Jízdní dojmy: Volvo S60 AWD

Před několika dny si svou českou premiéru odbylo Volvo S60 AWD, tedy S60 s pohonem obou náprav. V následujícím textu se dočtete co automobil nabízí a jak se s ním jezdí.
Jízdní dojmy: Volvo S60 AWD
Volvo S60 patří svými vnějšími rozměry do střední třídy a v nabídce automobilky Volvo tvoří „střed“ nabídky. Nový model v řadě S60 se od ostatních odlišuje především pohonem všech kol AWD. Hlavním prvkem je spojka Haldex. Haldex funguje tak, že rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v takovém poměru, aby byly zabezpečeny optimální jízdní podmínky na všech površích.

Základem celého systém, v zásadě shodného s tím co využívá například i Škoda Octavia 4x4, je hydraulické čerpadlo, které ovládá vicelamelovou spojku. Čerpadlo nepracuje pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol.

Díky pohonu všech kol je světlá výška S60 AWD o 16 mm vyšší než u ostatních modelů S60, v průběhu příštího roku však budou v nabídce i automobily se shodnou světlou výškou, jako modely s předním pohonem.

Volvo S60 AWD může být vybaveno vším co je v nabídce pro S60. Zatím snad jedinou výjimkou je systém DSTC, neboli systém jízdní stability. V současnosti se zákazníci musí spokojit pouze s protiprokluzovým systémem TRACS, v blízké budoucnosti však bude DSTC v nabídce i pro čtyřkolku.

K pohonu S60 AWD slouží přeplňovaný pětiválec o objemu 2.4 litru a maximálním výkonu 200 ks při 5 100 ot./min. Točivý moment 285 Nm je k dispozici od 1 800 ot./min od 4 980 ot./min Jak napovídá rozložení točivého momentu, je motor vybaven přeplňováním, v tomto případě nízkotlakým. Volvo s ním dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,5 vteřiny a vyvine maximální rychlost 210 km./h (hodí se podotknou, že se jedná o rychlost elektronicky omezenou, motor při svých kvalitách zcela bez problémů vyvinul rychlost vyšší). Zatím je AWD v prodeji jen s automatickou převodovkou GearTronic, která umožňuje i manuální řazení převodových stupňů.

Průměrná spotřeba benzínu činí 10,7 l na 100 kilometrů, což je cca o 0,7 litru více než u modelu s předním pohonem.

Za volantem

Najít správnou polohu za volantem testovací S60 AWD není žádným problémem, mimo jiné i díky elektricky ovládanému nastavování sedadla řidiče. Elektricky se nastavují i obě vnější zpětná zrcátka. Když je vše potřebné k řízení správně nastaveno, vyrážíme ke krátké testovací jízdě. Na automatické převodovce GearTronic řadíme do polohy D a rozjíždíme  se v ústrety testovacímu okruhu.

Po několika metrech najíždíme na rychlostní silnici a s využitím plného výkonu zrychlujeme na předpisovou „stotřicítku“, což trvá velmi krátce, motor je dosti tichý a úroveň aerodynamického hluku je také nízká. Po chvilce odbočujeme a dále pokračujeme po okreskách. Jízdní vlastnosti S60 AWD i kvality podvozku jsou dokonale prověřeny, ne zcela kvalitní zatáčkovitou trasou. Oceňujeme příjemně tuhé řízení i dokonalé brzdy a dokonalou akceleraci při výjezdu ze zatáčky. Na našich pocitech se nijak nepříznivě neprojevila zvýšená světlá výška, naopak se domníváme, že při občasných cestách po nevyasfaltovaných silnicích nebo v zimních podmínkách je spíše přínosem.

Pokud si vybíráte z nabídky Volva, rozhodně byste do svého rozhodování měli zařadit i provedení S60 AWD. Za základní cenu Kč 1 360 800,-- získáte dobře vybavený automobil s výbornými jízdními vlastnostmi a výkonnou pohonnou jednotkou.

Cena samozřejmě platí pro automobil vybavený automatickou převodovkou GearTronic. V prvním čtvrtletí 2002 bude k dispozici i manuální pětistupňová převodovka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 40 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků