Rádi byste si pořídili Hyundai i30 s karoserií hatchback, ale nechcete auto ze skladových zásob? To bude problém. Hatchback byl totiž stažen z českého trhu a nelze objednat do výroby.
Konec loňského roku byl pro řadu automobilek divoký. Může za to zářijový přechod na přísnější emisní normu a metodiku WLTP, kvůli čemuž importéři jednoduše „neměli“ co prodávat. V září u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) meziročně došlo k více než 28procentnímu poklesu registrací osobních aut, který ovšem kompenzoval srpnový nárůst o 31,3 procenta. Září bylo co do registrací nových osobních aut nejhorším měsícem loňského roku.
Důsledky přechodu na přísnější emisní normu někteří importéři registrují ještě teď, kdy u svých modelů stále nenabízejí kompletní paletu agregátů, případně ji výrazně upravili. Třeba Seat Leon Cupra už nás s manuálem nekoupíte, stejně je na tom také Golf R, je toho ale samozřejmě více.
U českého zastoupení značky Hyundai ale došlo k jinému jevu. Z nabídky úplně vyškrtlo model i30 v provedení hatchback a nabízí jej pouze v ostré verzi N. To samozřejmě neznamená, že u nás nyní i30 hatchback nekoupíte. U prodejců jistě bude, ale pouze v rámci skladových zásob. Podle informací ověřených u českých dealerů vozů Hyundai totiž nelze i30 hatchback objednat do výroby.
Na okolních trzích k ničemu podobnému nedošlo. V Německu, Rakousku a v Polsku je vůz normálně k dispozici, přímo z Nošovic navíc přišla zpráva, i30 hatchback normálně sjíždí z výrobní linky. Informace jsme zjišťovali i přímo u českého importéra, ten však odpověděl pouze to, že nasazení jednotlivých modelů Hyundai na český trh je interní strategií Hyundai Motor Czech.
Nemůžeme se tak dozvědět, zda-li jde o přerušení či úplné ukončení prodeje běžného hatchbacku na českém trhu, jaký byl důvod výpadku/ukončení prodeje, jak dlouho už tento stav trvá, případně jak dlouho ještě potrvá. Na tyto otázky jsem chtěl znát odpovědi, zástupce importéra však na ně neodpověděl.
O důvodu, pro který české zastoupení značky Hyundai přistoupilo k tomuto kroku, lze jenom spekulovat. Nešel hatchback moc dobře na odbyt a zákazníci si raději připlatili za praktičtější kombi? Možná, v rámci Hyundai Motor Company by v tom ale byla divize Hyundai sama, protože tuzemské zastoupení značky Kia nic podobného neplánuje.
Právě naopak. Podle Kateřiny Vaňkové Jouglíčkové, tiskové mluvčí značky Kia pro Českou republiku, tvoří Ceed hatchback v rámci modelu jako takového zhruba 40procentní podíl a škrtat se nebude. Ba co víc, koncem letošního roku dorazí čtvrtá karosářská verze, která doplní hatchback, kombi a nejnovější shooting brake.