Jízda s přívěsem

Protože je čas prázdnin a letních dovolených, nastává v mnoha případech čas přechodného stěhování.
Jízda s přívěsem

Někteří lidé vlastní obytné přívěsy,  jiní  berou změnu pobytu  zase tak vážně, že jim nestačí plně naložit auto základními „nutnostmi“ a rozhodnou se posbírat do nákladního přívěsu vše,  podle zásady, co nezůstalo doma nedá se ukrást.

Je ale i mnoho takových, kteří se „nedovolenkují“ a pilně přemisťují spoustu důležitých věcí, pochopitelně jak jinak než na přívěsném vozíku. Ať jsou však pohnutky a účel jakékoliv, všichni mají jednu společnou věc. Přívěs za vozidlo a k tomu potřebu určité zkušenosti, jak se soupravou zacházet. Přestože mnoho obecných zásad jízdy s přívěsem je známých, nezaškodí si alespoň některé ve stručnosti připomenout.

Technika jízdy je v zásadě stejná jako při jízdě bez přívěsu, jediný rozdíl spočívá v hmotnosti soupravy. Proto je nutno při rozjíždění přidat více plynu a podržet spojku déle v záběru. Při zpomalování je pochopitelně potřeba myslet na to, že celková dráha k zastavení bude delší, než na jakou jste zvyklí se „sólo“ vozidlem. Tato skutečnost platí i v případě bržděného přívěsu.

Při zdolávání stoupání je výhodné využít vyšší kinetické energie celé soupravy. Pokud se před kopcem pořádně rozjedete, bude výjezd plynulejší a rychlejší. V opačném případě se od začátku stoupání potáhnete krokem na nízký převodový stupeň, což není zrovna nejelegantnější řešení.

Při vyšších rychlostech (zejména ve sjezdech z kopce) může dojít k rozkmitání přívěsu. Situaci vyřešíte ubráním nebo přidáním plynu do té míry, až se přívěs zklidní.

Těžký přívěs zatěžuje zadní a odlehčuje přední nápravu. S touto skutečností je nutno počítat při brždění a zatáčení, zejména na vlhké vozovce. Lehký přívěs má naopak díky odstředivé síle tendenci při rychlém průjezdu zatáčkou dostat se do smyku.

Protože délka soupravy je větší než u normálního vozidla a rozdílná je rovněž její „stopa“, nezapomeňte najíždět do ostřejších zatáček (především ve městě) po výrazně větším poloměru. Pokud tuto zásadu opomenete, sjede přívěs do příkopy nebo jej otlučete o patník vnitřního okraje zatáčky.

Možná v uvedených radách postrádáte tip, jak s přívěsem správně couvat. Protože je ale tato činnost kapitolou sama pro sebe, necháme ji zase na někdy příště. I když přece jen. Pokud s přívěsem neradi couváte, jezděte vždy tak, aby jste se do podobné situace nedostali. Ovšem i toto je umění.


Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků