Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky převodovky vidět na první pohled. Často ji vnímáme jen jako nutný technický prvek, ovšem pod sebou skrývá funkci, která může být v krajních momentech zásadní.

Vedle voličů automatických převodovek často najdete malou zaslepenou díru. Ani nemusí být popsána například "Shift Lock", její smysl je však shodný napříč automobilovými značkami. Jedná se o nouzové řešení, které za svou řidičskou kariéru ani nemusíte využít. Pro spoustu lidí se jedná o samozřejmost, možná vás ale také někdy napadlo, k čemu ta záslepka konkrétně slouží.

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jde o povolení pojistky řazení voliče. Ta zamezuje pohybu páky, pokud tomu podmínky nevyhovují. Tedy zcela typicky v případě, kdy není sešlápnuta brzda. Bez brzdy díky tomuto mechanismu nejde zařadit, což každý majitel klasického automatu s hydrodynamickým měničem ale třeba i toho s plynule měnitelným převodem dobře zná. Jedná se o funkci bezpečnostní, ale ve vztahu k mechanismu ovládacího ústrojí převodovky i ochrannou.

Jenže tato funkce, stejně jako hromada dalších v dnešních automobilech, je vázána na elektronickou komunikaci a signály od snímačů. Pokud se auto totálně vybije, teprve poté přichází ke slovu "naše" záslepka. V závislosti na zvyklostech daného výrobce stačí použít šroubovák či speciální nástavec, a bezpečnostní pojistku lze odjistit pro volnou manipulaci.

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Poté lze například zařadit neutrál a vůz alespoň odtlačit na odtahovku či na vhodnější místo. Takovou možnost nabízí každá automatická převodovka tohoto typu. Zejména evropské značky ale povolení pojistky ukrývají hlouběji do ústrojí převodovky, pročež je zapotřebí demontáže krycích manžet či plastů. Na přiložených videích je tak vidět jak řešení Nissanu, tak i BMW.

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

dnes | Jan Mička | 9 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků