Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

Jaký dopad na spotřebu paliva má jízda s otevřenou střechou kabrioletu? Právě poslední dny, kdy je ještě rozumné po otevřeným nebem jezdit, jsme si k testu vyzvedli dvojici mercedesů.

K našemu zkoumání nám ideálně posloužila třída C a motor 220d s převodovkou 9G Tronic. Obě v linii AMG na stejných kolech. Jen bílé kupé mělo pohon všech kol. Po konzultaci s odborníky jsme však dostali informaci, že k průměru můžeme u čtyřkolky připočítat vliv až 0,6 litru, jen díky převodovým ztrátám. Ve výsledku jsme navíc oba vozy díky čtyřkolce u kupé alespoň dovážili na srovnatelnou úroveň.

Naši trasu jsme odstartovali v pražské Daimlerově ulici, kde má český Mercedes pobočku. Chtěli jsme vytvořit klasickou stokilometrovou trasu s kombinovaným provozem. Proto jsme mířili mezi semafory na Jižní spojku a dále na dálnici D11, kde jsme sjeli u Poděbrad a pokračovali do centra lázeňského města. Zpět do Prahy jsme to ke stejnému cíli vzali po okresní "staré poděbradské", tedy silnici číslo 611.

Ráno bylo možná příjemných 13 stupňů, přesto redaktor s červeným kabrioletem na sraz dorazil se střechou nataženou. Větru ve vlasech bude ještě dost, říkal si... Céčkový kabriolet nám ale i bez střechy díky foukání na krk Airscarf a dvojici deflektorů připravil až neuvěřitelně přívětivé a izolované prostředí i v letošním pochmurném září. Díky tomu jsme sice působili jako nadšenci, ale oběť to nebyla ani ve vyšší rychlostech.

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

K těm jsme se dostali při nájezdu na Jižní spojku. Kupé už tehdy, po třinácti kilometrech vedlo o půl litru - 4,5 versus 5,1 litrů. Při osmdesátce jsme před nájezdem na dálnici změřili menší rozdíl - 4,9 versus 5,3 litrů u kabrioletu. Nejvíce jsme však byli zvědaví na rozdíl na dálnici.

I při vysokých rychlostech je totiž kabriolet Mercedesu prostý větších turbulencí a tak vybízí k tomu nechat střechu dole. Na spotřebě je to však znát - začala stoupat o poznání strměji, než u kupé. Na poděbradském sjezdu, 57 kilometrů od startu, už na počítači v kabrioletu svítilo 5,9 litrů. Mercedes přitom sjíždí s hodnotou 5,1. Převodovka drží díky devátému stupni otáčky extrémně nízko, díky čemuž se příliš od městské spotřeby hodnota neliší.

Okresní silnice, kde jsme opět dodržovali rychlostní limity s tím, že jsme souměrně předjeli pár pomalejších - aerodynamiku bořících - předjezdců, jsme absolvovali s jen mírným zmenšením spotřeby. Zpět k pobočce Mercedesu jsme přijeli nejen s jinak rozcuchanými vlasy, ale i s rozdílnými hodnotami na počítadle. Celkem 109 kilometrů ujel kabriolet se spotřebou 5,8 litru. Kupé přitom na počítadle ukázalo jen 4,9.

Hamilton: Mercedes umí postavit lepší supersport než Ferrari

Hamilton: Mercedes umí postavit lepší supersport než Ferrari

Pokud k výsledku připočteme zmíněný přibližně půllitr, které přidají třecí ztráty ve stálém pohonu všech kol, můžeme směle říci, že jízda s otevřenou střechou v kombinovaném režimu přidá více než litr spotřeby.

Abychom si ověřili, že na vině jsou skutečně turbulence a ztráta aerodynamické efektivity při stažené střeše, vydali jsme se ještě stejnou cestou s nataženou střechou, opět v bezprostředním doprovodu kupé, které absolvovalo stejnou cestu včetně provozu. Při neustálé kontrole počítadla jsme zjistili, že se auta střídavě liší maximálně o jednu desetinu. Zpět k cíli jsme dokonce přijeli se shodnou hodnotou - pět litrů na sto kilometrů.

  C 220d kupé C 220d kabriolet
Výkon 125 kW (170 k) 125 kW (170 k)
Pohon 9G Tronic, 4Matic 9G Tronic, zadní
Pohotovostní hmotnost 1 675 kg 1 745 kg
Naměřená spotřeba 1. pokus 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km (bez střechy)
Naměřená spotřeba 2. pokus 5,0 l/100 km 5,0 l/ 100 km (natažená střecha)

Prohlédněte si komentovanou fotogalerii obou testovaných kusů včetně dalších postřehů:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků