Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Koho baví řízení, ten asi nebude příliš nadšený z toho, jakým směrem se začíná ubírat automobilový průmysl obecně. Elektromobily jsou totiž jenom takovým prvním stupněm, následovat mají auta bez řidiče.

Automobilový průmysl obecně nabral směr elektrická energie. To není žádná velká novinka. Jisté je, že se budeme čím dál více a častěji setkávat s hybridními modely, podle BMW už také nastala ta správná doba pro rychlé elektromobily, což je mimochodem důvod, proč přichází do prodeje novinka v podobě i3. Zřejmě čím dál častěji budeme také muset psát cosi o tom, že do reproduktorů je pouštěn docela věrohodný zvuk motoru a že je na výběr hned několik možností.

No a k měřeným veličinám bychom časem měli přihodit v rámci testu také měření rychlosti dobíjení akumulátorů. Budu upřímný, tento směr mě netěší. Na druhou stranu jsem si jistý, že klasická auta tu ještě dlouho zůstanou a i po nějakém zásadnějším nástupu elektromobilů se určitě udrží coby součást víkendové zábavy. Tedy pokud někoho v Bruselu něco neosvítí a veškeré takové věci nezakáže.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Také Nissan vidí budoucnost v autech bez řidiče. Automobilka už nějakou dobu testuje speciál odvozený od modelu Leaf.

Vypadá to ale, že tohle je jenom první krok. Budoucnost má patřit minimálně ve velkých městech automobilům, které jezdí bez zásahu řidiče. Eliminovat lidský faktor by mohlo zřejmě přinést více bezpečnosti, nakonec speciál z dílny Google během svého dlouhého testování mnoho nehod nezaznamenal. Jakkoliv se to může zdát divné, odhady hovoří o tom, že do deseti let by se na silnicích mohly prohánět tisíce podobných vozidel. Tedy minimálně v Americe. Forbes uspořádal různé indicie a prohlášení odpovědných lidí do scénáře. Jak by to s auty bez řidiče tedy mohlo vypadat?

Zajímavosti | Technika | Život řidiče | Video

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Sergy Brin coby spoluzakladatel společnosti Google odhaduje, že prvním milníkem bude rok 2017, kdy by se mohla jejich auta začít prodávat. Počítá se s několika mála trhy v americké Kalifornii (kde aktuálně frčí Tesla), Nevadě nebo na Floridě. O dva roky později se podle odhadů ukáže, že tato nová technologie má své velké výhody a především první zákazníci potvrdí, že jsou auta opravdu bezpečná. Forbes odhaduje nástup dalších automobilek a rozšíření nabídky. Přidat by se mohlo Volvo, které chce do roku 2020 eliminovat úmrtí v nových automobilech a stranou nezůstane ani Nissan, který už svůj Leaf bez řidiče testuje. To ale nic nezmění na tom, že Google bude tomuto nově vznikajícímu trhu stále vládnout.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Video | Nissan

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

V roce 2021 dosáhne podíl těchto vozů na trhu šestnácti procent, což údajně přinese menší výskyt dopravních kolon, z nich plynoucích nehod a logicky také snížení počtu zraněných lidí. O rok později spustí Google pilotní projekt, ve kterém bude nabízet taxi službu zajištěnou právě těmito automobily. Z počátku by mělo jít o flotilu čítající pár tisíc kusů, následovat má očekávaný úspěch a další rozšiřování do měst typu New York, Šanghaj nebo Peking. K tomu bude Google už potřebovat zhruba 50 000 vozů. Do dalších tří let by se pak i za pomoci dalších automobilek mělo dostat na silnice na 250 000 těchto vozů, v horizontu následujících několika let se už mluví o milionech.

Všechno toto jsou zatím odhady, které ovšem určitě nejsou nereálné. Osobně doufám, že s tím, jak budou v budoucnu růst počty podobných přepravních prostředků, které přemění řidiče na obyčejného uživatele, bude také růst poptávka po autech, ve kterých by se člověk mohl ještě stále pobavit a na to bude nutné reagovat. Ve finále by pak vlastně tento na první pohled ne příliš pro řidiče zajímavý trend mohl paradoxně přinést více aut typu Toyoty GT86.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na denní jízdy do měst auto bez řidiče nebo elektromobil, na víkend Toyota GT86 a jí podobní. Tak by nakonec mohla vypadat budoucnost. Snad v Bruselu nebudou proti.
 

Zdroj: Forbes

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 150 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků