Jízda s přívěsem

Protože je čas prázdnin a letních dovolených, nastává v mnoha případech čas přechodného stěhování.
Jízda s přívěsem

Někteří lidé vlastní obytné přívěsy,  jiní  berou změnu pobytu  zase tak vážně, že jim nestačí plně naložit auto základními „nutnostmi“ a rozhodnou se posbírat do nákladního přívěsu vše,  podle zásady, co nezůstalo doma nedá se ukrást.

Je ale i mnoho takových, kteří se „nedovolenkují“ a pilně přemisťují spoustu důležitých věcí, pochopitelně jak jinak než na přívěsném vozíku. Ať jsou však pohnutky a účel jakékoliv, všichni mají jednu společnou věc. Přívěs za vozidlo a k tomu potřebu určité zkušenosti, jak se soupravou zacházet. Přestože mnoho obecných zásad jízdy s přívěsem je známých, nezaškodí si alespoň některé ve stručnosti připomenout.

Technika jízdy je v zásadě stejná jako při jízdě bez přívěsu, jediný rozdíl spočívá v hmotnosti soupravy. Proto je nutno při rozjíždění přidat více plynu a podržet spojku déle v záběru. Při zpomalování je pochopitelně potřeba myslet na to, že celková dráha k zastavení bude delší, než na jakou jste zvyklí se „sólo“ vozidlem. Tato skutečnost platí i v případě bržděného přívěsu.

Při zdolávání stoupání je výhodné využít vyšší kinetické energie celé soupravy. Pokud se před kopcem pořádně rozjedete, bude výjezd plynulejší a rychlejší. V opačném případě se od začátku stoupání potáhnete krokem na nízký převodový stupeň, což není zrovna nejelegantnější řešení.

Při vyšších rychlostech (zejména ve sjezdech z kopce) může dojít k rozkmitání přívěsu. Situaci vyřešíte ubráním nebo přidáním plynu do té míry, až se přívěs zklidní.

Těžký přívěs zatěžuje zadní a odlehčuje přední nápravu. S touto skutečností je nutno počítat při brždění a zatáčení, zejména na vlhké vozovce. Lehký přívěs má naopak díky odstředivé síle tendenci při rychlém průjezdu zatáčkou dostat se do smyku.

Protože délka soupravy je větší než u normálního vozidla a rozdílná je rovněž její „stopa“, nezapomeňte najíždět do ostřejších zatáček (především ve městě) po výrazně větším poloměru. Pokud tuto zásadu opomenete, sjede přívěs do příkopy nebo jej otlučete o patník vnitřního okraje zatáčky.

Možná v uvedených radách postrádáte tip, jak s přívěsem správně couvat. Protože je ale tato činnost kapitolou sama pro sebe, necháme ji zase na někdy příště. I když přece jen. Pokud s přívěsem neradi couváte, jezděte vždy tak, aby jste se do podobné situace nedostali. Ovšem i toto je umění.


bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků