Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

Jaký dopad na spotřebu paliva má jízda s otevřenou střechou kabrioletu? Právě poslední dny, kdy je ještě rozumné po otevřeným nebem jezdit, jsme si k testu vyzvedli dvojici mercedesů.

K našemu zkoumání nám ideálně posloužila třída C a motor 220d s převodovkou 9G Tronic. Obě v linii AMG na stejných kolech. Jen bílé kupé mělo pohon všech kol. Po konzultaci s odborníky jsme však dostali informaci, že k průměru můžeme u čtyřkolky připočítat vliv až 0,6 litru, jen díky převodovým ztrátám. Ve výsledku jsme navíc oba vozy díky čtyřkolce u kupé alespoň dovážili na srovnatelnou úroveň.

Naši trasu jsme odstartovali v pražské Daimlerově ulici, kde má český Mercedes pobočku. Chtěli jsme vytvořit klasickou stokilometrovou trasu s kombinovaným provozem. Proto jsme mířili mezi semafory na Jižní spojku a dále na dálnici D11, kde jsme sjeli u Poděbrad a pokračovali do centra lázeňského města. Zpět do Prahy jsme to ke stejnému cíli vzali po okresní "staré poděbradské", tedy silnici číslo 611.

Ráno bylo možná příjemných 13 stupňů, přesto redaktor s červeným kabrioletem na sraz dorazil se střechou nataženou. Větru ve vlasech bude ještě dost, říkal si... Céčkový kabriolet nám ale i bez střechy díky foukání na krk Airscarf a dvojici deflektorů připravil až neuvěřitelně přívětivé a izolované prostředí i v letošním pochmurném září. Díky tomu jsme sice působili jako nadšenci, ale oběť to nebyla ani ve vyšší rychlostech.

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

K těm jsme se dostali při nájezdu na Jižní spojku. Kupé už tehdy, po třinácti kilometrech vedlo o půl litru - 4,5 versus 5,1 litrů. Při osmdesátce jsme před nájezdem na dálnici změřili menší rozdíl - 4,9 versus 5,3 litrů u kabrioletu. Nejvíce jsme však byli zvědaví na rozdíl na dálnici.

I při vysokých rychlostech je totiž kabriolet Mercedesu prostý větších turbulencí a tak vybízí k tomu nechat střechu dole. Na spotřebě je to však znát - začala stoupat o poznání strměji, než u kupé. Na poděbradském sjezdu, 57 kilometrů od startu, už na počítači v kabrioletu svítilo 5,9 litrů. Mercedes přitom sjíždí s hodnotou 5,1. Převodovka drží díky devátému stupni otáčky extrémně nízko, díky čemuž se příliš od městské spotřeby hodnota neliší.

Okresní silnice, kde jsme opět dodržovali rychlostní limity s tím, že jsme souměrně předjeli pár pomalejších - aerodynamiku bořících - předjezdců, jsme absolvovali s jen mírným zmenšením spotřeby. Zpět k pobočce Mercedesu jsme přijeli nejen s jinak rozcuchanými vlasy, ale i s rozdílnými hodnotami na počítadle. Celkem 109 kilometrů ujel kabriolet se spotřebou 5,8 litru. Kupé přitom na počítadle ukázalo jen 4,9.

Hamilton: Mercedes umí postavit lepší supersport než Ferrari

Hamilton: Mercedes umí postavit lepší supersport než Ferrari

Pokud k výsledku připočteme zmíněný přibližně půllitr, které přidají třecí ztráty ve stálém pohonu všech kol, můžeme směle říci, že jízda s otevřenou střechou v kombinovaném režimu přidá více než litr spotřeby.

Abychom si ověřili, že na vině jsou skutečně turbulence a ztráta aerodynamické efektivity při stažené střeše, vydali jsme se ještě stejnou cestou s nataženou střechou, opět v bezprostředním doprovodu kupé, které absolvovalo stejnou cestu včetně provozu. Při neustálé kontrole počítadla jsme zjistili, že se auta střídavě liší maximálně o jednu desetinu. Zpět k cíli jsme dokonce přijeli se shodnou hodnotou - pět litrů na sto kilometrů.

  C 220d kupé C 220d kabriolet
Výkon 125 kW (170 k) 125 kW (170 k)
Pohon 9G Tronic, 4Matic 9G Tronic, zadní
Pohotovostní hmotnost 1 675 kg 1 745 kg
Naměřená spotřeba 1. pokus 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km (bez střechy)
Naměřená spotřeba 2. pokus 5,0 l/100 km 5,0 l/ 100 km (natažená střecha)

Prohlédněte si komentovanou fotogalerii obou testovaných kusů včetně dalších postřehů:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků