Jízdní dojmy: Mini Cooper S je plná bedna dynamitu

24 komentářů

wolker
18. května • 18:50

Jen takovy dotaz: je motor preplnovan turbodmychadlem, nebo kompresorem? Vjednom odstavci clanku je totiz zmineno turbo i kompresor.

"Po nastartování se interiér zaplní příjemným duněním, když si stáhnete okna a přidáte plyn, uslyšíte nefalšovaný sportovní akustický projev. Motor 1,6 s kompresorem udává Cooperu vynikající dynamiku, sprint z nuly na 100 km/h zvládne za 7,8 s a maximální rychlost 218 km/h. Motor má vynikající zátah, od překročení přibližně 3500 otáček/min se probudí turbodmychadlo a Mini reaguje mocným zrychlením, které v praxi jistě překvapí majitele silných dvoulitrů."

Divim se ze si toho jeste nikdo nevsiml. On je v tom totiz trosicku rozdil.

Jakub
13. června • 12:05

U Cooperu S neznačí S jako sport,ale Supercharger,neboli kompresor a používal se do roku 2004. Dodnes už do Cooperu montují jen turba,takže mají vyšší výkon a lehce nižší spotřebu,nicméně kompresor má lepší zvuk;-)

M. Žemlička
19. května • 12:56

Přeplňování Cooperu S je pomocí kompresoru, za chybu se omlouvám.

Z
18. května • 22:02

Jaký je přesně rozdíl mezi turbodmychadlem a kompresorem?

it
19. května • 9:14

Kompresor je poháněn od klikové hřídele.Jeho otáčky přímo úměrné otáčkám motoru.Často šroubový(má sporťák M-B), nebo spirálový(mělo dřív jakési VW). Nebo mne doplňte,kdo víte jiné příklady.Především je to docela drahá věc (kompresor) a spotřebovává výkon motoru ke svému pohonu.Nic pro malé motory.Turbodmýchadlo má radiální kolo(turbínová část), které je poháněno výfukovými plyny přes pevné, nebo natáčecí lopatky rozváděcího kola. Turbínové kolo pohání radiální kolo(správně by se asi mělo říct "radiální kolo kompresoru") a žene vzduch do válců, zpravidla přes mezichladič stlačeného vzduchu,aby se tam dostalo co nejvíce kyslíku=hmotnostně.Pak to i lépe spaluje,roste výkon,točivý moment,klesne spotřeba.Když ne hodinová, tak měrná určitě.U turba vzniká  malá prodleva při "roštování".Dá se potlačit zmenšením jeho rozměrů, zvýšením otáček a variabilním natáčením lopatek (u turbíny).Takže i turbo má "kompresorovou" část, ale, seč zní stejně, nerozumí se tím to, že je motor přeplňován kompresorem. Autařské názvosloví je komplikované. Auta ještě víc. Levnější je turbo, zpravidla.A  využívá Ek  výf.plynů, což je výhoda, tj.nespotřebovává výkon motoru. Spěchám, psáno narychlo, doplňte mne.

Huf
19. května • 22:22

Tak tak. Jen doplním, že to u MB se to jmenuje Rootsovo dmychadlo (též u Astona a Jaguáru) a spirálový kompresor u VW je G40, G60 a G80.

Turbo má pro běžné užití výhodu v nižší spotřebě (pokud se nešlape na plyn, netlačí).

Zajímavé je, že spousta úpravců nabízejících dodatečnou montáž turba nebo kompresoru, k turbu vždy dodává i mezichladič, kdežto ke kompresoru jen někdy. Přitom teplota nasávaného vzduchu, kvůli kterému tam ten IC je, se zvyšuje stlačováním a ne průchdem přes horké turbo, jak si mnozí myslí.

Myslím, že spíš, než na koncepci přeplňování závisí na jednotlivém kusu. Některé turba tlačí od spodu, stejně jako některé kompresory až od 4000ot.

V posledním AutoSportTuningu je na tuto relativitu pěkný příklad. 2x Golf 20V turbo. Jeden 213kW turbo a druhý 221kW kompresor. Turbo tahalo skoro od volnoběhu, zatímco kompresor byl zdechlý až do 3500ot. Vmax stejná, 0-100km/h lehce lepší turbo, elasticita 80-120km/h jasně s převahou na straně turba.

it
20. května • 14:02

Rootsovo dmýchadlo a šroubový kompresor se konstrukcí taky trochu liší.Na www.auto.cz se dá najít popis Mercedes CLK a nějaké testy. Mám pocit, že mají šroubové kompresory,ale netrvám na tom. Rootsovo, které pro neznalé vypadá jako 2 piškoty, pootočené o 90 stupňů(nebo zubové čerpadlo se dvěma koly a 2 zuby =to je hodně nadsazené přirovnání a odborníkům strojařům se za to omlouvám), má menší stlačení.U šroubového je obecně větší, ale ve finále je to fuk. Hlavně, že to jede!! Ale drahá věcička,což u MB není problém. K těm šroubovým jsem narychlo na Internetu našel http://www.schneider-bohemia.cz/   Je to sice pro průmyslové použití,ne do aut,ale princip stejný.V průmyslových výrobách se šroubové kompr. používají běžně. Jsou tam i nákresy, aby pokud někdo neví jak to vypadá vevnitř, tak tušil. Jen obalit skříní a na jedné straně vstup, na druhém konci (za vřeteny) výstup. Mně se to líbí, krásná strojařina.

wolker
18. května • 22:31

Tah motoru je díky přeplňování kompresorem stálý prakticky od nejnižších otáček, přičemž motor použitím kompresoru postrádá typický výkonový skok, který je obvyklý  u většiny ostatních přeplňovaných motorů s klasickým turbodmychadlem.

Michal
19. května • 0:12

Tak by me zajimalo, proc se teda pouziva casto turbo a ne kompresor. Plynuly narust vykonu je preci snesitelnejsi nez nic-nic-bum.  Treba pri prujezdu zatackou to dokaze nevedomemu pekne rozpumpovat krev. Je to cena? Nizsi vykon?

Jouda
12. května • 23:13

nechci bejt hnidopich, ale pokud jedu v aute a podradim, pak jeho otacky vzrostou a spotreba roste (napr ze 6ky na 5ku)
Tady by to melo byt asi jenom prerazeni ;)

M. Žemlička
13. května • 10:40

Ne, tady šlo jenom o to, že když se při určité rychlosti podřadí (např. ze 6ky na 5ku), pak je zrychleni natolik "dokonalé", že vám může být ukradené, kolik benzínu propálíte....

inside
12. května • 10:33

jestli máte rádi AAA Auto Praha, tak si přečtěte dnešní článek www.vosanajazyku.com ...

Martin
12. května • 8:05

Tohle auto je fakt dokonale. Design, motor, proste parada. Bohuzel cena je taky dost astronomicka. Alespon pro me s ohledem na prakticke vyuziti.

Prudič
12. května • 10:13

Po nárazu do "čehokoli" nebo "čehokoli" do Tebe už ti tak super připadat nebude...

Malá hnusná krabice od bot.

Artur
4. července • 21:11

Čím jezdís Trabantem ty asi moc autům nerozumíš co?

Encore
13. května • 15:47

Neviděl bych to tak černě. Mini získalo v testech EuroNCAP při čelním nárazu lepší skóre než třeba Škoda Superb. Při srážce s jiným autem, je tady samozřejmě nevýhoda nižší hmotnosti, ale s tím se musí potýkat všechny menší auta. Rozhodně otázka bezpečnosti by mě před koupí neodradila.

Petr
13. května • 22:34

No, testy bezpecnosti se delaji vzdy v urcite kategorii vozu. Tedy pokud Mini cooper vyhraje v malych autech, neznamena to, ze kdyz do nej vrazi Superb, ze z nej moc zbyde.

Michal
13. května • 23:52

No tohle by me dost zajimalo. Ja si myslim, ze u crashtestu jsou stanoveny urcity kriteria pro ziskani urciteho poctu hvezdicek/bodu a na velikost auta se nehledi. Je to fakt kuriozni ze Polo je bezpecnejsi nez Volvo S70 (1997), ktery je o vic jak 500kg tezsi.. Tedy pri celnim narazu, pri bocnim uz ne.

Nedavno byl v casopisu (?) Auto motor sport crash test VW Phaeton vs. VW Polo Oba jeli padesatkou a naprali to do sebe. Vysledek: Polo naprosto OK (o Phaetonu nema cenu mluvit ). Zajimavy je udaj zpomaleni Pola: 80km/h (tedy se odrazilo tricitkou nekam zpet), Phaeton jen zpomalil na 30.

A pak ze nejsou maly auta bezpecny

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
MHPlus
16. května • 22:55

Já bych ty testy moc nepřeceňoval - pro výrobce se jedná především o reklamu, takže je docela možné, že nová auta konstruují tak, aby v tomto testu vyšla co nejlépe. Zákonitě se musí projevit i systém testování, kdy se pro náraz vybírají vždy nejlevnější modifikace, takže se pak srovnávají těžko srovnatelná auta - někde je v základu 1 airbag, někde 6... 
Reálné havárie jsou o něčem jiném a raději bych chěl být při "čelňáku" v Xantii s 1500kg (tuším, že dopadla ze všech testovaných aut úplně nejhůře) než v v nějakém velmi dobře hodnoceném autě kategorie mini s hmotností něco přes 0,5 tuny...

it
14. května • 14:11

Ale to je přece OK, že velké je "pomačkané". Pokud by nebylo, tak následky pro lidi v malém jsou zničující. Velké se v testu ( VW ) chová vůči malému "ohleduplně" a výsledkem je jeho značné poškození, řečeno velmi zjednodušeně. Ale v tom testu byly i hodnoty zrychlení hlavy a velké je mělo hluboko v normě, malé "na hranici". Pasivní bezpečnost není jenom o zmačkaných plechách. Zpomalení-zrychlení hlavy je důležité, neb asi 70 % smrtelných zranění připadá na hlavu! A co se týká hvězdiček: např. 4 u malého není rovno 4 u velkého. To bychom srovnávali nesrovnatelné. Má-li mini-auto 5, tak ve velkém se 3-mi na tom asi budou lépe. Nepodléhat reklamám a počtu hvězdiček!

Spirit
14. května • 8:21

No, ja nevim, ale vysledky crash testu jsou podle me pouzitelne hlavne pro srovnani mezi podobnymi auty.   Protoze kdyz do sebe narazi Phaeton a Polo, tak zpomaleni 30:80 za stejny cas...... Rozhodne bych nechtel sedet v tom Polu - i kdyz v crash testech dopadlo lepe. Crash testy jsou o narazech do pevne ( prevazne nedeformovatelne) prekazky (zed, strom, sloup VN, zaparkovana Tatra). Pri narazech protijedoucich automobilu hraje hmotnost vyznamnou roli, takze pak ve vyse uvedenem prikladu Phaeton narazi de facto jenom tricitkou, zatimco Polo v podstate osmdesatkou - prestoze ve skutecnosti jeli oba 50. Me z toho vychazi, ze vetsi auto je asi trochu bezpecnejsi.

Petr xyz
14. května • 11:09

A hlavně v poměru zpomalení je i poměr přetižení těch co sedí v autech, což má hodně velký vliv na případná vnitřní zranění, zranění krční páteře atd.

Takže rozhodně ve vetším autě, které narazí do menšího na tom budete alespoň v tomto ohledu lépe

Encore
14. května • 11:43

Težší auta to maj podle mě zase horší při nárazu do pevný bariery (strom, betonová svodidla, atp.).  Tím že jsou težký na ně musí působit větší setrvačnost než na auta lehčí. Všeobecně ale budou asi bezpečnějsí. Crashtesty EuroNCAP se dělají do stojící bariery, takže to trošku nahrává menším autům. Jak jinak by mohl třeba Range Rover mít při čelním nárazu stejný výsledek jako Škoda Fabia. Kdybych si měl vybrat, v čem se chci nabourat, asi bych se dlouho nerozhodoval.   

Michal
14. května • 12:01

Mozna ste to jinak pochopili.. Samozrejme ze Polo dopadlo podstatne hur nez Phaeton, ale porad to bylo v urovni "mala pravdepodobnost zraneni", jak krcni patere tak vseho. Spis sem chtel rict ze ty maly auta na tom nejsou vubec spatne.

Co se tyce EuroNCAP, tak to jsou narazy ne do pevne, ale do deformovatelne prekazky.

A jeste k teorii velkych aut: Myslim ze problem je v deformacnich zonach. Je sice pravda, ze velky auto je na tom hur kdyz vrazi do pevne prekazky nez male, ale zase ma vic prostoru pro deformacni zony. Pred nekolika lety se mala auta v crash testech nedala s velkymi vubec srovnavat. A dnes? Kdyz se chce, jde skoro vsechno.. (V tom me to prave fascinuje - ze maly novy auto si dokaze lip poradit se vstrebanim kineticke energie nez par let stare velke auto.) Stary velky auto bez deformacnich zon mozna vyjde srovnatelne ze srazky s lehkym autem, ale pokud vrazi do neceho pevneho, ma smulu. Treba ted si vzpominam jak otec jel po ctyrproude silnici ve V70 (poh. hmotnost 1700kg) a nejaky trouba ve Felde se rozhodnul zmenit smer jizdy do toho jeho. Bylo to ve meste, jeli tak 60. Tata jen drzel volant rovne, auto jelo rovne, ale Felda prestala "menit smer". Volvo melo odreny a promackly blatnik, Felda to odnesla hur. V takovy situaci je ta vaha k nezaplaceni...

Doporučujeme

Články odjinud