Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky převodovky vidět na první pohled. Často ji vnímáme jen jako nutný technický prvek, ovšem pod sebou skrývá funkci, která může být v krajních momentech zásadní.

Vedle voličů automatických převodovek často najdete malou zaslepenou díru. Ani nemusí být popsána například "Shift Lock", její smysl je však shodný napříč automobilovými značkami. Jedná se o nouzové řešení, které za svou řidičskou kariéru ani nemusíte využít. Pro spoustu lidí se jedná o samozřejmost, možná vás ale také někdy napadlo, k čemu ta záslepka konkrétně slouží.

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jde o povolení pojistky řazení voliče. Ta zamezuje pohybu páky, pokud tomu podmínky nevyhovují. Tedy zcela typicky v případě, kdy není sešlápnuta brzda. Bez brzdy díky tomuto mechanismu nejde zařadit, což každý majitel klasického automatu s hydrodynamickým měničem ale třeba i toho s plynule měnitelným převodem dobře zná. Jedná se o funkci bezpečnostní, ale ve vztahu k mechanismu ovládacího ústrojí převodovky i ochrannou.

Jenže tato funkce, stejně jako hromada dalších v dnešních automobilech, je vázána na elektronickou komunikaci a signály od snímačů. Pokud se auto totálně vybije, teprve poté přichází ke slovu "naše" záslepka. V závislosti na zvyklostech daného výrobce stačí použít šroubovák či speciální nástavec, a bezpečnostní pojistku lze odjistit pro volnou manipulaci.

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Poté lze například zařadit neutrál a vůz alespoň odtlačit na odtahovku či na vhodnější místo. Takovou možnost nabízí každá automatická převodovka tohoto typu. Zejména evropské značky ale povolení pojistky ukrývají hlouběji do ústrojí převodovky, pročež je zapotřebí demontáže krycích manžet či plastů. Na přiložených videích je tak vidět jak řešení Nissanu, tak i BMW.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků