě atd.
Souhlasím s redakcí, že s železničními přejezdy a jejich vybavením je třeba něco dělat (v pozitivním smyslu). Ale nemyslíte, že si to trochu zjednodušujete těmi obecnými čísly, kdy říkáte, že 50% přejezdů je jen s kříži? Je třeba si taky uvědomit, že je v tom započítané značné množství polních a lesních cest , kde vozidla projedou párkrát do roka nebo taky třeba vůbec. Nebo i značné množství stezek...
Takže v konečném důsledku se ta "nutnost řešení" bohudík týká značně menšího počtu přejezdů, není třeba to ažtak démonizovat.

tolar
8. října • 15:00

Podivej se na mou reakci nize, to co citujes jako protimluv je bohuzel fakt.
Budu se opakovat, ale reknu, ze jezdim se zachrankou a vim, jak tyhle nehody vznikaji. Pokud nekdo prezije, vetsinou ma treba osolene radio a nezaslechne houkani vlaku, informace o prejezdu je za stromem a ten clovek nestihne ubrzdit apod. Takze ano, JE TO PODLE ZAKONA JEHO VINA, ALE NESTALO BY SE TO, KDYBY ZABEZPECENI BYLO LEPSI!
Presly by te tyhle reci, kdybys vedel, jak to chodi... Tech, ktery treba umyslne objedou kolonu a vleti pod vlak. Rikam ti, ze jsou to vesmes nevinny obeti, kterym ty prejes smrt, i kdyz za to muzou jen z casti. O jeden vyjezd min mi staci na to, abych invetsice do lepsiho zabezpeceni ocenil! Jeden tata od rodiny s amputovanejma nohama kvuli tomu, ze nebyly prachy na blikatko by te srovnal, to ti garantuju.

kubakod
11. října • 14:29

Promin, ale kdyz nekdo prehledne jednu znacku 240 m pred prejezdem, jednu 160 a jednu 80, nemyslim, ze je chyba jinde nez v nem...

Marek Litzman
9. října • 0:08

Nechcu ospravedlňovat příspěvek, na který reaguješ, sám se s ním neztotožňuju. To aby bylo jasno.


V zákoně je také psáno, že se řidič musí plně věnovat řízení a dle mého názoru to ta "osolená rádia"moc nesplňují. Mimo tenhle příklad, kdy někdo přeslecne zvoněnívýstr. znamení a vlaku, se dá použít i jiný příklad. Třeba že nepustí sanitku s majáčkem do křižovatky, nebo prostě jenom před sebe.

Z mého pohledu je jízda s rádiem puštěným naplno velice nebezpečná, je to jako jet bez brýlí, protože prostě chybí druhý nejdůležitější smysl, který je právě při krizových situacích (ať už klakson jiných aut, houkačka RZP, nebo houkání vlaku), z čehož mi plyne, že to není žádná polehčující okolnost pro bourajícího řidiče. Způsobil si to v tom případě výlučně vlastní blbostí a je jedno, jestli se nedíval, nebo neposlouchal.

Marek Litzman
9. října • 0:11

oprava překlepu :

Z mého pohledu je jízda s rádiem puštěným naplno velice nebezpečná, je to jako jet bez brýlí, protože prostě chybí druhý nejdůležitější smysl, který je tak podstatný právě při zjištění krizových situací (ať už klakson jiných aut, houkačka RZP, nebo houkání vlaku), z čehož mi plyne, že to není žádná polehčující okolnost pro bourajícího řidiče. Způsobil si to v tom případě výlučně vlastní blbostí a je jedno, jestli se nedíval, nebo neposlouchal.

JJ
8. října • 11:13

No znám trochu situaci ve východních Čechách. A některé přejezdy (např. u Opatovic), kde došlo už k řadě dopravních nehod se smrtelnými následky, vybaveny signalisací jsou. Pak jsou přejezdy bez signalisace, často v blbém terénu (např. za Josefovem směrem na Č. Skalici), kde o žádné nehodě nevím. Částečně to může být dáno rozdílnou frekvencí provozu, ale i tak je ten nepoměr obrovský.

Sečteno a podtrženo: za nehody na přejezdech mohou v 99% případů mamlasové, kteří nechtějí pár minut čekat a prostě si myslí, že to stihnou.

Kampaň zaměřující se na zlepšení chování řidičů není nic moc, ale pořád lepší než stamiliony na signalizační zařízení, na které pak lidé stejně dlabou. Jen by to v rámci té kampaně chtělo zveřejnit pár originálních fotek z míst těch nehod. Ze strany SŽDC bych viděl prostor v možných úpravách nastavení některých přejezdů tak, aby si dokázaly lépe poradit se situacemi, kdy např. vlak stojí ve stanici a kvůli tomu je 10 minut červená na blízkém přejezdu. Mně osobně to nevadí zásadně, ale dost lidí to k přejetí na červenou vyprovokuje.

Úplně nejlepší by ale bylo jednoduché opatření - aby v případě nehody, způsobené takovým hrubým porušení přepisů, mohla pojišťovna u které má dotyčný povinné ručení po něm vymáhat část škody, uhrazené poškozeným. Jeden nebo dva takové případy, rozmáznuté v TV a většina lidí by si dala sakra velký pozor, jestli na ty koleje vjede, nebo ne.

MiRoX
8. října • 8:17

Zdá se mi, že komentáře AR nedostatečně reflektují rozdíl mezi těmito dvěma subjekty (vizte například hned první komentovaný odstavec). Donedávna to byla jedna organizace, dnes jsou to rozdělené firmy. České dráhy dnes po kolejích pouze jezdí, zatímco SŽDC koleje spravuje. Veškerá zloba a nespokojenost tedy musí být adresováno podle mě právě SŽDC. České dráhy jsou "jen" největší uživatel těchto kolejí a jejich partnerství s BESIPem je pravděpodobně založeno na této skutečnosti.

geroc
8. října • 11:21

Taky si myslím že pokud se už autoři ,tj redakce AR ,vyjadřují k problematice železnic měli by si důkladně nastudovat téma (ale bohužel povrchnost světem novinářů vládne). Osobně si myslím že ta kampaň bude valně k ničemu, protože to hlavní je na řidiči, tam kam dobře nevidím nejedu jak prase (s prominutím za výraz) natož když vím že je to přejezd přes trat.

pjanda
8. října • 9:41

Díky za připomínku, máte samozřejmě pravdu. Komentáře dodal externista a nebyly v některých pasážích úplně korektní, byť souhlasím se zde diskutujícím, že je ČD vs. SŽDC je pouze formální rozdíl a obě organizace se za poslední dva roky sotva stihly pořádně rozdělit... Nicméně článek jsem upravil a za nepřesné podání se omlouvám, autor to také myslel dobře, jako České dráhy, ale i jeho realizace byla poněkud horší

Kreon
8. října • 9:07

Máš pravdu, ale to rozdělení je formální. Je to jen umělé rozdělení ČD na  dvě organizace kvůli jakési konkurenci na existujících cestách, pořád máš obojí stát, který si akorát jinak říká... To máš jako Škoda a Seat, dvě rádoby samostatné firmy, které ale obě patří jednomu vlastníkovi. U ČD a SŽDC je to horší ještě o to, že tím vlastníkem je stát. Navíc je vidět, že už z toho, že se ČD v celé věci vůbec takto angažují, ani oni sami nerozlišují mezi sebou jakožto jediným velkým dopravcem a SŽDC...
Ten počet mrtvých na přejezdech mě tedy šokuje, to jsem netušil, že je v dnešní době snad 15 procent mrtvých na přejezdech

Doporučujeme

Články odjinud