Jízdní dojmy: Konečně pořádný diesel od Fordu

Společnost Ford Motor Company obohatila své modely o nové vznětové motory. Jedná se o Ford Mondeo a Ford Focus, které budou nyní využívat techniky „common-rail“ nové generace.
Jízdní dojmy: Konečně pořádný diesel od Fordu
V Mondeu se nyní začne objevovat motor Duratorq TDCi o objemu 2,0 litru s šestnácti ventilovou technikou. Ten by měl zajišťovat hlavně vysoký výkon, komfortní jízdu a nízkou spotřebu. Vysokým výkonem se zde myslí rovných 96 kW, tedy 130 k už při 4000 ot/min. Jeho nejvyšší točivý moment dosahuje hodnoty 330 Nm při otáčkách pouze 1800 ot./min. Točivý moment se navíc v některých situacích (například při předjíždění a rychlém sešlápnutí plynového pedálu) zvýší na hodnotu až 350 Nm. V praxi to pak znamená zrychlení z 0 na Klepněte pro větší obrázek100 km/h za 9,9 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Asi nejvíc se u těchto automobilů, motorů zajímá člověk o spotřebu. Ta by se měla u tohoto typu pohybovat na hranici 5,9 litru na 100 km.

Tentýž motor, ale o menším objemu (1,8 l) nalezneme také ve Focusu. I zde by měl podávat srovnatelné výkony s konkurencí. Jeho nejzajímavějšími hodnotami jsou výkon 85 kW/115 k při 3800 ot./min, točivý moment 250 Nm při 1800 ot./min a spotřeba 5,5 litru na 100 km. Maximální rychlost je 193 km/h a zrychlit dokáže z 0 na 100 za 10,8 s.

Oba dva motory vycházejí ze svých předešlých typů a využívají zcela nové generace systému Common-rail. Ta nese označení Multec DCR1400 a je od firmy Delphi Automotive Systems. Měla by garantovat extrémně přesné načasování vstřikování precizně definovaného množství paliva do válců. Ale o tom všem až příště, kdy se vám budu snažit více přiblížit technické novinky těchto motorů.

To, co je důležité, jsou jízdní vlastnosti automobilů s těmito motory. Měl jsem jenom chvilku na to, abych mohl okusit co TDCi umí. Popravdě řečeno, Fordu už dlouho takovéto motory chyběly. I když samozřejmě měl v nabídce nějaký ten diesel, konkurenci se nemohly rovnat. To by se ale právě teď mělo změnit. Zpočátku má člověk trochu obavy, co motor bude dělat a jak se bude chovat a to se ukazuje i po nastartování. Člověk si musí zvyknout na zátah motoru, protože ten je doslova brutální. Obří zátah již od nízkých otáček vám dává pocit, jako byste ani neseděli v autě s dieselovým motorem a kdo ví jestli Klepněte pro větší obrázekvůbec v autě. Zatímco jiné motory ztrácejí ve vyšších otáčkách sílu, TDCi se chová, jako kdyby chtělo ještě. Prostě pořád do předu a stále nemá dost. Bohužel se ale projevuje znatelnou hlučností a ani zde není odstraněn typický “traktorový“ zvuk. To, co dělá například z Mondea to správné auto, je prostě podvozek. Ten je příjemně tuhý a nezklame snad v žádné zatáčce. Díky němu si můžete vychutnávat sportovnější jízdu a hezky řezat zatáčky. Vůz se v zatáčkách moc nenaklání a vy máte pocit, že sedíte v nějakém sporťáku a to i v případě těchto motorů. Svižná jízda doplněná o hladké zrychlení na jakýkoliv rychlostní stupeň.

Myslím si, že Ford udělal správný krok a že začneme stále více potkávat Fordy s označením TDCi na zádi vozu. Vše je ale otázkou ceny a stále platí, že diesely zůstanou stále ještě dražší než auta s benzínovými motory. Je to prostě otázka času, než se vám investovaná částka do dieselu vrátí. Nejlevnější Ford Mondeo s tímto motorem stojí Kč 729.900,. Kč ve verzi Trend. Nejlevnější Focus 1,8 TDCi, který je dodáván pouze v provedení Ghia, pak Kč 660.000,- korun.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků