Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Podle nejnovějších informací má stále se zvyšující obliba vozů kategorie SUV negativně ovlivňovat počet fatálních nehod chodců. Údaje průzkumu z USA dokonce tvrdí, že u těchto vozidel je pravděpodobnost smrtelného úrazu chodce při srážce 2-3krát vyšší.

Vyšetřování provedené deníky Detroit Free Press a USA Today Network nedopadlo zrovna lichotivě pro vozy kategorie SUV, dodávky a rovněž pro Američany oblíbené pick-upy. Pokud jde totiž o nehody zahrnující chodce, u těchto vozidel je prý šance způsobení smrtelného úrazu hned několikrát vyšší než u jiných automobilů.

Přesněji se mluví o 2-3krát vyšší pravděpodobnosti, že střet SUV, pick-upu či dodávky s chodcem skončí s fatálními následky. Průzkum tvrdí, že od roku 2009 se v USA zvýšil počet smrtelných nehod chodců o celých 46 procent a samotná obliba velkých SUV tomuto navýšení přímo nahrává. Například v roce 2016 zemřelo na následky dopravní nehody v USA skoro 6000 chodců.

Lister znovu poodhaluje nejrychlejší SUV světa. Dostane extrémní brzdy

Lister znovu poodhaluje nejrychlejší SUV světa. Dostane extrémní brzdy

Pochopitelně ale nelze vinu házet pouze na existenci jisté kategorie vozidel. V celém počtu zmíněných nehod se rovněž vyskytují případy chodců pod vlivem alkoholu, lidí přecházejících vozovku mimo přechody či osoby hledící nepozorně do telefonu, nesledující okolí. Takzvané smartphone zombies.

Vozy SUV však mají v těchto případech hrát stále větší a nebezpečnější roli. Během období let 2006 až 2016 totiž jejich účast na smrtelných nehodách vozidla a chodce údajně narostla o 69 procent. Dřívější studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy (IIHS) přitom ve stejném typu nehod uváděla zvýšení účasti vozů SUV o celých 81 procent. Stále rostoucí popularita vozů kategorie SUV se tedy nechvalně ukazuje i v tomto průzkumu.

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Pokud jde o onu 2-3krát vyšší nebezpečnost vůči chodcům, americké deníky se odvolávají na dvanáct různých analýz shrnujících nárazové testy a reálné následky těchto nehod.

IIHS pak samozřejmě dodává, že negativem je i obecný design a konstrukce vozů. SUV, pick-upy a dodávky mají většinou masivní přídě s vysoko umístěnou kapotou a pravděpodobnost těžkého úrazu hlavy či hrudníku je zde tedy mnohem vyšší než u jiných vozidel. Přestože se řidič uvnitř vozu cítí bezpečně a nad věcí, pro chodce či cyklisty už není situace v případě nehody tak růžová.

Smrtelná nehoda Uberu: K selhání kamer a radarů nedošlo, řekl jejich dodavatel

Smrtelná nehoda Uberu: K selhání kamer a radarů nedošlo, řekl jejich dodavatel

Na základě těchto průzkumů měl americký úřad pro bezpečnost provozu (NHTSA) zavést nové standardy pro hodnocení bezpečnosti vozů vůči chodcům a tímto zatlačit na výrobce automobilů. Díky protestům některých výrobců bylo ale zavedení nových kritérií odloženo až pro vozidla modelového roku 2019.

Nedá se ovšem tvrdit, že automobilky dále nezlepšují konstrukce svých modelů, nehledě na stále rozšířenější hi-tech výbavu, která díky nejrůznějším asistentům a systémům hlídá okolí vozu, varuje řidiče nebo se automaticky snaží nehodě zabránit. Časem tak možná „vina“ SUV na nehodách chodců zase pomalu opadne.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 137 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků