Jízda za hustého deště

Kvůli povětrnostní situaci se mnoho řidičů dostalo v nedávné době do celkem nezvyklé situace.
Jízda za hustého deště
Prudké přívalové deště dokázaly během krátkého okamžiku naprosto ochromit dopravu na některých místech republiky a těm, kteří se nestali přímými aktéry může celá situace připadnout i docela zábavná. Samotnou jízdu za deště zažil snad každý, ale okamžik, kdy někdo nahoře otočí obří akvárium, aby jej během relativně krátké chvilky vyprázdnil na zem, zavání docela silným extrémem. Kdo se do této „spouště“ dostal potvrdí, že není o co stát. Protože i v tomto okamžiku často není vyhnutí a je nutno pokračovat v cestě, podívejme se na pár tipů, jak na to.

Stírače pracující v režimu nejvyšší frekvence jsou samozřejmostí. Přesto i toto často nestačí a vy musíte přizpůsobit rychlost tak, abyste byli schopni zastavit na vzdálenost, na kterou máte výhled. A že je díky záplavě vody na čelním skle vidět jen na pár metrů, není potřeba připomínat.

Zpomalení vozidla je důležité rovněž z hlediska vzniku aquaplaningu. Můžete mít sebelepší dezén pneumatiky, pokud je ale na vozovce souvislá, několika centimetrová vrstva vody, z vašeho vozu se stane motorový člun i při relativně malé rychlosti.

Rychlý průjezd velkými kalužemi nebo rozsáhlými vodními plochami na silnici je nebezpečný i z hlediska funkčnosti vašeho vozidla. Gejzíry vody nejen dokonale omyjí spodek vozu, ale mají šanci zasáhnout i elektroinstalaci v motorovém prostoru. Pokud takto auto „utopíte“, není co závidět.

V každém případě rozsviťte osvětlení vozidla, včetně mlhovek. Je tak větší šance, že vás někdo nepřehlédne, což v takovém počasí není žádnou výjimkou.

Výhodné je pokračovat v závěsu za někým a držet se jeho rozsvícených koncových světel, což usnadňuje orientaci. Pozor, aby jste ale nezajeli tam, kam nechcete, protože směrové tabule za dané situace asi neuvidíte.

Pokud bude situace natolik zlá a musíte zastavit, vyberte si prostor, který nehrozí zatopením (kopec apod.). Při takto prudkém dešti stačí krátká chvilka stání na nevhodném místě a najednou je kolem tolik vody , že se nestačíte divit. Rozhodně však nezhasínejte motor, protože díky všudypřítomné vlhkosti by se vám už nemuselo podařit jej nastartovat

Vzhledem k tomu, že takovéto průtrže mračen bývají většinou jen lokální, je často výhodnější, byť i krokem pokračovat do oblasti, kde není déšť tak silný. To, zda vaše další jízda nepřekračuje v daný okamžik únosnou míru rizika, musíte ale posoudit sami.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků