Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým počinem. Segment D se snaží vzít útokem úplně odlišnou strategií než předchůdce. Využívá k tomu zbraní prémiových značek. Novinku jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích.

Nový Peugeot 508 je jiný. Je jiný než dosavadní vozy střední třídy od Peugeotu a obdobu budete těžko hledat i mezi konkurencí. V dnešní sdílené době asi nejde říct, že by nová 508 byla postavena na čistém listu papíru, ale faktem je, že přezbrojením na modulární platformu EMP2 se mezi první a touto druhou generací vytvořil velký příkop.

Kompaktnější, širší a odvážnější

Začínáme tedy od znovu, a i to lze považovat za odvahu. Tedy fakt, že Peugeot klasickou střední třídu neopustil. Ta totiž trend SUV poznala úplně nejvíce a propadá se na mizivá procenta podílu na trhu. Výrobci proto musí něco dělat. Představit novou 508 na nové plošině, ale dle starého konzervativního receptu by dost možná bylo sebevraždou.

A to je přesně ten důvod, proč právě stojím před absurdně nízkým liftbackem s vyceněnými zuby trčícími ze světlometů. Peugeot se opravdu odvázal, a to nejen v netradičních detailech, ale především v celkových proporcích auta. Pokud jste věrnými čtenáři Autorevue, víte, že do garáže mé pánské části rodiny patří vzácný Jaguar XJR X300 s manuální převodovkou. Když obdivuji jeho tvary, často si říkám, že takhle nízký sedan už nikdy nikdo nemůže vyrobit. Nová 508 sice 1303 nepokoří, ale výška 1403 milimetrů je na dnešní poměry opravdu zajímavá. A to i vzhledem k tomu, že se bavíme o autě s koncepcí "všechno vpředu".

Nový Peugeot 308 přijede už brzy. GTi bude poprvé hybridní čtyřkolkou

Nový Peugeot 308 přijede už brzy. GTi bude poprvé hybridní čtyřkolkou

Pokud přiblížíme rozměry novinky k minulé generaci, kterou všichni už dobře známe, tak je s délkou 4750 mm o 80 mm kratší než předchůdce. Na výšku má o 53 milimetrů méně a na šířku o 31 milimetrů více. Změnil se i rozvor náprav. S 2793 mm je novinka o 24 mm kratší než předchůdce.

Druhá generace se tak přiblížila spíše rozměrům Audi A5 Sportback či BMW 4 Gran Coupé, než aby držela krok s přerostlými cvalíky jako je Ford Mondeo či Opel Insignia. Design exteriéru jde dynamičtějším tvarům na ruku. Naživo vypadá příď o dost lépe než na fotkách, kde na mě ze tříčtvrtečního pohledu působila přední kola příliš utopená. Pecka je boční pohled a záď. Zadní svítilny mají denní režim a na základě intenzity osvětlení mění způsob svícení, stejně jako intenzitu. Což jsem ještě nikde neslyšel.

Uvnitř jako v pokojíčku

V rámci skupiny PSA si to před lety rozdělili striktněji než tomu bylo v minulosti. A nyní se začínají změny projevovat. Citroën plní roli funky výrobce crossoverů, je designově odvážný, spíše levnější a barevný. DS nabírá vítr do plachet totálním fokusem na kvalitu materiálů a luxusní pojetí, za které si nechá připlatit. Opel je pak konzervativním výrobcem. Za to Peugeot chce stát cenově a svým pojetím někde uprostřed.

Poslední směřování značky na mě působí tak, že auta se lvem ve znaku mají být hodnotnějším mainstreamem, s vážným, ale dynamickým designem a pečlivě vypracovaným interiérem. Sami zástupci Peugeotu se navíc nechávají slyšet, že chtějí prodávat především vyšší výbavové linie a české zastoupení to bere doslova - pro řadu modelů ani nenabízí základní provedení Access.

Nový Peugeot 508 SW oficiálně! Je to nové nejkrásnější kombi?

Nový Peugeot 508 SW oficiálně! Je to nové nejkrásnější kombi?

Stejně tomu je i u 508. Pokud se budeme bavit o materiálech, útulnosti, vůni či kvalitě zpracování, zaslouží si absolutorium. Bez přehánění se po usednutí dovnitř připadáte jako v luxusním produktu. Netradiční je architektura vnitřku. 508 má opět i-cockpit, tedy displej přístrojů umístěný nad volantem. Znovu říkám, že na něj se svými 190 centimetry krásně vidím, ale může to být i tím, že mám vysoký trup a kratší nohy. Každý jsme zkrátka jiný, tak před odsouzením vyzkoušejte.

Důležité je, že se sedí příjemně nízko a malý volant lze přisunout ideálně k tělu. Vytvoříte si tak příjemnější řidičskou pozici než v případě modelů 3008 či 5008. Co se týče samotného displeje, ten řidičův je stejný jako ve zmíněných příbuzných. Tedy stejně krásně graficky zpracovaný, s pěti přehledně řazenými módy. Ten středový má nyní krom verze Active úhlopříčku 12,3 palce.

Jedná se o stejné řešení, jako například u DS 7 Crossback. Tedy stávající grafika menšího systému je rozšířena o boční menu pro ovládání teploty ventilace. Celkově jde o povedený, rychlý systém, kterému by možná slušela lepší grafika mapových podkladů.

Vnitřek 508 se mění s použitou převodovkou. Jedinou možností, jak řadit manuálně, je verze s motorem 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koňských sil. Tehdy máte zcela jiný středový panel než u silnějších verzí, které jsou vždy s osmistupňovým automatem. Přijdete tak o díru v tunelu pro bezdrátové dobíjení telefonu.

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

S dynamičtějšími křivkami se právem můžete obávat o méně prostoru uvnitř. I když ne ve všech osách. Podélného prostoru je i pro zadní pasažéry dostatek, stejně jako šířky, kterou pro objemnější řidiče bude omezovat středový tunel. Výška je pro přední cestující v pořádku, alespoň bez střešního okna. Ale stěžovat si možná budou cestující vzadu.

Zatímco stavba mého těla je k i-cockpitu milosrdná, k místu na hlavu vzadu nikoli. Pokud se opřu celými zády, jak chci dlouhé cesty absolvovat, nezbude mi než řádně ohnout krk. Poté navíc nevidím z bočního okénka, zbude mi jen pohled na zakončení čalounění střechy, které zasahuje do boku. Na zadních sedadlech bych tedy k moři cestovat nechtěl, ale pro nižší postavy bude vše v pořádku a takový Volkswagen Arteon na tom není o moc lépe.

508 je svou karoserií liftback, tedy vůz s výklopnou zádí. Přístup do zavazadelníku o objemu 487 litrů je tak skvělý, stejně jako nízká nákladová hrana. Tady tedy naopak v praktičnosti dokáže přesvědčit.

To je pohodlí!

V rámci uvedení nové 508 na trh jsem měl možnost krátkého svezení. Zvolil jsem levnější stranu spektra. Jak už jsem naznačil, šlo o patnáctistovku BlueHDI 130 s manuální převodovkou. Testovaný vůz byl vybaven stupněm Allure, tedy nejvyšším z nesportovních.

Bystrým možná neunikne, že dle aktuálního ceníku je toto spojení nesmyslné. A mají pravdu, i když ve voze byla přiložena cena 780 tisíc korun, oficiálně je tento motor v nabídce jen ve verzi Active. Není však vyloučené, že takové auto nepůjde objednat například v rámci nákupu B2B, na který se s 508 Peugeot chce soustředit především.

Test ojetiny Peugeot 207: Velké-malé auto je komfortní. Kde je háček?

Test ojetiny Peugeot 207: Velké-malé auto je komfortní. Kde je háček?

Patnáctistovka vznikla jako výrazně upravený motor 1.6 HDi, který zná snad každý. Opět přezbrojila na šestnáctiventilovou hlavu, díky čemuž se právě zmenšil zdvihový objem, přesněji zdvih pístů. Pohonnou jednotku netřeba přesněji komentovat, protože ji dlouhodobě, a tím spíš v této nové verzi, osobně považuji za nejpovedenější maloobjemový diesel. Sametový, s měkkým chodem a po nadechnutí turba od 1500 otáček i dostatečně výkonný.

Spolupráce s manuální převodovkou pak byla o něco příjemnější než si pamatuji z jiných vozů PSA. Chod páky mi přišel o něco mechaničtější a s kratšími drahami. Stále ale dostatečně uvolněný na to, abyste se s 508 nerušeně vezli na vlně točivého momentu a klidně vyšší rychlostí pluli krajinou. Tento pocit, kdy dokážete i svaly na zádech uvolnit bez obav, že dostanete ránu, by nefungoval bez skvělý pěnových sedadel a především bez povedeného podvozku.

A že se ten v 508 povedl. Tedy, zatím soudím jen z krátkého půlhodinového seznámení, ale první dojmy jsou dobré. Zaujalo mě především pohodlí. První milimetry dráhy tlumičů a pružin jsou nastaveny měkce, díky čemuž českou zalátanou okresku jen přeletíte. Bez velkých vibrací a nervózního poskakování. Skvěle auto zvládá i velké výmoly. 

Minitest Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Zachránce dieselových kompaktů?

Minitest Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Zachránce dieselových kompaktů?

Počítat s tímto nastavením ovšem musíte při rychlejší jízdě. Benzinové motory a naftový dvoulitr mohou mít adaptivní tlumiče, tohle základní motorové provedení se však musí spokojit se standardními. Se zmíněným specifickým nastavením pak musíte počítat při nájezdu do zatáčky. Při prudkém zatočení se 508 neubrání náklonu a náhlému přenosu hmotnosti. Takové chování umocňuje strmé řízení malého volantu. Když si ale na strmost zvyknete a začnete s volantem pracovat jemněji, přijdete na to, že je řízení hezky vyvážené a nepůsobí nervózním dojmem.

Stejně jako přijdete na to, že když necháte auto přikleknout si, drží zdatně, především na přední nápravě. Navíc se na výmolech pod bočním zatížením nezačne "žvýkat" v silentblocích ani poskakovat ven z osy. Celkově se mi tak jízdní projev 508 velmi líbil, v této verzi působí příjemně uvolněně a po pár kilometrech začnete věřit podvozku. Ten je totiž relativně měkký v tlumičích, nikoli vyměklý na uložení, ani nepředvídatelně houpavý, jako to umí v některých verzích Škoda Superb či Opel Insignia.

Závěr

Peugeot 508 vstupuje na český trh jako výrazné oživení střední třídy. Je to dle mého krásný kus auta s nadprůměrně kvalitně zpracovaným interiérem. Zároveň je potřeba mít na paměti, že upřednostňuje styl nad praktičností a svým zaměřením se řadí spíše k dražším konkurentům, kteří v tomto segmentu rovněž cílí na o něco mladší klientelu než vozy klasické střední třídy.

Co se týče motorů, na výběr je z osvědčených a veskrze povedených jednotek. Ukvapené závěry nehodlám po krátkém odpoledním svezení dělat z jízdních vlastností. Zatím na mě základní provedení působí uvolněným, přesto dynamicky vyváženým dojmem. Těším se na test verze GT!

Peugeot 508 – nabízené motory a výbavy
Motor 1.6 PureTech 1.6 PureTech 1.5 
BlueHDi
2.0
BlueHDi
2.0
BlueHDi
Převodovka 8A 8A 6M(8A) 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1499 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 133/5500 165/5500 96/3750 120/3750 130/3750
Točivý moment [N.m/min] 250/1750 300/1900 300/1750 400/2000 400/2000
Maximální rychlost [km/h] 230 250 208 230 235
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 7,3 9,7(10) 8,4 8,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 5,7 3,8(3,7) 4,5  4,7
Cena Active [Kč] 800.000 - 730.000
(790.000)
830.000 -
Cena Allure [Kč] 850.000 - - 870.000 900.000
Cena GT Line [Kč] 930.000 - - 950.000 980.000
Cena GT [Kč] - 1.045.000 - - 1.070.000
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků