Jste agresivní za volantem?

Agresivita za volantem je fenomén postihující celou planetu. Způsob, jakým však řidiči dávají najevo svůj vztek, závisí na zemi, z níž pocházejí. Zatímco třeba Argentinci si nadávají, Britové na sebe posuňkují, zjistila studie sdružení Odpovědní mladí řidiči (Responsible Young Drivers, YOD).

V Argentině přiznává 70 procent řidičů, že bylo na silnici terčem verbální inzultace, zatímco v EU bylo v průměru slovně napadeno jen 37 procent řidičů a v Japonsku jen 11 procent.

V Evropě si nejvíce nadávají horkokrevné jižní národy - Řekové (64 procent), Italové (54 procent), Španělé (47 procent) a Portugalci (44 procenta.)

Nejméně na sebe slovně útočí motoristé skandinávští. V Dánsku jen jedenácti procentům řidičů kvůli jízdě někdo vynadal, ve Švédsku a v Nizozemsku to bylo po devíti procentech a slovní urážky se dočkala jen tři procenta Finů.

Belgie je mezi zeměmi unie na desátém místě - 23 procenta motoristů už na silnici zažila urážky a nadávky. Belgičané, ale i Němci a Dánové vyjadřují pohrdání nad dalšími řidiči spíše pomocí dálkových světel. Celkem 68 procent belgických řidičů připustilo, že na ně někdo vztekle svítil dálkovými světly za skutečný nebo domnělý dopravní prohřešek.

Takový způsob protestu zažilo šest z deseti řidičů v EU, zatímco v Austrálii, USA a v Japonsku jen zhruba 36 procent řidičů a v Rusku a v Argentině 23, respektive 24 procenta.

Evropa si také libuje v obscénních gestech pohrdání nad něčím řidičským uměním. Pohrdavé posuňky postihly 77 procent britských, 63 belgických a 60 rakouských řidičů.

V unii jsou nejslušnější Lucemburčané, kde bylo urážlivému posuňku vystaveno jen 41 procent automobilistů. EU jako celek se tak v užívání urážlivé gestikulace v dopravě řadí na druhé místo za Austrálii se 77 procenty. Naopak v Japonsku přiznalo jen devět procent motoristů, že na ně někdo urážlivě gestikuloval.

Tříměsíční studie oslovila 13 673 řidičů z 23 zemí. Odhalila i spojitost mezi napadením řidiče a jeho vlastním agresivním chováním. Sedm z deseti automobilistů, kteří byli obětí agresivity na silnicích, přiznalo, že i oni už byli agresivní.

Motoristy nejvíce rozzlobí parkování ve druhé řadě vedle již zaparkovaných aut, jezdci, kteří nemění dálková světla za potkávací, vjíždění do přeplněné křižovatky a blokování průjezdu aut z příčných směrů a přejíždění z pruhu do pruhu bez blikání.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků