K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

Život tropí hlouposti. Rakev „Velkého vůdce a drahého soudruha“ Kima Čong-ila, největšího bojovníka proti imperialismu, odvezl na pohřbu v Pchjongjangu symbol „americké rozpínavosti“ – černá limuzína Lincoln Continental z roku 1976.

Ten kontrast nemohl být větší, na jedné straně vládnoucí „věrchuška“, jejich drahé vozy, na straně druhé hysterie a nelíčený smutek obyčejných Severokorejců, totálně odříznutých od jakýchkoli informací, od toho, co se děje ve světě, jen několik stovek kilometrů od nich.

Nejprve jel Lincoln Continental s rakví Kima Čong-ila zabalenou ve vlajce, za ním následoval druhý vezoucí obrovskou podobiznu zesnulého a na třetí limuzíně byl obrovský věnec. Tyto vozy byly zřejmě použity i proto, že posloužily už i při pohřbu Kim Ir-sena, Kim Čong-ilova otce a zakladatele Severní Koreje, který zemřel v roce 1994.

V koloně se pohybovala kromě vojenských vozů i velká flotila moderních luxusních mercedesů a vozy značky Volkswagen Passat z 90. let, které byly pravděpodobně zakoupeny v Číně, jež je největším obchodním partnerem Severní Koreje.  

Velký vůdce a drahý soudruh Kim Čong-il byl velký pokrytec. Na Americe nenechal nit suchou, ale přitom on a jeho otec Kim Ir-Sen měli kromě amerických a německých limuzín třeba i kolekci více než 20 000 hollywoodských filmů. Podobně jako kdysi Stalin. 

No comment

Ten pohřeb ale musel zasáhnout kromě milionů Severokorejců i současné představitele značky Lincoln. Malá kolona jejich vozů projíždějících ulicemi Pchjongjangu jim totiž musela připomenout chvíle, kdy byla jejich značka na vrcholu a soupeřila s Rolls-Roycem.

Podle deníku The New York Times společnost Ford Motor Company, která vlastní značku Lincoln, na e-maily žádající o komentář k prominentnímu použití svých vozů při pohřbu Kim Čong-ila, ani na otázku, zda nyní očekává nárůst poptávky po nich, nereagovala.

 


 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 9 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků