Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky převodovky vidět na první pohled. Často ji vnímáme jen jako nutný technický prvek, ovšem pod sebou skrývá funkci, která může být v krajních momentech zásadní.

Vedle voličů automatických převodovek často najdete malou zaslepenou díru. Ani nemusí být popsána například "Shift Lock", její smysl je však shodný napříč automobilovými značkami. Jedná se o nouzové řešení, které za svou řidičskou kariéru ani nemusíte využít. Pro spoustu lidí se jedná o samozřejmost, možná vás ale také někdy napadlo, k čemu ta záslepka konkrétně slouží.

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jde o povolení pojistky řazení voliče. Ta zamezuje pohybu páky, pokud tomu podmínky nevyhovují. Tedy zcela typicky v případě, kdy není sešlápnuta brzda. Bez brzdy díky tomuto mechanismu nejde zařadit, což každý majitel klasického automatu s hydrodynamickým měničem ale třeba i toho s plynule měnitelným převodem dobře zná. Jedná se o funkci bezpečnostní, ale ve vztahu k mechanismu ovládacího ústrojí převodovky i ochrannou.

Jenže tato funkce, stejně jako hromada dalších v dnešních automobilech, je vázána na elektronickou komunikaci a signály od snímačů. Pokud se auto totálně vybije, teprve poté přichází ke slovu "naše" záslepka. V závislosti na zvyklostech daného výrobce stačí použít šroubovák či speciální nástavec, a bezpečnostní pojistku lze odjistit pro volnou manipulaci.

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Poté lze například zařadit neutrál a vůz alespoň odtlačit na odtahovku či na vhodnější místo. Takovou možnost nabízí každá automatická převodovka tohoto typu. Zejména evropské značky ale povolení pojistky ukrývají hlouběji do ústrojí převodovky, pročež je zapotřebí demontáže krycích manžet či plastů. Na přiložených videích je tak vidět jak řešení Nissanu, tak i BMW.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků