Není mnoho automobilů, které by již na první pohled probouzely tak silné emoce jako „nový“ Mini Cooper. Většina reakcí na toto 3,6 metrů dlouhé autíčko byla pozitivní, jako by platilo – buď se do Coopera na první pohled zamilujete, nebo vás nikdy nezaujme. Plakáty
Mini Cooper jsme si na AutoRevue.cz představili již dříve, dnes se podíváme na to, jak s tímto malým drakem jezdí.
Ostrý jako břitva
K redakčnímu testu jsme si zapůjčili nejostřejší, sportovní verzi S s přeplňovaným 1,6 motorem, který dává lehkému Cooperu velmi solidních 163 koní. První, co vás zaujme, je extravagantní vzhled -- modrá metalíza s bílými pruhy na kapotě, bílou střechou, chromovanými doplňky a litými koly dává jasně najevo sportovní ambice. Pokud k tomu ještě připočteme sportovní sedadla s dobrým bočním vedením a výborně vyladěný výfuk, který naplňuje interiér příjemným, hutným zvukem, je jasné, s kým máme tu čest.
Mini Cooper S zaujme na první pohled -- Bílá střecha a litá kola jsou charakteristickými prvky
Malinké a ještě menší
Výstřední není pouze exteriér: uvnitř vozu narazíte přímo uprostřed středového panelu na obrovský tachometr, ovládací páčky jsou také líbivé – ovšem mnohdy na úkor praktičnosti. Přední sedadla, ač na to nevypadají, mají dobré boční vedení. Na zadních sedadlech není – s malou nadsázkou – téměř žádné místo, takže sedět vzadu je tak trochu „za trest“. Zavazadlový prostor nemá smysl popisovat – kvůli tomu si Coopera nepořizujete, každopádně menší tašku do „kufru“ uložíte (objem 160 litrů).
Interiér je přizpůsoben sportovnímu ladění vozu, nechybí sedadla s dobrým bočním vedením
Mini Cooper = mini sporťák
Po nastartování se interiér zaplní příjemným duněním, když si stáhnete okna a přidáte plyn, uslyšíte nefalšovaný sportovní akustický projev. Motor 1,6 s kompresorem udává Cooperu vynikající dynamiku, sprint z nuly na 100 km/h zvládne za 7,8 s a maximální rychlost 218 km/h. Motor má vynikající zátah, od překročení přibližně 3500 otáček/min Mini reaguje mocným zrychlením, které v praxi jistě překvapí majitele silných dvoulitrů.
Písmeno S značí sport, sportovní dojem získáte z Cooperu S po projetí několika zatáček
Při „sportovní“ jízdě se spotřeba „bez problémů“ vyhoupne na 10 – 12 litrů naturalu, ale když ve sto dvaceti podřadíte na pětku, a přidáte plyn, na účet u benzínky rychle zapomenete. Při klidné jízdě lze s „eskovým“ Cooperem dosáhnout sedmilitrové spotřeby. Podvozek je tvrdý. Velmi tvrdý, takže zapomeňte na cestovní komfort, ale buďte si jisti, že díky tomu budete mít skvělý kontakt s vozovkou. Mini je v zatáčkách přetáčivé, především kvůli lehké zádi, takže v zatáčce je „vhodné“ neubírat plyn nebo dokonce brzdit. Pozor je třeba dávat především na mokré vozovce.
Výsledné dojmy z extravagantního Mini Coopera S jsou veskrze pozitivní, zbývá dodat to nejdůležitější - prodejní cenu: základní verze stojí 763 400 korun. To je docela dost, nemyslíte?
Parametry:
- Mini Cooper S
- Motor: přeplňovaný benzínový, objem 1,6 l, výkon 120 kW,
- Rozměry: 3655 x 1690 x 1415
- Rozvor: 2465 mm
- Hmotnost: 1140 kg
- Zavazadlový prostor: 160 l
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,4
- Nejvyšší rychlost: 218 km/h
- Základní cena: 763 400 Kč
Plakáty
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman