Kam na dovolenou: nejlepší silnice Evropy

Snad každý přemýšlí, kam letos na dovolenou. Máme pro vás pár tipů na hezké silnice, které mohou být nejen cestou, ale i cílem...
Seznam kapitol
  1. Silnice ve Francii a Rakousku
  2. Silnice ve Švýcarsku a ve Slovinsku

Bavíte se řízením a neberete automobil jenom jako nezbytnou nutnost vašeho každodenního života? Pak jsme právě pro vás připravili stručný přehled těch nejzábavnějších a nejkvalitnějších silnic starého kontinentu, silnic, které nabídnou takovou porci řidičských zážitků, až vám z nich půjde hlava kolem.

Takže až budete plánovat trasu, kudy se vydat, zvýrazněte si v mapě některý z následujících úseků.

Francie

Rychlostní limity:

Obec:  50 km/h
Mimo obec: 90 km/h
Dálnice: 130 km/h

Francouzští policisté umějí být opravdu tvrdí a nekompromisní, takže radíme mít oči na pozoru. Naštěstí nemají v rukou české zákony a např. rychlost 180 km/h na dálnici je sankciována zákazem řízení „jen” až na deset dní na celém území Francie, u nás byste při stejném chování odešli až s ročním zákazem. Na detekční radarové zařízení radši rychle zapomeňte, protože pokuta až 1500 EUR by vám v peněžence způsobila slušný vítr. Buďte také připraveni na to, že franouzský policejní sbor patří mezi nejzkorumpovanější v Evropě a obzvláště z cizinců rád dostává peníze za neexistující přestupky.

La Route Napoleon RN85

Kde:    jihovýchod Francie, podhůří franc. Alp
Jak se tam dostat:  po dálnici do Lyonu, poté silnicí č. D520 směr Grenoble
Kolik vás to bude stát: silnice nepodléhá mýtu
Otevřeno:   celoročně
Více info:    www.route-napoleon.com

Legendární silnice táhnoucí se podhůřím francouzských Alp, někdy nazývána také jako „queen of roads“. Na rovinu, ani chvíli o tom nepochybujte. Hladký asfalt, slabý provoz a nespočet zatáček jsou perfektním receptem na nezapomenutelné zážitky. Navíc cestou narazíte na nespočet kulturních památek, takže ani rodina nepřijde nazmar. Silnice začíná v městečku Grenoble a končí v Cannes. Cestou očekávejte několik stacionárních radarů, my víme o dvou, a to na 17,7 km a 33,6 km. Oba měří max. povolenou rychlost 90 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Du Petit Saint-Bernard, Bourg-St-Maurice – Courmayeur

Kde:    jihovýchod Francie
Jak se tam dostat:  po dálnici A43, odbočit na N90
Kolik vás to bude stát: silnice nepodléhá mýtu
Otevřeno:   polovilna června – konec října
Více info:    http://en.wikipedia.org/wiki/Little_St_Bernard_Pass

Tento 30 km dlouhý alpský průsmyk mezi městečky Du Petit Saint-Bernard a Bourg-St-Maurice je tím pravým místem pro náročné, ale hezké svezení. Pokud vás zaujal, přejeme pěkný slunečný den a hlavně bez deště, který by mohl zábavu změnit v nepříjemný výlet mimo silnici. Počítejte s vyšší nadmořskou výškou a tudíž i se zvýšenou vlhkostí vzduchu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Col de Quillanne

Kde:    jih Francie
Jak se tam dostat:  po dálnici D117, odbočit na D118
Kolik vás to bude stát: silnice nepodléhá mýtu
Otevřeno:   celoročně (v zimě může být nepravidelně uzavřen)

Silnice jako stvořená pro ty, kteří se chystají autem na cestu do Španělska. Je rychlejší a méně obtížnější než výše zmíněný alpský průsmyk, na druhou stranu jízda je plynulejší a komfortnějších. S délkou 61 km se řadí mezi středně dlouhé průsmyky a určitě se cestou nebudete nudit, to vám slibujeme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Col de Saint-Bernard

Kde:    jih Francie, průsmyk při italských hranicích
Jak se tam dostat: po silnici SS38 směr Bormio
Kolik vás to bude stát: silnice nepodléhá mýtu
Otevřeno:   celoročně
Více info:    http://fr.wikipedia.org/wiki/Col_du_Grand-Saint-Bernard

Průsmyk Svatého Bernarda je tím pravým místem, kde si uvědomíte důvod existence aut jako Mitsubishi Lancer EVO nebo Subaru Impreza STI. Negativně klopené zatáčky a množství pomalých vraceček prověří vaše řidičské schopnosti na výbornou. Chcete radu? Vybavte zbytek posádky dostatečným množstvím kinedrilu a papírových ubrousků. Garantujeme, že se cestou zapotí, ale užije si i krásného výhledu do okolní přírody.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rakousko

Rychlostní limity:

Obec:  50 km/h
Mimo obec: 100 km/h
Dálnice: 130 km/h

Myslím, že většina z nás už někdy navštívila silnice našich jižních sousedů, a tak si o ježdení na tamních silnicích uděláte představu sami. Na silnicích panuje vstřícnost a pohoda, drtivá většina řidičů nepřekračuje povolené rychlosti mimo obec o více jak 30 km/h. Policisté netolerují především výrazné překračování povolené rychlosti v obci a vysokou hladinu alkoholu v krvi. Přístup Rakušanů k rychlosti mimo obec je umírněný, za běžná porušení dostanete jen malé pokuty, za rychlost se v Rakousku ani nedávají body. Pouze velmi závažná porušení jsou přísně trestána.

Grossglockner Hochalpenstrasse

Kde:    jihozápadně od Vídně při italských hranicích
Jak se tam dostat:  silnicí D108 směr Lienz
Kolik vás to bude stát: motorkáři zaplatí 17 EUR, auta a minibusy 28 EUR (další den jenom 4 EUR)
Otevřeno: květen – říjen
Více info:    Náš článek o Grossglockneru, http://www.grossglockner.at/

Malebný horský průsmyk ležící u italských hranic. Jestli je pro řidiče s krví závodníka ikonou Severní smyčka Nurburgringu, pak je pro ty preferující klidnější ježdění ikonou právě Grossglockner. Jedna z nejkrásnější horských silnic vůbec je ale také patřičně drahá, za jednodenní vjezd zaplatíte již téměř jeden tisíc Kč. Co vám ale dokáže zkazit zábavu jsou mračna cyklistů stoupajících k vrcholu Grossglockneru a také špatné počasí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Timmelsjoch Hochalpenstrasse

Kde:    jihovýhodně od Inssbrucku při italských hranicích
Jak se tam dostat:  po dálnici A12 a poté odbočit na silnici B186
Kolik vás to bude stát: motorkáři zaplatí 10 EUR, auta a minibusy 14 EUR (uvedené ceny jsou i zpáteční, jednosměrná 8 EUR, resp. 10 EUR)
Otevřeno: červenec - září
Více info:    http://www.timmelsjoch-hochalpenstrasse.at/home.html

Velice dlouhá a technicky náročná silnice. Začíná prakticky už sjezdem z dálnice A12 a pokud budete chtít, může skončit až v italském městě Bolzano. Co to v reálu znamená? Přes 100 km alpských silniček, tucty vraceček a krátkých rovinek, od spojky nebudete cítit levou nohu, ale vykouzlí vám na tváři takový úsměv, že vaše žena nebude vědět, co vám dát k narozeninám, abyste byl aspoň z poloviny tak šťastný...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vorarlberg High Alpine

Kde:    jihozápadně od Vídně při italských hranicích
Jak se tam dostat: po dálnici A14, následuje sjezd na S16 a ta vás vyvede až na B198
Kolik vás to bude stát: motorkáři zaplatí 10,17 EUR, auta a minibusy 10,90 EUR
Otevřeno:   celoročně
Více info:    http://www.alpineroads.com/tyrol.php

Není to typický alpský průsmyk, ale uchvátí kvalitou a rychlostí. Z dlouhých rychlých rovinek přechází místy ve velmi ostré a utažené zatáčky, poté následuje série rychlých zatáček, a tak je to pořád dokola. Souběžně s ní vede rychlostní silnice S16 na kterou se v závěru stejně napojíte. Sečteno a podtrženo, rychlý a působivý způsob, jak si užít cestu do Itálie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Silnice ve Francii a Rakousku
  2. Silnice ve Švýcarsku a ve Slovinsku
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků