Kampaň za bezpečné přejezdy: řešení nebo výkřik do tmy?

Ačkoli stát tvrdí, že do zabezpečení železničních přejezdů investuje v posledních letech co může, nedochází k zásadnímu zlepšení bezpečnostní situace a pod koly vlaků stále umírají desítky lidí ročně. České dráhy tak mění taktiku a s Besipem hodlají působit přímo na řidiče. Je nová kampaň řešením, nebo je problém někde jinde?
Kampaň za bezpečné přejezdy: řešení nebo výkřik do tmy?

Poznámka: Následující text je zpracovanou tiskovou zprávou Českých drah a Besipu. Předkládáme jej v téměř nezměněné podobě a na závěr přidáváme náš vlastní komentář uvozený písmeny AR.

Nadace Besip ve spolupráci s Českými drahami, a. s., jedním z uživatelů české železniční sítě a provozovatelem dráhy na většině tratí, připravily preventivní informační kampaň s názvem Bezpečné přejezdy. Jejím cílem je formou komunikace s veřejností doplnit nová technická opatření na přejezdech (výstavbou nové signalizace a instalováním závor na dalších přejezdech) a dále podpořit preventivní a represivní opatření policie (policejní bezpečnostní akce typu Kryštof). Téměř sto procent nehod na přejezdech zaviní účastníci silničního provozu – nikoli železniční dopravci.

Nadace Besip a České dráhy připravily bezpečnostní kampaň upozorňující řidiče na nebezpečí související s podceněním možného rizika na přejezdech a hazardováním řidičů při přejíždění křížení s železnicí. Pro komunikaci jsou využity dvě hlavní výzvy: Hazard zabíjí a Napozornost zabíjí. Ty jsou doplněny symbolem křížení silnice a dráhy a lebkou s výstražnými světly. Jednoduché sdělení na 400 billboardech bude doplněno o další informace formou printové prezentace. První část billboardové kampaně proběhne v říjnu 2005. Připraveny jsou i další formy komunikace tohoto tématu formou článků, tiskových zpráv či webových stránek.

Preventivní kampaň Bezpečné přejezdy je připravována jako tříletý projekt. V příštím roce se komunikace s řidiči zaměří na skutečné příběhy lidí, kteří se stali aktéry a oběťmi tragických nehod na přejezdech, jejichž příčinou byl hazard nebo nepozornost. Další část kampaně se zaměří na děti a mládež. V komunikaci s nimi by měly pomoci známé kreslené postavičky králíků z klobouku.

Nadace Besip a České dráhy osloví s tímto projektem i další partnery s cílem získat prostředky na co nejširší popularizace tématu a posílení prevence v příštích letech.

Téma nepozornost a hazard byla zvolena s ohledem na skutečnost, že téměř sto procent nehod vniká vinou účastníků silničního provozu. K velkému množství nehod dochází na zabezpečených přejezdech s moderní výstražnou signalizací a bohužel nejsou výjimkou ani nehody na přejezdech se závorami. Preventivní bezpečnostní akce policie pak vedly ke zjištění, že mnoho řidičů na přejezdech překračuje povolenou rychlost o desítky kilometrů v hodině. Vysoká rychlost, riskování, nepozornost a pozdní reakce řidičů vysvětlují zdánlivě nepravděpodobné nehody na přejezdech, kdy auto narazí do jedoucího vlaku z boku. Ani takové nehody nejsou vzácností.

Statistické údaje o počtech přejezdů a dopravních nehodách na přejezdech:

Celkem 8 507 přejezdů je vybaveno:

výstražnými kříži   4 874  
světelnou výstrahou bez závor 2 098
závorami    1 535 

Nehodovost na přejezdech:

počet smrtelných úrazů / těžkých úrazů:

2004  262 / 56
2005  172 / 31 (k 30. 9. 2005)

Klepněte pro větší obrázek

Dopravní nehody – srážka s vlakem, vývoj 1995 – 2004

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rušení přejezdů:

 

O zrušení přejezdů spolurozhodují kraje, obce, vliv mají i vlastníci pozemků atd.

 

                   zrušeno          jedná se                     zamítnuto

2004               46                   75                               52

2005               16                   90                               51

 

Zvyšování bezpečnosti na přejezdech:

 

V rámci zvláštního projektu zaměřeného pouze na zvýšení bezpečnosti na vybraných přejezdech bylo v roce 2004 realizovalo vyšší zabezpečení 38 železničních přejezdů. To představovalo investici 172 mil. Kč. V roce 2005 se zabezpečuje 33 přejezdy v celkové částce 163 mil. Kč.

 

V roce 2006 je vyčleněna v Návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury částka 150 mil. Kč. Předpokládá se, že v tomto rozsahu se v příštím roce bude realizovat modernizace přibližně 45 železničních přejezdů v celé ČR. Další stovky milionů korun plynou do zvýšení bezpečnosti přejezdů v rámci stavby koridorů, kde jsou instalovány moderní přejezdy se závorami a frekventované přejezdy jsou nahrazovány mimoúrovňovým křížením, modernizací procházejí také přejezdy v rámci dalších vybraných investičních akcí SŽDC např. na tratích, kde probíhá elektrizace. Stovky milionů korun jsou investovány do náhrady přejezdů při stavbě silničních obchvatů a nových pozemních komunikací.

Další zdroj tendenčních informací naleznete na adrese: www.prejezdy.cz

 


AR:
Překvapuje nás angažovanost Českých drah, které jsou a samy se prohlašují výlučně za dopravce, kteří nemají se správou železnic nic společného. Věřme, že jejich cíle jsou bohulibé a chtějí pouze zýšit bezpečnost na silnicích.

 

Otázkou ovšem je, zda jejich činnost není sisyfoskou prací a investice by měly směřovat úplně jinam než do kampaní zaměřených na řidiče. Je sice hezké, že příčinou nehod jsou de iure hlavně selhání řidičů, je ovšem prakticky jisté, že k většině takových selhání by nedocházelo, kdyby technické zabezpečení bylo vždy na úrovni.

 

Fakta uvedená v článku sama o sobě vystihují podstatu problému. Nenajdeme-li asbolutně žádné aktivní zabezpečení na více jak polovině přejezdů a závory se objevují jen na 18 procentech z nich, je velmi pravděpodobné, že pravou příčinou problému je nedbalé zabezpečení. Argumentovat tím, že k určitému procentu nehod dochází i na dobře zabezpečených přejezdech, je naprosto scestné. Těmto nehodám lepší zabezpečení opravdu nezabrání, těm ostatním ale třeba ano. Stát ale rezignuje a místo rychlého doplnění účinné signalizace na problematických přejezdech volí kampaň zaměřenou na řidiče. My jí vítáme, i ta může pomocí, ale má být tím druhým, co má následovat po perfektním technickém zajištění všech důležitých přejezdů. Tento bod, plný drahé a nevděčné práce, ale státní firmy přebíjejí relativně levnou a velmi viditelnou kampani. Toto laxní přístup provozovatele železničních tratí nepřekryje, určitě ne u nás, kdo si umíme dát dvě a dvě dohromady. Věci se jistě mění k lepšímu, ale pomalu, minimálně posledních 15 let považujeme za dostatečný časový úsek k vyřešení celé věci.

 

Jsme rádi, že se v této věci alespoň něco děje a za každou korunu, která na přejezdech skončí, ale zjevně je to málo. Nehodám na přejezdech douhodobě zabrání především moderní zabezpečení a nejen to, často by pomohlo zvýraznění informací o blížícím se přejezdu, úplné mimoúrovňové křížení obou komunikací apod. Informační kampaň vítáme, ale nemůžeme souhlasit s podáním Českých drah, které jí obhajují tím, že na nehodách vlastně již oni, či lépe řečeno správci železnic, nenesou žádnou zodpovědnost a dnes je vše na nás, řidičích. Nesou a my rozhodně nebudeme nečinně přihlížet tomu, jak se jí před veřejností zbavují. Informační kampaň je jako doplněk technických změn vhodně zvolená cesta, u nás ale stále chybí to základní a preferovat za takové situace investici do podobné kampaně, považujeme za méně efektivní, než rychlé dořešení nutných technických změn.

 

Otázkou jsou také zvolené prostředky. Kampaň ČD a Besipu už je u silnic k vidění, a proto jsme mezi řidiči udělali malý průzkum, zda jí chápou jako kampaň upozorňující na nebezpečí na železničních přejezdech. Drtivá většina z nich jí takto nechápala, nejčastěji jí měli za kampaň proti alkoholu za volantem. Že by sdělení bylo příliš jednoduché? Na billboardové kampani, kde přejezd připomene jen těžko znatelný červenobílý kříž místo "zkřížených hnát" pod lebkou, většina řidičů nechápe správně... Že by platilo klasické: Úmysl dobrý, realizace horší?

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků