Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních údajů v EU by mohl kdekdo znejistit, zda má natáčení záběrů ostatních účastníků provozu nějaká pravidla. Na použití kamer u nás a v zahraničí se nyní podíval i český BESIP, který přichází s několika radami.

Mít za oknem auta kameru je stále populárnější a pořízené záběry mohou být velice důležité jakožto důkazní materiál v případě řešení nehody či přestupku. Natáčení ostatních účastníků provozu ovšem spadá i pod nejnovější legislativu Evropské unie o obecné ochraně osobních dat občanů (GDPR – General Data Protection Regulation). A přestože většina zemí EU pořizování záběrů povoluje, mnohdy si používání kamer vymezuje vlastní řadou pravidel.

Jak je to v Česku? Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) již v květnu vydal stanovisko, které natáčení záběrů z auta přesně definuje v souladu s GDPR a českým právem. Používání kamer je tedy nadále povoleno a záznamy můžete poskytnout policii či pojišťovně k vyšetřování nehody. Materiály ovšem nesmíte dle ÚOOÚ veřejně publikovat a šířit.

Jízda opilé řidičky nemohla skončit jinak. Vše natočila její palubní kamera

Jízda opilé řidičky nemohla skončit jinak. Vše natočila její palubní kamera

Pokud tak učiníte, může vám hrozit pokuta až do výše 10.000 Kč, jakožto postih za porušení soukromí třetích osob. V případě zveřejnění vašich záběrů třeba na YouTube je tedy zamaskování všech registračních značek a obličejů na místě. Účelem pořízení záběrů totiž nesmí být identifikace konkrétních osob.

V zahraničí pozor

Oddělení bezpečnosti silničního provozu Ministerstva dopravy ČR (BESIP) dále upozorňuje na některé výjimky a pravidla, se kterými se můžete setkat v zahraničí. V některých zemích jsou totiž na pořizování záběrů více hákliví a pochopitelně se tamní úřady odvolávají na vlastní zákony o ochranně osobních dat.

Bez větších problémů je využívání kamery za oknem podle BESIPu možné v Německu, Dánsku, Finsku, Itálii, Velké Británii, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Španělsku, Bosně a Hercegovině a na Maltě.

Motorkář měl po srážce obrovské štěstí. Náklaďák ho minul o pár centimetrů

Motorkář měl po srážce obrovské štěstí. Náklaďák ho minul o pár centimetrů

Na určitá omezení si pak dávejte pozor ve Francii, kde je pro využití pořízeného záznamu nutný souhlas všech natočených osob. Ve Švédsku musí být kamera za oknem odnímatelná a majitel prý musí natočené záběry průběžně promazávat a dlouhodobě neuchovávat. V Maďarsku je zase nutné uložené nahrávky chránit proti neoprávněnému zhlédnutí třetí stranou a materiály po 5 dnech smazat.

Velice tvrdě jdou proti kamerám za oknem v Rakousku a Lucembursku, kde je zakázáno bez svolení pořizovat záznamy veřejného prostranství. Umístění kamery v autě je nakonec zcela zakázáno v Portugalsku a Švýcarsku.

Minuli jste odbočku? Hlavně nebuďte zbrklí! Můžete dopadnout jako tento řidič

Minuli jste odbočku? Hlavně nebuďte zbrklí! Můžete dopadnout jako tento řidič

Kde kameru nejlépe umístit?

Rovněž za špatně umístěnou kameru přitom můžete dostat pokutu. Obecně platí, že kamera ani její instalační prvky nesmí řidiči překážet ve výhledu. Přesné umístění však zákon nestanovuje. Podle BESIPu je ale nejlepší kameru umístit dle možností na tato místa:

– ke spodnímu okraji čelního okna a zadní části palubní desky
– pod horní zatemňovací fólii
– zadní plocha zpětného zrcátka, takže bude kamera schována za ním

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků