Kamiony hlídá satelitní systém GPS. Kvůli dodržování přestávek

Stále se opakující tragické nehody kamionů nastolují otázku, jestli řidiči při dlouhých trasách dodržují povinné přestávky na odpočinek. Pokud by včas nezastavovali, logicky by to způsobovalo nadměrnou únavu a mikrospánek, které jsou příčinami stovek havárií.

Pracovní režim řidičů je obsažený v Evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR). Obecně platí, že po čtyřapůlhodinové jízdě přichází první pětačtyřicetiminutová pauza, po ní se zase čtyři a půl hodiny jede. Pak nastává povinný jedenáctihodinový odpočinek. „Kdo chce tuhle práci dělat, musí se s tím vypořádat a odpočinkové časy dodržovat. Myslím, že je to správný postup,“ sdělil AutoRevoue.cz názor řidič kamionu, který si nepřál být jmenován.

Magnet zmátl přístroje

Vyskytují se ovšem případy, kdy šoféři pokyny o pracovní době záměrně porušují. Nedávné policejní kontroly totiž odhalily podvody, při nichž řidiči „papírově“ dodržovali stanovenou přestávku, ale ve skutečnosti se pohybovali na silnicích. U snímače záznamového zařízení měli totiž upevněný magnet, který vyřadil z funkce tachograf. Nebýt náhodné kontrolní akce, nebylo by možné odhalit, že jeli v rozporu s ustanovením AETR. Při dálkových cestách prý nejsou podobné případy výjimkou...

V některých firmách proto sahají po moderních technologiích. „Kontrolovat větší množství aut na cestách po půlce Evropy je prakticky nemožné, a tak jsme kvůli tomu koupili sledovací zařízení GPS. Na něm je jasně vidět, jestli se vůz pohybuje, nebo stojí, jestli je ve správný čas na pravém místě, jakou jel průměrnou rychlostí a kolik kilometrů ujel,“ řekla AutoRevue.cz Anna Kučerová, vedoucí oddělení dopravy ve speditérské firmě Pavel Jevčák.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když přijde čas odpočinku, musí řidič najít vhodné parkoviště na odstavení kamionu. To ale nemusí být vždy poblíž, takže se stane, že jízdu o něco protáhnou. Podle mezinárodní úmluvy nesmí v kabině chybět lůžko na spaní, ale třeba ve Francii platí ustanovení, že se řidič musí ubytovat v hotelu. „Pokud někdo pokyny porušuje, čeká ho postih. Dodržování stanov AETR mají řidiči zanesené ve smlouvě. Jejich povinností je cestovat tak, aby se nic nestalo, protože nehod kamionů je stále víc,“ vysvětlila dispečerka.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků