Kamiony z našich silnic jen tak nezmizí, jsou levnější

Po vstupu České republiky do EU se znatelně zvedl počet kamiónů na dálnicích a rychlostních silnicích. Jedním z řady důvodů je zavedení mýtného v Německu a Rakousku, zajížďka přes ČR vyjde mnohem levněji. Ministerstvo dopravy zareagovalo vzniklou skutečnost celkem pozdě, odsouhlasení elektronického mýtného sice už proběhlo, ale zavedení se posouvá až na rok 2007. Celou situaci jsme probírali ve starším článku, proto nemá smysl se k ní vracet. Uvedu zde ještě jeden důvod, proč firmy dávají přednost kamionové dopravě před vlakovou.

Ministr dopravy, Milan Šimonovský, uvedl ve čtvrtečním dopoledním vysílání Radiožurnálu zajímavou analýzu nákladů při dopravě zboží vlakem a kamiónem. Kvůli zavedenému systému poplatků při využití vlaků jsou výdaje při přepravě 40 tun zboží asi 4x dražší než při využití služeb kamionové přepravy. Další nespornou výhodou kamiónů je možnost flexibility, dojet od firmy až do cíle přepravy; u vlaku musíte počítat s překládáním zboží.

Jde o další důkaz, že zavedením mýtného kamiony z českých silnici nezmizí jak mávnutím kouzelného proutku; pravděpodobně se nezmění vůbec nic. Náklady na přepravu zboží kamionem zůstanou i nadále nesrovnatelně nižší než v případě vlakové dopravy a české mýtné bude jistě citelně levnější než to rakouské či nemecké. České silnice jsou zkrátka poddimenzované a přeplněné dálnici D1 by k plynulosti dopravy pomohlo především postavení třetího pruhu, o kterém se zmínil ministr Šimonovský na nedávné tiskové konferenci.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků