Kam s ním aneb 5 kroků, jak se zbavit autovraku

Když necháte svůj nepojízdný či dosluhující vůz zlikvidovat firmě nebo jednotlivci nemajícím příslušné oprávnění k ekologické likvidaci, riskujete pokutu až 20 tisíc korun. V případě, že zavoláte ekologickému likvidátoru, vyděláte 800 a 1000 korun.
Kam s ním aneb 5 kroků, jak se zbavit autovraku

Češi stále velmi často řeší otázku: Kam s ním? Kam s vozem, který dosloužil a nechtějí ho už ani v nejprovařenějším autobazaru?

Odstavené a nepojízdné vraky bez espézetek najdete na každém sídlišti, za kdejakou vesnickou stodolou. Přitom cesta k odeslání vraku na onen svět je poměrně jednoduchá, finančně nezatěžující.

Klepněte pro větší obrázek

1. Seznam likvidátorů na webu MŽP

V České republice je asi 450 autorizovaných sběren kovového odpadu a vrakovišť, které mají potřebné povolení ministerstva životního prostředí. Seznam je pravidelně aktualizován.

2. Připravte si doklady

Základem je platný občanský průkaz či jiný doklad totožnosti a originál velkého technického průkazu. Právnické osoby musí předložit i výpis z obchodního rejstříku. Likvidujete-li vozidlo z pozůstalosti, nesmí vám chybět rozhodnutí o dědictví. Pokud nejste majitelem likvidovaného vraku, musíte předložit plnou moc k likvidaci vozidla.

3. Potvrzení o ekologické likvidaci

Při předání vozu musíte obdržet protokol o ekologické likvidaci. Bez něho nemůžete vůz vyřadit z Centrálního registru vozidel. Potvrzení mají provozovny povinnost vystavit bezplatně. Podmínkou je shoda údajů v technickém průkaze s identifikačními čísly vozidla (VIN). Autovraku nesmějí chybět některé důležité součásti, jako je kompletní karoserie a motor. V opačném případě může provozovatel účtovat za vystavení potvrzení poplatek.

4. Bezplatně, za peníze, s výdělkem

Někde za odevzdaný vrak zaplatíte, někdo naopak zaplatí vám. Záleží na tom, zda je vůz kompletní. Podle Jakuba Pyšného z Alfa šrotu Žďár nad Sázavou nabízejí za vrak se všemi náležitostmi 1000 Kč, o dvě stovky méně dostanete v případě, že si firma musí pro vrak přijet.

5. Vyřazení z registru vozidel

Poslední krokem je návštěva dopravního odboru na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností. Automobil je nutné trvale vyřadit z registru vozidel. Vezměte průkaz totožnosti, technický průkaz a doklad o ekologické likvidaci. Odevzdat tu musíte i osvědčení o registraci a tabulky registrační značky. To vše je obvykle na počkání. Pak vám udělí záznam do technického průkazu o výmazu z registru a tím celý proces končí.

Slovo odborníka

Jakub Pyšný dodává, že u nich se ročně zlikvidují kolem 15 tisíc vraků, které dodají sami majitelé. „V našem regionu likvidujeme převážně staré škodovky, fordy a opely. Z 99 procent se jedná o osobní automobily. Lehká užitková auta a nákladní vozy jsou vzácnou výjimkou. Majitelé je rozřezávají na železo a nelikvidují. Ale třicet až čtyřicet procent vraků podle mého odhadu stále jezdí, byť jsou dávno za hranou životnosti,“ říká otevřeně na adresu české vrakové flotily.

Jestli je pro majitele největší překážkou, aby lidé stará auta nechávali, lenost, či obava z byrokracie a běhání po úřadech, Jakub Pyšný neví, ale připouští, že v případě požadavku by za poplatek vyřídili za zákazníka i odhlášení z registru.
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků