Jízda za hustého deště

Kvůli povětrnostní situaci se mnoho řidičů dostalo v nedávné době do celkem nezvyklé situace.
Jízda za hustého deště
Prudké přívalové deště dokázaly během krátkého okamžiku naprosto ochromit dopravu na některých místech republiky a těm, kteří se nestali přímými aktéry může celá situace připadnout i docela zábavná. Samotnou jízdu za deště zažil snad každý, ale okamžik, kdy někdo nahoře otočí obří akvárium, aby jej během relativně krátké chvilky vyprázdnil na zem, zavání docela silným extrémem. Kdo se do této „spouště“ dostal potvrdí, že není o co stát. Protože i v tomto okamžiku často není vyhnutí a je nutno pokračovat v cestě, podívejme se na pár tipů, jak na to.

Stírače pracující v režimu nejvyšší frekvence jsou samozřejmostí. Přesto i toto často nestačí a vy musíte přizpůsobit rychlost tak, abyste byli schopni zastavit na vzdálenost, na kterou máte výhled. A že je díky záplavě vody na čelním skle vidět jen na pár metrů, není potřeba připomínat.

Zpomalení vozidla je důležité rovněž z hlediska vzniku aquaplaningu. Můžete mít sebelepší dezén pneumatiky, pokud je ale na vozovce souvislá, několika centimetrová vrstva vody, z vašeho vozu se stane motorový člun i při relativně malé rychlosti.

Rychlý průjezd velkými kalužemi nebo rozsáhlými vodními plochami na silnici je nebezpečný i z hlediska funkčnosti vašeho vozidla. Gejzíry vody nejen dokonale omyjí spodek vozu, ale mají šanci zasáhnout i elektroinstalaci v motorovém prostoru. Pokud takto auto „utopíte“, není co závidět.

V každém případě rozsviťte osvětlení vozidla, včetně mlhovek. Je tak větší šance, že vás někdo nepřehlédne, což v takovém počasí není žádnou výjimkou.

Výhodné je pokračovat v závěsu za někým a držet se jeho rozsvícených koncových světel, což usnadňuje orientaci. Pozor, aby jste ale nezajeli tam, kam nechcete, protože směrové tabule za dané situace asi neuvidíte.

Pokud bude situace natolik zlá a musíte zastavit, vyberte si prostor, který nehrozí zatopením (kopec apod.). Při takto prudkém dešti stačí krátká chvilka stání na nevhodném místě a najednou je kolem tolik vody , že se nestačíte divit. Rozhodně však nezhasínejte motor, protože díky všudypřítomné vlhkosti by se vám už nemuselo podařit jej nastartovat

Vzhledem k tomu, že takovéto průtrže mračen bývají většinou jen lokální, je často výhodnější, byť i krokem pokračovat do oblasti, kde není déšť tak silný. To, zda vaše další jízda nepřekračuje v daný okamžik únosnou míru rizika, musíte ale posoudit sami.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků