Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus

Lexus ES 300h | Lexus

Lexus ES 300h Lexus
Lexus ES 300h Lexus
Lexus ES 300h Lexus
Lexus ES 300h Lexus
12
Fotogalerie

Kamery místo zrcátek nabídne i Lexus. Předběhne tak nakonec Audi?

Další automobilkou, která by ráda nahradila konvenční zrcátka kamerami, je Lexus. Novinku přitom chystá již u nedávno představené, nové generace modelu ES.

Vypadá to, že nahrazení konvenčních zrcátek kamerami se pomalu stává novým trendem. Zatímco tuto novinku chystá Audi u svého elektrického SUV e-tron, japonský Lexus oznamuje, že stejnou vychytávku nabídne nově jako volitelnou výbavu u modelu ES. Pro fanoušky nových technologií z Evropy a USA však půjde o zklamání, novinku bude totiž Lexus zprvu nabízet jen na domácím japonském trhu.

Jelikož chce ale nové ES zaujmout i na starém kontinentu, není vůbec vyloučeno pozdější nabídnutí této technologie právě také v Evropě. Teď už jen mezi Audi a Lexusem záleží, kdo s kamerkami místo zrcátek vytáhne na silnice jako první. Uvedení sedanu ES do prodeje je naplánováno už na letošní říjen. Elektrické SUV e-tron je už sice vyráběno a během září bude nabídnuto prvním zájemcům, první exempláře však máme čekat na silnicích až na začátku roku 2019.

Nakonec ale nelze zapomenout, že bez normálních zrcátek přišel v omezené produkci do prodeje i hybridní Volkswagen XL1, a to již v roce 2014. Stejně jako u obou novějších vozů používal kamery umístěné na bocích karoserie, jejichž snímaný obraz byl zobrazen na dvojici displejů uvnitř vozu.

V případě Lexusu a jeho hybridního modelu ES 300h, který s novinkou přijde v nabídce jako první, se nicméně jedná o trochu nevzhlednější podání tohoto nápadu. Kamery na místě klasických zrcadel jsou sice aerodynamičtější a mají celkově užší tvar, jejich obraz ale vidí řidič na dvojici přídavných displejů na krajích palubní desky. Řešení tak oproti zabudovaným obrazovkám ve dveřích Audi či VW vypadá trochu rozpačitě a jako později domyšlený nápad.

U náhrady zrcátek kamerami stále vyvstává otázka, v kolika zemích bude systém nakonec legislativně povolen. Proto se Lexus rozhodl ES 300h bez tradičních zrcátek prozatím nabízet jen v Japonsku, kde už místní nařízení tuto technologii povolují. Současně bude prý automobilka sbírat ohlasy a podle nich se rozhodne, zda systém uvede i na dalších modelech.

Kromě očividných aerodynamických výhod malých kamerek na karoserii se mateřská Toyota zmiňuje i o dalších výhodách této „nové“ technologie. Snímaný obraz má být podle všeho mnohem jasnější během noci či špatného počasí, kdežto samotný systém dokáže řidiče přiblížením či zvýrazněním jisté oblasti upozornit na možné nebezpečí. Takzvaný „zoom“ pak lze použít i manuálně dle vlastních potřeb. Koneckonců malá „tykadla“ kamerek zajistí lepší výhled z kabiny.

Jedna z největších japonských firem Ichikoh Industries, pracujících na této technologii, předpovídá, že do roku 2023 bude 12 % automobilového trhu v Japonsku – tedy asi 900.000 vozidel – používat kamery místo tradičních zrcátek na karoserii. Opravdu to tedy vypadá, že technologie dříve viděná pouze na konceptech, se pomalu a jistě dostává na silnice.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud