Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

26 komentářů

safsa
21. října • 2:57

1) Tak elektromobily jsou ted "trochu naprd" - dlouho se dobíjej a málo ujedou, ale to je jenom začátek, za pár let to bude lepší, a kromě těhlech dvou věcí má elektromobil jenom už jenom vyhody - žadná převodovka, okamžitej plynulej zátah, žádná údržba (podívejte se na váš vysavač),, žádnej hluk (po zvuku a po vibracích spalovacího motoru si nikdo za čas ani nevzdechne!) 2) Auta bez řidiče budou naprosto super, nemůžu se dočkat. To bude fungovat jako autopilot, chceš řidit tak můžeš, nechceš, zapneš auto. Prostě bomba. Představuju si, že jedu ráno do práce, z práce jsem unavenej a schrupnu si za volantem :), nebo z hospody pojedu svým autem s autopilotem. Nebo na dovolenou, můžu jet autem i přěs noc, a v noci budu spát, bude tam postel :-). Já nevim, lidi by se nemeli bát pokroku, aspon tohohle ne. To že se bojej že jim někdo vezme volant a nebudou moct řídit je kravina, mozna v budoucnu to tak bude, ale toho se my co tu jsme ted nedozijem....

Nimra
4. září • 16:48

K těm elektromobilům: Chlebodárce sídlí v jednom baráku s generálním importérem Nissanu. Občas si ve výtahu povídám s chlápky od Nissanu a došla řeč i na Leaf, který parkuje v garážích. Obchodník od Nissanu byl takhle zastaven s Leafem policií a zjebán, jakto že nemá zelenou emisní známku na SPZ :D

Jozef Kostelansky
2. září • 16:49

Keď dokážu po oblohe lietať desaťtisíce lietadiel rýchlosťou 1.000 km/h a nezrazia sa, vymyslieť automatický systém pre autá nemôže byť až taký veľký problém. Auto na rozdiel od lietadla môže totiž kedykoľvek zastaviť - keď zlyhajú všetky systémy.
Len musí byť uplatnený rovnaký princíp ako v lietadlách - niekoľko na sebe nezávislých systémov, ktoré sa vzájomne kontrolujú. Keď vypadne jeden, automaticky ho doplnia ďalšie.
Celé by to mohlo fungovať nasledovne:
- existencia podrobnej centrálnej databázy ciest, všetkých dopravných značiek, obmedzení, rozkopávok, vyjazdených koľají atď. Databázu by spravoval štát, on-line by ju distribuoval do všetkých áut, ale súčasne by autá odosielali aktuálne informácie o stave ciest do centrály.
- autá medzi sebou by si informácie odovzdávali po dlhej trase - cez centrálnu databázu, a po krátkej trase - pomocou vysielača s dosahom napr. 1 kilometra. V prípade padnutého konára na ceste by sa informácia poslala do centrály, kde by zariadili okamžitú nápravu. Súčasne by autá prechádzajúce okolo tohto konára vysielali varovný signál všetkým autám nablízku. Rovnako centrála by túto informáciu vysielala autám vo vzdialenom okolí, ktoré by smerovali k tejto kolíznej situácii
- autá by boli vybavené stereo kamerami, laserovými a infračervenými čidlami, systémami sledujúcimi jazdné pruhy a čidlami monitorujúcimi typ a opotrebovanie pneumatík vozidla.
- všetky značky - vodorovné aj zvislé - by boli vybavené RFID identifikátormi, ktoré nepotrebujú elektrické napájanie.
- autá by v sebe mali zabudovaný rádiomaják, ktorý by ostatné autá informoval o veľkosti a type auta, hmotnosti, počte osôb a hmotnosti nákladu a prípadných problémoch. Automobily by si tak vytvorili virtuálnu mapu prostredia, v ktorom sa pohybujú. Podobné systémy už používa napr. americká armáda pre monitorovanie svojich a nepriateľských jednotiek.
Napr. dopravnú značku STOP by najskôr auto identifikovalo pomocou GPS mapy. Po priblížení pomocou kamery a na mieste pomocou RFID čidla. Ak by značka bola poškodená alebo by chýbala, auto automaticky odošle správu do centrály, tá túto informáciu vyšle ostatným autám v širšom okolí. Súčasne auto túto informáciu oznámi vysielačom autá vo svojom blízkom okolí.
Systém vysielačov by mohol byť financovaný zo spotrebnej dane z pohonných hmôt. Z každého litra by telefónni operátori dostali halier či pár halierov na prevádzku systému. Bolo by to veľmi spravodlivé - čím viac človek jazdí a čím má väčšie auto, tým by nepriamo platil za túto on-line komunikáciu viac.
Ak by diaľnice boli elektrifikované podobne ako autodráhy (t.j. káblami pod zemou a elektromobily by elektrinu čerpali bezdrôtovo počas jazdy), samotné tieto vedenia by dokázali autá udržať v jazdnom pruhu. Plus by samozrejme autá mali hore uvedené systémy pre krížovú kontrolu.

JirkaK
3. září • 7:36

To je krása :-D To budou mít hackeři autodráhu v reálu:-D
Jinak dnes by to technika s mírnými korekcemi některých představ i dokázala, ale takové auto by stálo tolik co dopravní letadlo.

toník
2. září • 21:06

Ano, tak nějak bych to bral. Ale v Německu. V ČR se programy i databáze z nějakých záhadných důvodů většinou podaří rozchodit jen napůl. A to by pak byl švajnerajn křížený s kafilerkou a kovošrotem :-)

Pamětník
2. září • 15:52

Takové technologie se obvykle využijí nejdříve v armádě. Proč někam posílat živou sílu, když tam může jet hlídkovat či bojovat prázdné vozidlo? Tak nějak to tuším kdysi bylo v maďarském kresleném seriálu "Podivuhodná dobrodružství Vladimíra Smolíka", když Ládínek přiletěl nafukovací raketou Guliver 5 na Válečnou planetu. ;-)

Fifunčík
2. září • 12:49

Science fiction ... B-]

baboon
2. září • 10:24

Lepší alternativou k "Autu bez řidiče" bude "Řidič bez auta" - a proč by se mu také mělo říkat "Řidič", když nic nebude řídit?
To bude strašně fajn doba :-/ ... Auta bez řidičů se budou proplétat na již třicet let opravované D1, vyhýbat se nově vzniklým dírám ve vozovce, hrát spolu ťukes - a vedle dálnice po pěších koridorech půjdou stovky otupělých "řidičů", které nic takového nebaví.
Ráno vstanu, pošlu auto bez řidiče do obchodu, dojdu tam pěšky nebo pojedu busem bez řidiče, koupím si řasy nebo šváby k snídani, povinně zasalutuji při hymně EU, pošlu auto zase domů a celý den budu pěkně na vzduchu ...
Jak scenář z apokalyptického filmu. Naštěstí ho už osobně nepoznám. Budu se tou dobou dávno spokojeně popelit v urně ...

Tomas
1. září • 19:47

Toho bych se nebál :-D V nejbližších 30 letech to nebude . Snad jen ten zvuk z repráků má už i nová oktávka ....

.
1. září • 18:53

Šmírovaní 24h denně, kdykoliv si nás státní úřady na dálku zastaví. Jooo, na to se fakt moc těšíme. Každý kdo nastoupí do vozu bude prolustrován, aby bylo vědět, kdo v autě cestuje a data odeslána Velkému Bratru. :-/

Jirka
1. září • 21:08

To je taky možnost ... ale to už ve větší i menší míře stejně platí, alespoň ve velkých městech.

Fino
1. září • 17:14

Myslím, že systém "bez řidiče" bude využitelný pouze na dálnicích k tomu příslušně upravených. Takže u nás běh na dlouhou trať. Jinak to, že se do toho pouští v Americe, či Číně mne nepřekvapuje vzhledem k jejich rozloze. Na našich klikaticích se myslím bude ještě dlouho nutno řídit ručně... :-)

Jirka
1. září • 21:03

Situace o silnici a její stav, možnosti bezpečného a ekonomického průjezdu (např. tady se musí zpomalit, je tam křižovatka za horizontem nebo teď nezrychluj na devadesát, protože budeš muset brzdit - úspora paliva ...) je možné mít uložené v mapě. Je možné GPS určit přibližnou polohu a podle obrazu okolí sejmutého videokamerou (dnes taky běžné, třeba XBox Kinect) přesnou polohu - případně můžou být umístěné markery na svodidlech, patnících a podobně. Tyto technologie už nejsou hudbou budoucnosti, ale už to je nějaký pátek na světě. Řešení je spousta, ale před zavedením do provozu se musí samozřejmě pořádně vyzkoušet a vytvořit všechna potřebná data. Snažší by bylo, kdyby vozy s sebou mohly komunikovat, dá se ale předpokládat, že autonomní auta budou namíchaná s normálními.
Mimochodem, taky to umí pěknou funkci: vystoupíte před divadlem, auto samo zaparkuje a pak samo přijede - nestaráte se o parkování a z toho vyplývající další výhoda - parkovací dům s nepochozími nízkými patry - úspora nákladů a místa. Má to hodně předností.

jk
1. září • 18:56

Pokročilé algoritmy rozpoznávání obrazu + GPS + radary + další technologie jsou už docela vyspělé. Rozpoznávání značek, udržování v jízdním pruhu už se běžně montují do aut. Speciálně upravené silnice určitě pomůžou, ale myslím, že se to zvládne i bez nich.

Zelí
1. září • 16:44

Pokud to budou prodávat jako volitelné příslušenství jdu do toho. Pokud se mi nebude chtít řídit nechám to na autopilotu. Když budu chtít řídit sám, tak ho vypnu a budu řídit. Super věc. Mít robotického osobního řidiče.

rob.9991
1. září • 13:18

když jsem na Ukrajině, vidím samá auta bez řidiče, dneska jsem viděl blba, který se netrefil do křižovatky a skončil o 300 metrů dál v popelnicích :-D

Peter
1. září • 13:02

Že zvuk motora do reprákov? Čo si teraz púšťame zvuk parného stroja do reprákov v aute len tak, z nostalgie?

toník
1. září • 13:24

U vás to z nostalgie asi nejde. Slovensku se průmyslová revoluce vyhnula velkým obloukem.

Art Vandelay
1. září • 23:57

No mozno vdaka stastiu ze vo vas koluje dost nemeckej krvy vas zasiahla trosku viac, ale je to vyvazene tym ze ucesy ala nemecky futbalista z 80. rokov (takzvany mullet) sa u vas tesia velkej popularite dodnes, takze je to 50:50 myslim co sa nemeckeho vplyvu tyka...

Jirka
1. září • 11:24

Ač řídím velmi, ale velmi rád, někdy mě to nebaví třeba v kolonách nebo na cestě, kterou jezdím dvakrát denně ... říkám proč ne. Cestování v autě mi vezme dost času, který bych často raději využil lépe. Věřím, že autonomní řízení může být bezpečnější, přeci jen dopravní pravidla jsou velmi snadno algoritmizovatelná. Nedokážu si ale troufnout říct, jak to bude bezpečné v situacích, které prostě nejdou spočítat, například při náhlém náledí a podobně.

fogel
1. září • 11:04

Co se všichni divíte,aut bez řidičů dneska jezdí spousta.

Michal
1. září • 10:27

Zajímalo by mě, kam budou ta auta sama bez řidiče jezdit?

v.sp
1. září • 11:05

Mně před dům. Svoje auto prodám a když budu potřebovat někam jet, tak mi auto z půjčovny (=taxík) přijede kam budu chtít.A nebo až někam poletím, nebudu parkovat na letišti a auto místo toho pošlu domů.

zdenal
1. září • 9:56

Já zase osobně doufám, že až tyhle krabice dorazí na trh, budu po smrti

Dan
1. září • 14:04

..v nejhorším případě může první situace být příčinou té druhé.. ;-)

Doporučujeme

Články odjinud