Jízda s přívěsem

Protože je čas prázdnin a letních dovolených, nastává v mnoha případech čas přechodného stěhování.
Jízda s přívěsem

Někteří lidé vlastní obytné přívěsy,  jiní  berou změnu pobytu  zase tak vážně, že jim nestačí plně naložit auto základními „nutnostmi“ a rozhodnou se posbírat do nákladního přívěsu vše,  podle zásady, co nezůstalo doma nedá se ukrást.

Je ale i mnoho takových, kteří se „nedovolenkují“ a pilně přemisťují spoustu důležitých věcí, pochopitelně jak jinak než na přívěsném vozíku. Ať jsou však pohnutky a účel jakékoliv, všichni mají jednu společnou věc. Přívěs za vozidlo a k tomu potřebu určité zkušenosti, jak se soupravou zacházet. Přestože mnoho obecných zásad jízdy s přívěsem je známých, nezaškodí si alespoň některé ve stručnosti připomenout.

Technika jízdy je v zásadě stejná jako při jízdě bez přívěsu, jediný rozdíl spočívá v hmotnosti soupravy. Proto je nutno při rozjíždění přidat více plynu a podržet spojku déle v záběru. Při zpomalování je pochopitelně potřeba myslet na to, že celková dráha k zastavení bude delší, než na jakou jste zvyklí se „sólo“ vozidlem. Tato skutečnost platí i v případě bržděného přívěsu.

Při zdolávání stoupání je výhodné využít vyšší kinetické energie celé soupravy. Pokud se před kopcem pořádně rozjedete, bude výjezd plynulejší a rychlejší. V opačném případě se od začátku stoupání potáhnete krokem na nízký převodový stupeň, což není zrovna nejelegantnější řešení.

Při vyšších rychlostech (zejména ve sjezdech z kopce) může dojít k rozkmitání přívěsu. Situaci vyřešíte ubráním nebo přidáním plynu do té míry, až se přívěs zklidní.

Těžký přívěs zatěžuje zadní a odlehčuje přední nápravu. S touto skutečností je nutno počítat při brždění a zatáčení, zejména na vlhké vozovce. Lehký přívěs má naopak díky odstředivé síle tendenci při rychlém průjezdu zatáčkou dostat se do smyku.

Protože délka soupravy je větší než u normálního vozidla a rozdílná je rovněž její „stopa“, nezapomeňte najíždět do ostřejších zatáček (především ve městě) po výrazně větším poloměru. Pokud tuto zásadu opomenete, sjede přívěs do příkopy nebo jej otlučete o patník vnitřního okraje zatáčky.

Možná v uvedených radách postrádáte tip, jak s přívěsem správně couvat. Protože je ale tato činnost kapitolou sama pro sebe, necháme ji zase na někdy příště. I když přece jen. Pokud s přívěsem neradi couváte, jezděte vždy tak, aby jste se do podobné situace nedostali. Ovšem i toto je umění.


TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků