Kamiony na dálnici = problém (velké téma)

Ručička na rychloměru ukazuje 130 km/h. Řidič osobního auta zbystří. V dáli je vidět „hejno“ brzdových světel. Než stačí zpomalit, vjede do hromady střepů, třísek a úlomků kovu. Rozsypaný náklad patří řidiči kamionu, který usnul...
Kamiony na dálnici = problém (velké téma)
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Rozhovor se Stanem Cvengrošem z časopisu Trucker
  3. Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, dopravním psychologem
  4. Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem, Policie ČR
  5. Rozhovor se Zdeňkem Martinkem, dopravcem a Milošem Jirmáskem, řidičem

Poznámka redakce: Následující text, který publikujeme v původním znění, pochází z tiskového materiálu Aralu.

Kamiony potřebujeme

Za prvních šest měsíců tohoto roku se stalo téměř sto tisíc dopravních nehod, při nichž bylo přes pět set lidí usmrceno. Oproti stejnému období minulého roku na silnicích zahynulo o sto lidí méně. Počet nehod však vzrostl o tři tisíce. V 62 % případů byl příčinou nesprávný způsob jízdy. Velké množství neštěstí způsobili i řidiči mnohatunových kamionů. Z policejních statistik vyplynulo, že při každé 230. nehodě, kterou zavinil řidič nákladního automobilu, zahynul člověk. Dvaadvacet řidičů „náklaďáků“ a kamionů zaplatilo při haváriích životem. Proč tolik? Je vina na straně řidičů velkých kolosů nebo „malých“ osobních aut? Myslí někdo na to, že většina z obětí měla rodinu? Vinu mají obě strany. Bez vzájemné tolerance se statistiky budou rok od roku horšit. Kamiony ze silnice nezmizí, k životu je potřebujeme všichni.

„Kdyby nebyla nákladní doprava, ráno by nebyly v prodejnách čerstvé rohlíky, máslo, maso… Nastal by chaos. Za negativní dopady náklaďák nemůže. Nebyl vytvořený na to, aby páchal havárie a tragické nehody. Za ně zodpovídá člověk,“ říká šéfredaktor časopisu Trucker Stano Cvengroš. Z jeho dalších slov, ale i z rozhovorů s dopravním psychologem, vedoucím dálniční policie, autodopravcem i samotným řidičem jednoho z kamionů vyplynuly ucelené informace o příčinách nehod kamionů, které si berou životy i ostatních řidičů. Únava, nepozornost a přeceňování schopností. „Dnes je většina šoférů nucena dělat přesčasy. Musí jakýmkoli způsobem obcházet doby jízd a přestávky, jen aby splnili čas dodávky nákladu a aby dopravce na tom co nejvíce vydělal,“ říká vedoucí poříčanského dálničního oddělení policie Josef Pomichálek. Monotónní jízda vyvolává maximální senzorickou zátěž, kdy je potřebná velká pozornost. „Monotónnost se střídá s maximálními požadavky na rozhodování, na rychlost a správnost reakcí. V těchto fázích jízdy se nejvíce projeví únava řidiče,“ říká dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Kamion v levém pruhu

„Dopravci nutí řidiče otáčet vozidla a zrychlit dopravu výrobků, zejména když padly hranice. Nebudu tvrdit, že všichni truckeři jsou neviňátka. I mezi nimi se najdou takoví, co nerespektují dopravní pravidla,“ říká Stano Cvengroš. Řidiči osobních vozidel si nejvíce stěžují na pomalé předjíždění kamionů na dálnici. „Jejich předjíždění zabere třeba až tři kilometry. Úplně uzavřou a ucpou dálnici, vytvoří kolony. Stačí mírné zaváhání a máte řetězovku jak vyšitou. To je velké zlo,“ stěžuje si Josef Pomichálek. Ovšem řidiči velkých kolosů se brání. „Pokud jedou pomalu a předjíždí je kamion, není na tom nic ke stěžování. Dodržuje-li řidič kamionu pravidla, proč se diví?“ říká dálkový řidič kamionu Miloš Jirmásek. Jeho slova podporuje i dlouholetý řidič a „trucker“ Cvengroš: „Šoféři osobáků se snaží rychle dostat před kamion, který chce předjíždět. Akcelerují a zařadí se do malého prostoru za pomalejší kamion. Prudce brzdí a dochází k tragédiím a veřejnost bez přemýšlení odsoudí truckery.“ Řešení? Musí zafungovat vzájemná ohleduplnost. „Dálnice je mnohdy dost široká, pomalejší může najet do odstavného pruhu a kamion za sebou pustit,“ míní Pomichálek.

Při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí řidič na dálnici podle zákona nikoho ohrozit ani omezit. Fakt, že v dostatečném předstihu nejsou vidět směrovky kamionu, vzniká také kvůli nedodržování povolené rychlosti a odstupů ze strany osobních aut. Řidiči kamionů si musí uvědomit, že auto jedoucí za nimi se může přiblížit během několika vteřin. „V některých názorech se stížnostmi řidičů na kamiony plně souhlasím. Základem myšlení všech mých řidičů musí být ohleduplnost k ostatním,“ říká majitel dopravní firmy Zdeněk Martinek. Ovšem nehody kamionů nekončí jen u lidských životů. Často je slyšet i o ekologických haváriích. „V roce 1997 se na dálnici D11 převrátila cisterna s bionaftou a vyteklo z ní deset tisíc litrů. Dodnes se v tomto úseku provádějí měření a nafta tam je,“ vzpomíná Pomichálek. Řidiči podle něj málo dodržují mezinárodně platnou dohodu o přepravě nebezpečných nákladů, zejména označení takového nákladu. Policistům, záchranářům, ale i ostatním řidičům jde při i po nehodě takového kamionu o život.

Školy pro řidiče jsou potřeba

Existuje východisko celého problému? Starší zkušení řidiči odcházejí a mladí nemají kde získat praxi. „Je třeba zakládat školy pro profesionály, kde budou mít řidiči výcvik jako piloti letadel. V Belgii a Holandsku jich existuje už několik,“ míní Cvengroš. Je zcela na dopravci, jaké řidiče si vybírá a zda si od nastupujícího řidiče nechá předložit dopravně psychologické vyšetření. Z něho pozná úroveň způsobilosti pro toto rizikové povolání. „Bude raději riskovat několikamilionovou ztrátu na vozidle, nákladu nebo ublížení na zdraví?“ ptá se psycholog Seidlic. Za šestadvacet let praxe vyšetřil kolem šestnácti tisíc dálkových řidičů. A názor řidiče, o kterém je vlastně řeč? „Řidič, a to nejenom kamionu, by měl být ohleduplný, pozorný a měl by mít dávku předvídavosti. Jedině tak nebude docházet k šíleným nehodám, o kterých neustále slyšíme z televize,“ říká Jirmásek. „Na převýchovu bude platit jen přísný režim policie, musí nekompromisně odebírat řidičáky. Kdo ztratí průkaz, ztratí i zaměstnání. To si budou muset nejenom truckeři uvědomit a lidé začnou jezdit rozumněji, s přehledem a opatrně,“ uzavírá problematiku kamionů Cvengroš.

Víte, že:

  • Plynulou jízdou kamiony výrazněji než vozidla osobní šetří čas i pohonné hmoty? Ohleduplné je tato vozidla pouštět, pokud sami jedeme pomaleji.
  • Kamion označený žlutými čtvercovými tabulemi s Kemlerovým kódem veze nebezpečný náklad? Při ohlašování jakékoliv nehody takového vozu je nutné hasičům či policii tento kód sdělit.
  • Náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět? Na mokré vozovce se zrcadlí jejich brzdová světla daleko dopředu.
  • „Čoudění“ kamionů se řídí předpisy Euro? Za dva roky vstoupí do platnosti Euro 4, kterým se téměř úplně likvidují škodliviny ve výfukových plynech.
  • Na autodromu ve Vysokém Mýtě probíhá výcvik bezpečné jízdy s kamionem za ztížených podmínek?
  • Mezinárodní řidič kamionu může řídit v kuse čtyři a půl hodiny a potom musí následovat 45 minut dlouhá přestávka? Tyto cykly může udělat maximálně dva za sebou, následuje 11 hodin odpočinku.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Rozhovor se Stanem Cvengrošem z časopisu Trucker
  3. Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, dopravním psychologem
  4. Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem, Policie ČR
  5. Rozhovor se Zdeňkem Martinkem, dopravcem a Milošem Jirmáskem, řidičem

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků