Kamery místo zrcátek nabídne i Lexus. Předběhne tak nakonec Audi?

Další automobilkou, která by ráda nahradila konvenční zrcátka kamerami, je Lexus. Novinku přitom chystá již u nedávno představené, nové generace modelu ES.

Vypadá to, že nahrazení konvenčních zrcátek kamerami se pomalu stává novým trendem. Zatímco tuto novinku chystá Audi u svého elektrického SUV e-tron, japonský Lexus oznamuje, že stejnou vychytávku nabídne nově jako volitelnou výbavu u modelu ES. Pro fanoušky nových technologií z Evropy a USA však půjde o zklamání, novinku bude totiž Lexus zprvu nabízet jen na domácím japonském trhu.

Jelikož chce ale nové ES zaujmout i na starém kontinentu, není vůbec vyloučeno pozdější nabídnutí této technologie právě také v Evropě. Teď už jen mezi Audi a Lexusem záleží, kdo s kamerkami místo zrcátek vytáhne na silnice jako první. Uvedení sedanu ES do prodeje je naplánováno už na letošní říjen. Elektrické SUV e-tron je už sice vyráběno a během září bude nabídnuto prvním zájemcům, první exempláře však máme čekat na silnicích až na začátku roku 2019.

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Nakonec ale nelze zapomenout, že bez normálních zrcátek přišel v omezené produkci do prodeje i hybridní Volkswagen XL1, a to již v roce 2014. Stejně jako u obou novějších vozů používal kamery umístěné na bocích karoserie, jejichž snímaný obraz byl zobrazen na dvojici displejů uvnitř vozu.

V případě Lexusu a jeho hybridního modelu ES 300h, který s novinkou přijde v nabídce jako první, se nicméně jedná o trochu nevzhlednější podání tohoto nápadu. Kamery na místě klasických zrcadel jsou sice aerodynamičtější a mají celkově užší tvar, jejich obraz ale vidí řidič na dvojici přídavných displejů na krajích palubní desky. Řešení tak oproti zabudovaným obrazovkám ve dveřích Audi či VW vypadá trochu rozpačitě a jako později domyšlený nápad.

Audi začalo vyrábět elektrické SUV e-tron. Jde na to stejně jako Tesla

Audi začalo vyrábět elektrické SUV e-tron. Jde na to stejně jako Tesla

U náhrady zrcátek kamerami stále vyvstává otázka, v kolika zemích bude systém nakonec legislativně povolen. Proto se Lexus rozhodl ES 300h bez tradičních zrcátek prozatím nabízet jen v Japonsku, kde už místní nařízení tuto technologii povolují. Současně bude prý automobilka sbírat ohlasy a podle nich se rozhodne, zda systém uvede i na dalších modelech.

Kromě očividných aerodynamických výhod malých kamerek na karoserii se mateřská Toyota zmiňuje i o dalších výhodách této „nové“ technologie. Snímaný obraz má být podle všeho mnohem jasnější během noci či špatného počasí, kdežto samotný systém dokáže řidiče přiblížením či zvýrazněním jisté oblasti upozornit na možné nebezpečí. Takzvaný „zoom“ pak lze použít i manuálně dle vlastních potřeb. Koneckonců malá „tykadla“ kamerek zajistí lepší výhled z kabiny.

Minitest Lexus LS 500 F Sport: Je bez baterií lepší limuzínou?

Minitest Lexus LS 500 F Sport: Je bez baterií lepší limuzínou?

Jedna z největších japonských firem Ichikoh Industries, pracujících na této technologii, předpovídá, že do roku 2023 bude 12 % automobilového trhu v Japonsku – tedy asi 900.000 vozidel – používat kamery místo tradičních zrcátek na karoserii. Opravdu to tedy vypadá, že technologie dříve viděná pouze na konceptech, se pomalu a jistě dostává na silnice.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

včera | Jan Mička | 105 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 23 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků