K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard

Česká republika musí investovat zhruba 900 miliard korun, aby bylo možné hovořit o dokončení základních dopravních sítí.
K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard

Větší sumu spolknou silnice, kde na realizaci čeká 500 projektů. Chybí například zhruba 900 kilometrů dálnic, tedy necelá polovina plánované sítě.

Asi 370 miliard si vyžádá v následujících desetiletích železnice, zbytek připadá na vodu. Na Národní ekonomické konferenci na téma dopravy a obchodu to řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

S letošním rozpočtem fondu dopravy ve výši 60 miliard by splnění nastíněných úkolů trvalo 15 let. Rozpočtové výhledy ovšem spíše hovoří o klesajících investicích státu.

 

„Nedokončená dopravní síť je největším ekonomickým hendikepem České republiky,“ uvedl Toman.

 

S tím souhlasil přísedící ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. „Rozvoj regionů nelze plánovat, aniž bychom na to vázali dopravní investice. Z obou rezortů by měl proto růst tlak na proinvestiční rozpočet,“ uvedl Kuba.

Ministerstvo dopravy aktuálně připravuje klíčový dokument, takzvanou sektorovou strategii (SeStra2), který seřadí projekty podle důležitosti a ekonomické výhodnosti. Na základě tohoto materiálu, který si vyžádala Evropská komise, se budou čerpat evropské peníze v letech 2014 až 2020.

Dalším zdrojem peněz na dopravní stavby mají být projekty PPP. První schválila porada ekonomických ministrů minulý týden pro dálnici D3 mezi Bošilcem a Borkem v jižních Čechách.

Zatímco ministerstvo dopravy by projekty PPP rádo využilo ve větší míře, Kuba jim nevěří. „Projekty PPP nepřinesou nic, co by si stát nebyl schopen zajistit sám,“ uvedl Kuba. Vyjádřil zároveň obavu, že se spolupráce soukromého a veřejného sektoru při financování dálnic státu prodraží. Lepší prý je dohodnout se s dodavateli na odložených platbách.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků