Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.
Jaký dopad na spotřebu paliva má jízda s otevřenou střechou kabrioletu? Právě poslední dny, kdy je ještě rozumné po otevřeným nebem jezdit, jsme si k testu vyzvedli dvojici mercedesů.
K našemu zkoumání nám ideálně posloužila třída C a motor 220d s převodovkou 9G Tronic. Obě v linii AMG na stejných kolech. Jen bílé kupé mělo pohon všech kol. Po konzultaci s odborníky jsme však dostali informaci, že k průměru můžeme u čtyřkolky připočítat vliv až 0,6 litru, jen díky převodovým ztrátám. Ve výsledku jsme navíc oba vozy díky čtyřkolce u kupé alespoň dovážili na srovnatelnou úroveň.
Naši trasu jsme odstartovali v pražské Daimlerově ulici, kde má český Mercedes pobočku. Chtěli jsme vytvořit klasickou stokilometrovou trasu s kombinovaným provozem. Proto jsme mířili mezi semafory na Jižní spojku a dále na dálnici D11, kde jsme sjeli u Poděbrad a pokračovali do centra lázeňského města. Zpět do Prahy jsme to ke stejnému cíli vzali po okresní "staré poděbradské", tedy silnici číslo 611.
Ráno bylo možná příjemných 13 stupňů, přesto redaktor s červeným kabrioletem na sraz dorazil se střechou nataženou. Větru ve vlasech bude ještě dost, říkal si... Céčkový kabriolet nám ale i bez střechy díky foukání na krk Airscarf a dvojici deflektorů připravil až neuvěřitelně přívětivé a izolované prostředí i v letošním pochmurném září. Díky tomu jsme sice působili jako nadšenci, ale oběť to nebyla ani ve vyšší rychlostech.
K těm jsme se dostali při nájezdu na Jižní spojku. Kupé už tehdy, po třinácti kilometrech vedlo o půl litru - 4,5 versus 5,1 litrů. Při osmdesátce jsme před nájezdem na dálnici změřili menší rozdíl - 4,9 versus 5,3 litrů u kabrioletu. Nejvíce jsme však byli zvědaví na rozdíl na dálnici.
I při vysokých rychlostech je totiž kabriolet Mercedesu prostý větších turbulencí a tak vybízí k tomu nechat střechu dole. Na spotřebě je to však znát - začala stoupat o poznání strměji, než u kupé. Na poděbradském sjezdu, 57 kilometrů od startu, už na počítači v kabrioletu svítilo 5,9 litrů. Mercedes přitom sjíždí s hodnotou 5,1. Převodovka drží díky devátému stupni otáčky extrémně nízko, díky čemuž se příliš od městské spotřeby hodnota neliší.
Okresní silnice, kde jsme opět dodržovali rychlostní limity s tím, že jsme souměrně předjeli pár pomalejších - aerodynamiku bořících - předjezdců, jsme absolvovali s jen mírným zmenšením spotřeby. Zpět k pobočce Mercedesu jsme přijeli nejen s jinak rozcuchanými vlasy, ale i s rozdílnými hodnotami na počítadle. Celkem 109 kilometrů ujel kabriolet se spotřebou 5,8 litru. Kupé přitom na počítadle ukázalo jen 4,9.
Pokud k výsledku připočteme zmíněný přibližně půllitr, které přidají třecí ztráty ve stálém pohonu všech kol, můžeme směle říci, že jízda s otevřenou střechou v kombinovaném režimu přidá více než litr spotřeby.
Abychom si ověřili, že na vině jsou skutečně turbulence a ztráta aerodynamické efektivity při stažené střeše, vydali jsme se ještě stejnou cestou s nataženou střechou, opět v bezprostředním doprovodu kupé, které absolvovalo stejnou cestu včetně provozu. Při neustálé kontrole počítadla jsme zjistili, že se auta střídavě liší maximálně o jednu desetinu. Zpět k cíli jsme dokonce přijeli se shodnou hodnotou - pět litrů na sto kilometrů.
|
C 220d kupé |
C 220d kabriolet |
Výkon |
125 kW (170 k) |
125 kW (170 k) |
Pohon |
9G Tronic, 4Matic |
9G Tronic, zadní |
Pohotovostní hmotnost |
1 675 kg |
1 745 kg |
Naměřená spotřeba 1. pokus |
4,9 l/100 km |
5,8 l/100 km (bez střechy) |
Naměřená spotřeba 2. pokus |
5,0 l/100 km |
5,0 l/ 100 km (natažená střecha) |
Prohlédněte si komentovanou fotogalerii obou testovaných kusů včetně dalších postřehů: