Vodík je sice dnes ve stínu čisté elektromobility, rovněž Jaguar Land Rover se ale pouští do vývoje takto poháněných vozů.
Čistě elektrická vozidla nyní udávají směr vývoje na poli automobilového průmyslu, přesto ale hrstka významných značek stále vidí budoucnost rovněž v ústrojích využívajících vodíkové palivové články. Stačí zmínit Toyotu s novou generací modelu Mirai, další investice do této technologie u Hyundaie nebo postupný vývoj u BMW s konceptem vodíkového SUV X5.
Větev vývoje na poli vodíkového pohonu přitom v poslední chvíli rozrostl i koncern Jaguar Land Rover (JLR) takzvaným projektem Zeus. Elektrická ústrojí využívající vodíkové palivové články vidí automobilka především u modelů Land Roveru, a to jako další možnou variantu pohonu mimo spalovací/hybridní nebo čistě elektrické specifikace vozů.
„Jednoduše se koukáme po těch správných systémech pohonu – takových, které mají minimální dopad na životní prostředí,“ uvedl na nedávné on-line konferenci produktový inženýr JLR Nick Rogers. Projekt Zeus mimochodem označil pro automobilku za „velmi, velmi důležitý“.
Prozatím je ale JLR v prvotních stádiích vývoje a postupným výzkumem se nakonec uvidí, zda bude přidání vodíkových variant modelů do nabídky automobilky správným krokem. V případě úspěchu se mluví o možném uvedení vodíkových ústrojí do produkce někdy kolem roku 2025, tedy zhruba v době příchodu nové generace modelu Evoque.
Právě v Range Roveru Evoque by se přitom mohly palivové články objevit v rámci konceptu jako první. Podle Rogerse má JLR představit funkční prototyp již brzy. V budoucnosti se ale nemá případná vodíková verze vyhnout ani velkému Range Roveru (s produkcí ke konci dekády), stejně jako Range Roveru Sport nebo Velaru.