Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

S pravidly silničního provozu v obytných zónách mají řidiči často problém a zapomínají na jasně dané zákonitosti. Podívali jsme se na úplné základy, které není dobré podceňovat.

Pravidla silničního provozu popisují obytnou zónu jako zastavěnou oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Obytná zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec obytné zóny“. Mnohým by však mohl po letech vykročení z autoškoly dělat problém samotný rozdíl mezi obytnou zónou a pěší zónou.

V obou zónách mohou chodci využívat celou šířku komunikace, ale zároveň musí umožnit vozidlům jízdu, zatímco řidiči jsou povinni chovat se ohleduplně, chodce neohrozit a nepřekročit povolenou maximální rychlost.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Zásadní rozdíl ovšem spočívá v tom, že do obytné zóny není vjezd nijak omezen, kdežto do pěší zóny smějí vjet pouze vozidla vyznačená na dolní části značky „Pěší zóna“. V obytné zóně si také mohou hrát na komunikaci děti, to je v pěší zóně zakázáno.

Jaké je tedy hlavní riziko?

Jak už uvádějí pravidla silničního provozu, „řidiči v obytných zónách musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit“, zejména tedy s hrozícím rizikem jejich volného pohybu na komunikaci a nevyzpytatelného chování hrajících si dětí. V případě nutnosti musí řidič zastavit vozidlo.

Jakou rychlostí mohu v obytné zóně jet?

V obytné i pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. K výše uvedeným podmínkám však nejlépe vyhovuje rychlost jízdy odpovídající rychlosti chůze. 

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Kde mohu v obytné zóně parkovat?

Možnost stání vozidla je omezeno jen na místa označená značkami pro parkoviště. Zastavení ovšem není nijak omezeno, například pro naložení/vyložení nákladu nebo nastoupení/vystoupení osob.

Jak je to s předností?

Při vyjíždění z obytné zóny musí dát řidič přednost v jízdě i tam, kde není umístěna dopravní značka „Dej přednost v jízdě“. Bohužel, někteří řidiči se často mylně domnívají, že i při výjezdu z obytné zóny mají přednost zprava.

 

Česko má jedny z nejhorších silnic v EU. Kvůli D1 přijdeme o miliardu ročně

Česko má jedny z nejhorších silnic v EU. Kvůli D1 přijdeme o miliardu ročně

Značka „Konec obytné zóny“ nicméně povinnost dát přednost ukládá sama o sobě. Obytná zóna je totiž postavena na úroveň například polní nebo lesní cesty.

Jaké povinnosti mají v obytné zóně chodci?

Ačkoliv má řidič povinnost neohrozit chodce, samotný pohyb zde stojí na vzájemné ohleduplnosti mezi chodci a řidiči. Vozidlům tedy musí chodci v obytné zóně umožnit jízdu, což platí i pro hrající si děti.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 18 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků