Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky převodovky vidět na první pohled. Často ji vnímáme jen jako nutný technický prvek, ovšem pod sebou skrývá funkci, která může být v krajních momentech zásadní.

Vedle voličů automatických převodovek často najdete malou zaslepenou díru. Ani nemusí být popsána například "Shift Lock", její smysl je však shodný napříč automobilovými značkami. Jedná se o nouzové řešení, které za svou řidičskou kariéru ani nemusíte využít. Pro spoustu lidí se jedná o samozřejmost, možná vás ale také někdy napadlo, k čemu ta záslepka konkrétně slouží.

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jde o povolení pojistky řazení voliče. Ta zamezuje pohybu páky, pokud tomu podmínky nevyhovují. Tedy zcela typicky v případě, kdy není sešlápnuta brzda. Bez brzdy díky tomuto mechanismu nejde zařadit, což každý majitel klasického automatu s hydrodynamickým měničem ale třeba i toho s plynule měnitelným převodem dobře zná. Jedná se o funkci bezpečnostní, ale ve vztahu k mechanismu ovládacího ústrojí převodovky i ochrannou.

Jenže tato funkce, stejně jako hromada dalších v dnešních automobilech, je vázána na elektronickou komunikaci a signály od snímačů. Pokud se auto totálně vybije, teprve poté přichází ke slovu "naše" záslepka. V závislosti na zvyklostech daného výrobce stačí použít šroubovák či speciální nástavec, a bezpečnostní pojistku lze odjistit pro volnou manipulaci.

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Názorné video Ferrari: Jaká technika umožňuje jeho fantastickou rychlost?

Poté lze například zařadit neutrál a vůz alespoň odtlačit na odtahovku či na vhodnější místo. Takovou možnost nabízí každá automatická převodovka tohoto typu. Zejména evropské značky ale povolení pojistky ukrývají hlouběji do ústrojí převodovky, pročež je zapotřebí demontáže krycích manžet či plastů. Na přiložených videích je tak vidět jak řešení Nissanu, tak i BMW.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků