Jízda pod vlivem alkoholu bude (?) trestný čin

Zatímco ve většině zemí Evropské unie je povolen určitý limit alkoholu v krvi, s nímž lze ještě řídit, v Česku chce vláda nejen udržet nulovou toleranci. S tím lze v podstatě souhlasit, stačí nahlédnout do následující tabulky, která ukazuje, jaký vliv má alkohol za volantem na pozornost řidiče:

Hladina alkoholu v krvni Projevy ovlivnění ve vztahu k řízení motorového vozidla
0,2 až 0,5 promile Prokazatelné zhoršení možnosti řídit. Tendence riskovat, nepřiměřená sebedůvěra, zhoršená schopnost rozeznat pohybující se světla. Horší odhad vzdálenosti.
0,5 až 0,8 promile Viz výše, navíc pronikavě delší reakční čas (zhoršený postřeh). Dále roste přeceňování vlastních schopností, oči se obtížně přizpůsobují přechodu ze světla do tmy a naopak, horší vnímání barev (červená!). Zhoršená schopnost soustředění. Poruchy rovnováhy (motocyklisté a cyklisté!). Dále se zhoršuje odhad vzdálenosti.
0,8 až 1,2 promile Viz výše, navíc se zhoršuje schopnost vnímat okraje zorného pole (tzv. tunelové vidění), další zhoršování soustředění, je ještě více prodloužen reakční čas, roste bezohlednost při řízení.
přes 1,2 promile Viz výše. Takový člověk představuje pro sebe i okolí obrovské riziko. Nadále se zhoršují poruchy soustředění, reakční čas rovnováha i nekritičnost. Často i špatná orientace. I velmi zkušený řidič se v tomto stavu může dopustit hrubých chyb, jako je zašlápnutí plynu místo brzdy.
Kocovina, kdy alkohol už z krve vymizel Vyšší riziko spánku, nevolnosti a dalších tělesných a duševních obtíží, které odvádějí pozornost řidiče., krárkodobá ztráta vědomí v důsledku hypoglykémie (poklesu krevního cukru). Zhoršení některých nemocí, což může ovlivnit schopnost bezpečně řídit (např. vysoký krevní tlak, cukrovka, nemoci trávicího systému, epilepsie).

Zdroj:
Abstinent.cz

Nulovou toleranci má kromě ČR také Maďarsko a Slovensko, ale i další země mimo Unii směrem na východ: Rusko, Moldávie, Turecko, Ukrajina apod. Naopak nejvíce tolerantní k „lehce“ opilým řidičům jsou Lucembursko, Irsko a Velká Británe (0,8 promile). Ostatní země mají pak limit 0,2 až 0,5 promile.

Ovšem pokud tuto hranici překročíte, máte na krku zákon, případně už nikdy nebudete řídit. Tuto úpravu trestního zákona u nás prosazuje i ministr Šimonovský. Souhlasíte s tím?

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků