Jízda s přívěsem

Protože je čas prázdnin a letních dovolených, nastává v mnoha případech čas přechodného stěhování.
Jízda s přívěsem

Někteří lidé vlastní obytné přívěsy,  jiní  berou změnu pobytu  zase tak vážně, že jim nestačí plně naložit auto základními „nutnostmi“ a rozhodnou se posbírat do nákladního přívěsu vše,  podle zásady, co nezůstalo doma nedá se ukrást.

Je ale i mnoho takových, kteří se „nedovolenkují“ a pilně přemisťují spoustu důležitých věcí, pochopitelně jak jinak než na přívěsném vozíku. Ať jsou však pohnutky a účel jakékoliv, všichni mají jednu společnou věc. Přívěs za vozidlo a k tomu potřebu určité zkušenosti, jak se soupravou zacházet. Přestože mnoho obecných zásad jízdy s přívěsem je známých, nezaškodí si alespoň některé ve stručnosti připomenout.

Technika jízdy je v zásadě stejná jako při jízdě bez přívěsu, jediný rozdíl spočívá v hmotnosti soupravy. Proto je nutno při rozjíždění přidat více plynu a podržet spojku déle v záběru. Při zpomalování je pochopitelně potřeba myslet na to, že celková dráha k zastavení bude delší, než na jakou jste zvyklí se „sólo“ vozidlem. Tato skutečnost platí i v případě bržděného přívěsu.

Při zdolávání stoupání je výhodné využít vyšší kinetické energie celé soupravy. Pokud se před kopcem pořádně rozjedete, bude výjezd plynulejší a rychlejší. V opačném případě se od začátku stoupání potáhnete krokem na nízký převodový stupeň, což není zrovna nejelegantnější řešení.

Při vyšších rychlostech (zejména ve sjezdech z kopce) může dojít k rozkmitání přívěsu. Situaci vyřešíte ubráním nebo přidáním plynu do té míry, až se přívěs zklidní.

Těžký přívěs zatěžuje zadní a odlehčuje přední nápravu. S touto skutečností je nutno počítat při brždění a zatáčení, zejména na vlhké vozovce. Lehký přívěs má naopak díky odstředivé síle tendenci při rychlém průjezdu zatáčkou dostat se do smyku.

Protože délka soupravy je větší než u normálního vozidla a rozdílná je rovněž její „stopa“, nezapomeňte najíždět do ostřejších zatáček (především ve městě) po výrazně větším poloměru. Pokud tuto zásadu opomenete, sjede přívěs do příkopy nebo jej otlučete o patník vnitřního okraje zatáčky.

Možná v uvedených radách postrádáte tip, jak s přívěsem správně couvat. Protože je ale tato činnost kapitolou sama pro sebe, necháme ji zase na někdy příště. I když přece jen. Pokud s přívěsem neradi couváte, jezděte vždy tak, aby jste se do podobné situace nedostali. Ovšem i toto je umění.


TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků