Kaipan 14: sporťák z Favoritu (představení)

Málokdo zná českou automobilku Kaipan. Ta se věnuje výrobě malých sérii vozů, které mají svůj základ i ve Škodě Favorit.

Před několika dny velmi potichu prošuměla internetem zmínka o tom, že v tovární hale v pražské Smržovce se chystá výroba nového vozu. To je ideální příležitost k tomu, abychom si trochu přiblížili jak domácí malosériovou automobilku Kaipan, tak vozy, které vyjíždějí z bran jejich závodu.

Firma Kaipan byla založena roku 1991 Michalem Hradským. Kaipan měl původně dovážet repliky Lotusu Seven ze zahraničí, nakonec však zvolil cestu vývoje vlastního vozu. Ten byl veřejnosti představen na podzim roku 1992, ale první vozy byly dodány zákazníkům až o pět let později, kdy byl vývoj dokončen a nový Kaipan 47 byl připraven ke schválení pro provoz na pozemních komunikacích. Typ 47 měl pod kapotou motor z dílen Fordu, jeho objem byl téměř dva litry a tři čtvrtě tuny vážící vůz s ním zrychlil na stovku za 6,5 sekundy. Maximální rychlost se udávala kolem 180km/h, ale ve skutečnosti záleželo víc na odvaze řidiče, protože aerodynamika blížící se svoji propracovaností spíše krabici mléka než automobilu nebyla k řidiči zrovna přívětivá. Nicméně své kouzlo předváděl Kaipan 47 na okreskách, kde mohl plnými doušky rozdávat radost plynoucí za svého nízko položeného těžiště a malé hmotnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kiapan brzy začal koketovat s myšlenkou silnějšího motoru, což na počátku nového milénia vyústilo ve výrobu inovovaného typu 57. Tou nejdůležitější změnou je instalace motoru původně z motoráren Audi, notoricky známého 1.8T 20V, který můžeme dnes najít i v Octavii Tour či v Superbu. I jeho vinou přibral Kaipan na hmotnosti a ručička váhy tak ukáže číslo 820, což je o metrák více, než v případě typu 47. I přesto je doba potřebná ke zrychlení na stovku utnuta o 0,7 sekundy na výsledných 5,8 s. Maximální rychlost poposkočila o několik kilometrů výše, konkrétně na hodnotu 185 km/h, ale aerodynamický handicap zůstal.

Roku 2003 postihlo firmu stěhování. Cílem byla stará tovární hala v Smržovce mezi Tanvaldem a Jabloncem nad Nisou, kde sídlí Kaipan dodnes. Další zlomový okamžik nastává v červenci 2006, kdy je pro provoz na pozemních komunikacích schválen nový typ – Kaipan 14 a v srpnu je představen veřejnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Již několikrát jsem narazil na aerodynamiku, tedy vlastně design Kaipanů. Nabízí se otázka proč není Kaipan vyráběn s aerodynamičtější karosérií. Odpověď je nasnadě – design totiž není původní. Kaipan je jednou z mnoha replik slavného Lotusu Seven. Řekněme si o něm pár slov.

Geniální konstruktér Colin Chapman si pohrával s myšlenkou lehkého roadsteru již delší dobu, ale až v roce 1957 představil svůj model Seven vyvinutý jím založenou firmou Lotus. Jeho předchůdce, model Six (neboli Mk 6) se již sice také vyráběl sériově, ale nedosáhl takové legendárnosti jako právě model Seven, který byl v průběhu let několikrát, konkrétně čtyřikrát modernizován. Právě čtvrtá modernizace Lotusu Seven nebyla zrovna zdařilá. Vůz dostal technologicky vyspělejší vnitřnosti a design byl také upraven, což nesli pravověrní příznivci Super Sevenu těžce. Roku 1973 koupila licenci na výrobu Lotusů Seven společnost Caterham, nově založená firma Chapmanova přítele Grahama Nearna. Chapman potřeboval peníze na vývoj dalších modelů, a proto nabídku přijal. Caterham se při své výrobě vrátil zpět, do doby před čtvrtou modernizací a z této koncepce vychází dodnes. Caterhamy jsou dnes jedinými originály, ale po celém světě se vyrábí desítky kopií a napodobenin. Jednou ze dvou tuzemských je právě Kaipan.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vadou na kráse Kaipanů je cena. Pro našince je cena za auto použitelné leda na víkendové řádění stanovena snad až příliš vysoko. Cena sestaveného Kaipanu 57 bez problémů přesáhne hranici milionu, konkrétně jej dostanete ze 1 190 000 Kč. I tak ale můžete ušetřit, není totiž problém koupit Kaipana i jako stavebnici. Takto lze snížit cenu až na 174 tisíc, ale bude vás to stát mnoho hodin dřiny v dílně, výrobu některých dílů a shánění schváleného motoru a převodovky. Snad právě proto Kapian světu představil nový typ 14.

Na „čtrnáctce“ se tedy šetřilo. Drahý motor Audi byl nahrazen levnější a typicky českou alternativou, totiž motorem 1.3 OHV tak důvěrně známým z Favoritu. Stejného původu je i pětistupňová přímo řazená převodovka a dokonce i podvozková a brzdová soustava. Od Kaipanu 57 jej odlišuje i pohon předních kol, taktéž z Favoritu. Maximální rychlost klesla na 140 km/h a sprint z klidu na sto výrobce neuvádí kvůli rozpětí výkonových variant motorů. Počítat můžete s hodnotou okolo osmi sekund.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Už jsem nakousl výkon motoru. Ten se ve Favoritech průběžně modernizoval a jeho výkon osciloval mezi 40 a 50kW, měnil se i točivý moment, tady se hodnoty pohybují od 90 do 100Nm. Do Kaipanu lze zabudovat kterýkoliv z nich.

Velkou změnu prodělala karoserie. Její design, pod kterým se podepsal Jan Hrbek, se totiž přestal pravověrně držet křivek určených Colinem Chapmanem před padesáti lety a vydal se vlastním, dravějším směrem. Příď se již v žádném případě nedrží hranatého nasávacího otvoru a světel „na tykadlech“, ale vše je zakomponováno do mohutného čela vozu, podobně jako jeden centrální a dva boční nasávací otvory. Náhled na profil ukazuje nízkou siluetu vozidla a také nové prahy táhnoucí se od blatníků předních kol až k zadním. Záď je zakulacenější a uprostřed trůní rezerva. „Čtrnáctka“ narostla do 3,8 metru, což je o téměř půl metru více, než délka Kaipanu 57. Naopak šířka se smrskla o 15 cm na 1640 mm. Hmotnost činí 659 kg.

  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Jinak zůstává Kaipan 14 věrný tradici. Dva pasažáři sedí přímo nad zadní nápravou a za rovným sklem, zatímco nad hlavou mají jen ochranné oblouky a širé nebe. Pravděpodobně nejzajímavější na „čtrnáctce“ je cena. Ta činí jen 457 000 Kč za poskládaný vůz. Vzhledem k tomu, že Kaipan prodá většinu vozů jako stavebnice, je pravděpodobnější, že si kutil vlastnící Favorita přestaví vůz s pomocí dílů od Kaipanu sám. Za zákadní stavebnici „J“ potom zaplatí 134 tisíc, za rozsáhlejší sadu dílů obsahující navíc například kola „K“ vydá ze své peněženky 219 tisíc korun. Za půl roku od objednávky tedy dostanete tuzemský vůz s atraktivním designem, sic s obstarožním motorem a diskutabilní kvalitou použitých dílů, ale za velmi příjemnou cenu.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků