Jste dobrým nebo lepším řidičem?

Dříve než jsem začal psát tento článek, napadlo mě, jaká asi bude odpověď většiny čtenářů. Nebylo by určitě od věci udělat na toto téma malou anketu, avšak výsledek by pravděpodobně byl asi navlas stejný, jako u podobných pokusů v minulosti.
Jste dobrým nebo lepším řidičem?
Pokud se celá věc vezme z hlediska dělení populace na pohlaví, je starou známou pravdou, že muž by se nikdy neoznačil jako špatný řidič a neschopný milenec. Co se týče názoru něžnější polovičky lidstva na tuto záležitost, nedokážu jaksi ze svého hlediska posoudit, ovšem vždy se tak nějak obecně předpokládalo, že žena a volant k sobě moc nepatří. Ať je to v tomto případě jak chce, pravdou však zůstává, že ženy to tento názor přístupem k věci i vlastním sebevědomím příliš nevyvracejí. Skutečností ale je, že za volant usedají všichni a na kvality řidiče je tedy nutno nahlížet komplexně.

Vezmeme-li věc obecně (tzn. ženy i muži dohromady), otázkou číslo jedna vždy zůstává, co to vlastně znamená dobrý řidič. Ač jsem přemýšlel jak jsem přemýšlel, dostatečně vhodné kriterium se mi nějak nepodařilo stanovit. Došel jsem tak k názoru, že tento problém je spíše tématem do diskuse než opravdu exaktní stanovení nějaké normy. Skutečnost, že někdo zvládne vzdálenost Praha - Brno za tři čtvrtě hodiny jej sice pasuje do role rychlého jezdce, ale více by se daly ocenit vlastnosti jeho vozidla, které to umožnilo. Další věcí pak je, že nízké čelo a stejně vysoký pud sebezáchovy automaticky nečiní z nikoho řidiče špičkových kvalit. Abychom ale udrželi rovnováhu, je tu pro změnu druhý pól.Tím jsou řidiči, kteří najeli tisíce kilometrů bez nehod způsobem, že striktně dodržují předpisy i rychlost a nikdy se za žádné situace nepohybují na limitu. Protože je jim tedy naprosto cizí, aby vůbec někdy (i třeba jen lehce) riskovali, jsou vždy dáváni za vzor jako vynikající řidiči a jejich fotky zdobí články o bezpečné jízdě. Pokud vezmeme srovnání z motoristického sportu, závodní jezdci jsou posuzováni především podle své rychlost. Obecně tak platí, rychlý jezdec rovná se dobrý jezdec. Faktem ovšem zůstává, že šampiónem se stane vždy ten, který toho nejvíc vyhraje, vyhrát ovšem může jen jezdec který závod dokončí. A že to často nemusí být zrovna ten nejrychlejší se ukazuje víc než často. Vynecháme-li pak podíl techniky, skutečnost je jednoznačná . Ve finále vítězí nejspolehlivější jezdec. Je to známkou řidičských kvalit? Abych řekl pravdu, sám nevím.

Protože celá věc je dosti zapeklitou otázkou, napadlo mě dále srovnání na základě řidičských dovedností. Problém ovšem zůstává co to je. Umění zvládnout couvání s přívěsným vozíkem, projet zatáčku na hranici možností, zvládnout každý smyk (i když takového experta bych docela rád poznal), dokázat se ve velké rychlosti otočit na ruční brzdu nebo jezdit s nejnižší spotřebou ? Je pravdou, že mnozí například couvání s vozíkem nějak moc neholdují a navíc existují i jiné způsoby, jak jej dostat kam je potřeba, na druhou stranu znám lidi, kteří se pro změnu vyhýbají některým jiným řidičským dovednostem. Každý prostě umí něco. Tak to vždycky bylo a troufám si tvrdit, že to tak bude i v budoucnu. Pokud opět v tuto chvíli sklouzneme ke sportu, je tu rovněž na podobné téma známá polemika kdo je lepší. Mistr světa ve Formuli 1 nebo ten z automobilových rallye. Abych řekl pravdu, sám nevím.

Ačkoliv jsem se snažil dosti intenzivně, musím říct, že nic podle čeho by se dalo jednoznačně posoudit, zda je jeden řidič lepší než druhý mě nenapadlo. Pokud vypustíme kategorii začátečníků a vyložených antitalentů, kteří jsou schopni z pětky zařadit zpátečku, je těžké hledat parametr na základě něhož by se daly opravdu stanovit nesporné kvality řidiče. Jistě, dá se namítnou, že profesionálové na tom budou lépe než příležitostní jezdci. Otázkou ovšem zůstává, jak by vše dopadlo, kdyby měli najetý stejný počet kilometrů. Protože je ale všechno věcí osobního mínění, musím přiznat, že během psaní tohoto článku mě vícekrát napadlo, jak tuto věc asi vidíte vy. Možná by bylo zajímavé vyslovit názor, co si sami myslíte o svých řidičských kvalitách. Potom už příště možná budu vědět lépe, podle čeho soudit.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků