Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

S pravidly silničního provozu v obytných zónách mají řidiči často problém a zapomínají na jasně dané zákonitosti. Podívali jsme se na úplné základy, které není dobré podceňovat.

Pravidla silničního provozu popisují obytnou zónu jako zastavěnou oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Obytná zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec obytné zóny“. Mnohým by však mohl po letech vykročení z autoškoly dělat problém samotný rozdíl mezi obytnou zónou a pěší zónou.

V obou zónách mohou chodci využívat celou šířku komunikace, ale zároveň musí umožnit vozidlům jízdu, zatímco řidiči jsou povinni chovat se ohleduplně, chodce neohrozit a nepřekročit povolenou maximální rychlost.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Zásadní rozdíl ovšem spočívá v tom, že do obytné zóny není vjezd nijak omezen, kdežto do pěší zóny smějí vjet pouze vozidla vyznačená na dolní části značky „Pěší zóna“. V obytné zóně si také mohou hrát na komunikaci děti, to je v pěší zóně zakázáno.

Jaké je tedy hlavní riziko?

Jak už uvádějí pravidla silničního provozu, „řidiči v obytných zónách musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit“, zejména tedy s hrozícím rizikem jejich volného pohybu na komunikaci a nevyzpytatelného chování hrajících si dětí. V případě nutnosti musí řidič zastavit vozidlo.

Jakou rychlostí mohu v obytné zóně jet?

V obytné i pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. K výše uvedeným podmínkám však nejlépe vyhovuje rychlost jízdy odpovídající rychlosti chůze. 

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Kde mohu v obytné zóně parkovat?

Možnost stání vozidla je omezeno jen na místa označená značkami pro parkoviště. Zastavení ovšem není nijak omezeno, například pro naložení/vyložení nákladu nebo nastoupení/vystoupení osob.

Jak je to s předností?

Při vyjíždění z obytné zóny musí dát řidič přednost v jízdě i tam, kde není umístěna dopravní značka „Dej přednost v jízdě“. Bohužel, někteří řidiči se často mylně domnívají, že i při výjezdu z obytné zóny mají přednost zprava.

 

Česko má jedny z nejhorších silnic v EU. Kvůli D1 přijdeme o miliardu ročně

Česko má jedny z nejhorších silnic v EU. Kvůli D1 přijdeme o miliardu ročně

Značka „Konec obytné zóny“ nicméně povinnost dát přednost ukládá sama o sobě. Obytná zóna je totiž postavena na úroveň například polní nebo lesní cesty.

Jaké povinnosti mají v obytné zóně chodci?

Ačkoliv má řidič povinnost neohrozit chodce, samotný pohyb zde stojí na vzájemné ohleduplnosti mezi chodci a řidiči. Vozidlům tedy musí chodci v obytné zóně umožnit jízdu, což platí i pro hrající si děti.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 104 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků