Citroën C5 představuje ve všech směrech zajímavého nástupce ve střední třídě a po praktickém otestování se zdá být více než důstojným nástupcem „stařičké“ Xantie. Podrobný test kombíku C5 break z pera Petra Broži následuje nyní kompaktním testem verze liftback.
Cépětka nahradila v nabídce francouzského Citroenu dosluhující Xantii. Model C5 patří rovněž do střední třídy, a to nejen délkou a rozvorem, ale také nabízenou základní výbavou a cenou. Vzhledem k tomu, že jsme o C5 (Break) už napsali poměrně dlouhý článek, je tento test opravdu verze liftback velmi stručný.
Tvary a vzhled vozů Citroen byly vždy trochu zvláštní a mimořádně zajímavé. Nové modely C5 a C3 už působí poměrně konvenčně a z řady příliš nevybočují, o to více se ale mohou líbit běžným zákazníkům. C5 je nabízena ve verzi liftback a kombi, přičemž kombi nese název Break.
Tip: Video jízdy s Citroenem C5 a demonstrace funkce pneumatického podvozku
Vnější rozměry C5 jsou větší, než bylo dosud ve střední třídě zvykem. Rozměry všech tříd se stále zvětšují, auta současné nižší střední třídy jsou častokrát větší než auta střední třídy před pár lety. Kombi je delší o 138 mm a vyšší o 40 mm než liftback. Rozdíl ve velikosti zavazadlového prostoru u obou verzí činí více než sto litrů. Zatímco liftback je určen spíše pro běžnou přepravu, verze Break pak pro ty, co vozí skutečně objemné náklady. Současným trendům je poplatná také vyšší stavba karoserie a velmi krátká, vysoko končící přední část Citroenu C5.
Vzhled C5 je poměrně standardní, jde o liftback střední třídy
bez výstřelků starších modelů této značky.
Zavazadlový prostor je o hodně
menší než u verze Break, nicméně pro běžný provoz bohatě postačuje.
Moře prostoru a bohatá výbava
Cé-pětka nabízí opravdu hodně místa, díky rozvoru na zadních sedadlech a šířce zejména v oblasti loktů a ramen. Citroen C5 umožňuje velmi dobré nastavení sedaček. Přístrojová deska je poměrně členitá a určitě ne nudná; přitom všechny ovladače najdete na správném místě, což zaručuje velmi dobrou ergonomii. V obou osách nastavitelný volant má samozřejmě posilovač, u výkonnějších verzí s proměnným účinkem. Uprostřed přístrojové desky se nachází multifunkční displej palubního počítače, který je kromě nejmenšího standardně dodáván se všemi motory.
Uvnitř je dostatek místa, sedačky jsou měkké a mají mikroplyšové polstrování.
Displej je součástí vyšších verzí, doplatit si můžete i za navigaci,
která se ovládá na středovém tunelu.
Základní verze obsahuje ve standardu rádio s přehrávačem kazet a šesti reproduktory, jehož ovládání najdete pod volantem. Ke standardní výbavě patří: čelní, boční a hlavové airbagy, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a zrcátek. Součástí vyšších verzí pak může být např. automatická klimatizace, elektrické ovládání zadních oken či inteligentní stěrače. Výbava vozu je bohatá: se středním stupněm výbavy SX dostanete kupříkladu toto: ABS + EBD, brzdový asistent, 6 airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken všech dveří a zpětných zrcátek, palubní počítač, samočinné ovládání světlometů a stíračů, radiopřijímač s CD a klimatizace.
Barevný displej navigace a palubního
počítače je velký a přehledný, jen hůře čitelný při slunečním osvětlení.
Dostačující motor a komfortní podvozek
V popisované „cépětce“ se nacházel dvoulitrový šestnáctiventilový motor s vícebodovým elektronickým vstřikováním a výkonem 100 kW (138 k a maximální rychlost 208 km/h), od kterého sice nelze čekat „sportovní“ zážitky, ale i díky dobrému odstupňování manuální převodovky, se s ním dá jet dynamicky. Spotřeba paliva se mimo městské teritorium pohybuje kolem hranice devíti litrů; v městském provozu může vyskočit až na cca 12 litrů benzinu.
Testovaná cépětka byla vybavena pneumatickým pérováním Hydractive třetí generace, které především při jízdě po dálnici zajišťuje pro posádku vynikající jízdní komfort. V případě potřeby je možné zvolit režim Sport, který zajistí tvrdší odpružení (nečekejte ovšem nic světoborného).
Poznámka: Během testu se na vozidle objevila závada – automobil nešel nastartovat a nefungovalo elektrické spínání, takže nezbývalo než zavolat asistenční službu – byl pátek odpoledne, takže jsem se trochu obával rychlosti opravy. Byl jsem však mile překvapen. Pravda, chvíli jsem musel čekat, až mne přepojí na operátorku, ale do půl hodiny (parkoval jsem v centru Mladé Boleslavi) přijeli dva technici (mimochodem: jedním z nich byl bývalý soutěžní jezdec „škodovky“ Pavel Sibera). Odtahování vozu nebylo třeba, jelikož se závada poměrně rychle vyřešila – stačilo dotáhnout povolené šrouby u kabelů autobaterie…
Parametry:
- Citroën C5 2,0i 16V SX
- Rozměry: 4 618 × 1 770 × 1 476 mm
- Rozvor: 2750 mm
- Hmotnost: 1290 kg
- Zavazadlový prostor: 456 l
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,4
- Nejvyšší rychlost: 208 km/h
- Základní cena: 740 000 Kč
- Cena testovaného provedení: 926 000 Kč