Jízdní dojmy: Ford Focus ST 170 sportovní svezení neodmítá

Pokud patříte mezi řidiče, kteří pohrdají obyčejnými a civilními hatchbacky, měli byste zpozornět! Po Mondeu ST 220 jsme se svezli s další modelem z Fordovy sportovní rodinky. Tím je Focus ST 170 jako chutný předkrm před vrcholem v podobě nejvýkonnější varianty RS.
Jízdní dojmy: Ford Focus ST 170 sportovní svezení neodmítá

Focus ST (zkratka ST znamená Sport Technologies - viz článek o Mondeu ST 220) se vyrábí ve tří- a pětidveřové variantě, pro ČR se dodává pouze třídveřová varianta. Exteriér zaujme upravenou přední maskou chladiče s bi-xenonovými světlomety a mlhovými světly, záď vozu vysoko položenými světly s příplatkovým spoilerem (za poměrně vysokou cenu - 10 200 korun), jinak se vnější vzhled od „civilní“ verze Focusu neliší. Přesto musím říct, že sportovní dojem z vozu umocňují sedmnáctipalové disky 215/45 a sportovně laděný výfuk.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Focus ST 170 vypadá na silnici dostatečně rychle, sportovní
duši poznáte na první pohled.

Interiéru dominují sportovní sedadla s vynikajícím bočním vedením, bílé „budíky“ na přístrojové desce a hliníkové pedály a hlavice řadící páky. Škoda, že interiér není ještě více sportovnější, ostatní díly jsou totiž totožné s „civilní“ verzí Focuse. Na druhou stranu, užitná hodnota Focuse ST 170 nikterak nezaostává – kufr pojme solidních 350 litrů (po sklopení zadních sedadel 1205 litrů); na zadních sedadlech mohou pohodlně sedět i dva dospělí.

Samozřejmě nesmíme opomenout to nejdůležitější: motor, podvozek a brzdy. Motorem se zde rozumí nepřeplňovaný (atmosferický) dvoulitrový šestnáctiventil Duratec ST s proměnným časováním ventilů, výkonem 127 kW/173 k a nejvyšším točivý momentem o hodnotě 196 Nm při 5500 otáčkách za minutu. Z nuly na sto sprintuje Focus ST 170 za 8,2 sekundy, motor má dobrý zátah už „odspodu“, pro sportovní jízdu je ale třeba jej více vytáčet až k maximální hodnotě 7000 otáček za minutu. Jistě není bez zajímavosti, že již při 2200 otáčkách za minutu má řidič k dispozici 85 procent nejvyššího točivého momentu. Maximální rychlost činí nikterak závratných 215 km/hod.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Exteriér zaujme především upravenou přední maskou, nijak
radikálně se však od "civilní" verze neliší.
  

Podvozek je sportovně naladěn, je tvrdší a výborně ovladatelný i v mezních situacích, jak jsem si vyzkoušel na uzavřené ploše. V extrémních stavech je "es-téčko" vskutku znamenité, především díky tomu, že podvozek je založen na upravených vzpěrách McPherson (vpředu) a čtyřprvkovém nezávislém zavěšení (vzadu). Svůj podíl na tom má pochopitelně také ABS a stabilizační systém ESP. Brzdy jsou rovněž skvělé (vpředu kotoučové s vnitřním chlazením)– z rychlosti 100 km/h s nimi Focus zastaví na 38 metrech.

Focus ST 170 není samozřejmě tolik sportovní jako jeho mladší sourozenec RS, každopádně poskytuje výborné jízdní vlastnosti, skvělý podvozek a tradičně kvalitní zpracování interiéru. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena a několik drobností v interiéru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
17palcové pneumatiky a bílý podklad "budíků" hovoří za vše. 

Technické údaje

Motor 1998 cm3, čtyři válce, 16V
Výkon 127 kW/173 k
Točivý moment 196 Nm
Zrychlení 0-100 km 8,2 s
Největší rychlost 215 km/h
Kombinovaná spotřeba dle EU 8,9 l/100 km
Rozměr (délka/šířka/výška) 4178/1702/1481 mm
Rozvor 2615 mm
Hmotnost 1270 kg
Zavazadlový prostor 350 l
Základní cena 865 000 Kč
Cena testovaného vozu 993 000 Kč

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků