Zásady jízdy na sněhu: 5 pravidel, která je třeba znát a dodržovat

Net  |  04. 12. 2017 08:52

Do zatáček, kam nevidím, jezdím tak, jako by tam bylo porouchané vozidlo a já ho objížděl, tak abych se sebou nesrazil. Jednou jsem podobnou situaci zažil a bylo to jen tak tak. Většina řidičů předpokládá, že v zatáčce může být překážka, ale ne všichni si uvědomí, že překážka může být v protisměru a někdo ji bude objíždět.

Odpovědět  |   | 
dpcstb  |  28. 02. 2020 13:34

dovolim si oponovat. vacsina vodicov nepredpoklada vobec nic a jazdia akokeby boli na ceste sami, pod zadkom mali porsche 911 a cesta kvalitnejsia ako zavodna draha f1

Odpovědět  |   | 
Vašek  |  04. 12. 2017 09:12

Jak tak čtu,tak si redaktoři myslí, že všichni jezdí jako kdyby měli A na spz nebo kšiltovku na hlavě.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  04. 12. 2017 09:29

Odhliadnuc od pismena na SPZ a pokryvky hlavy.... keby sa radami v clanku inspirovala co i len polovica majitelov vodicskeho preukazu, bolo by menej kolon, menej nehod a menej stresu.

Odpovědět  |   | 
on  |  04. 12. 2017 12:36

Koukám,že pražáci přišli do kanceláří a čtou net

Odpovědět  |   | 
Bouce  |  05. 12. 2017 01:31

Komplex nebo jen mindrak?

Odpovědět  |   | 
vana  |  04. 12. 2017 10:24

Dost bych nesouhlasil s tvrzením v článku že auto s pohonem všech kol nemá výhodu v zatáčkách či při brzdění. Výhoda tam naopak a dokonce velmi markantní. V malé části zatáčky kde auto jede bez plynu jen setrvačností to sice vyjde nastejno, ale při následné akceleraci už má pohon všech kol na kluzkém podkladu hodně navrch.
A podobně při brzdění pomáhá plynulá brzdá síla motoru působící na všechna kola stabilizovat auto. Jen jsou o tuhle finesu ochuzeni majitelé Haldexů apod, protože to logicky funguje pouze u trvalých pohonů.

Odpovědět  |   | 
vana  |  04. 12. 2017 10:25

A pochopitelně majitel 4x4 nemá většinou žádný problém ani s v článku zmíněném zastavení v kopci

Odpovědět  |   | 
Marex  |  04. 12. 2017 23:48

Určitě má, pokud se drží 4x4 pod plynem. Mnoho lidí si ale myslí, že když má 4x4, tak často jezdí jakoby nebyl žádný sníh, ale chyba lávky. Stačí, aby byl pod sněhem led a tím menší trakce a ustřelí to taky, vlastní zkušenost z první zimy se svým vozem s AWD, čili 4x4, ale pokud se citlivě dávkuje plyn a brzdy a netočí se křečovitě s volantem, není problém ani ten led pod sněhem, pokud se zrovna nesjíždí prudký kopec

Odpovědět  |   | 
Neurotic  |  04. 12. 2017 13:19

O víkendu jsem měl pučenýho(pučovala to firma) Ssangyong kyron s připojitelným předkem a dokonce i redukcí Byly na to nějaké Nokiany a když jsem zastavil v mírném kopci, kde předokolky normálně jezdili a i se normálně rozjeli tak tohle se skoro nehlo A když jsem pak potřeboval něco odvézt ze zahrady a v kopci byly 2 kola na ledu a 2 na asflatu tak to hrabalo a přitom klouzalo dolů... a když jsem zajel na parkoviště, kde bylo asi 5-10 cm sněhu tak to z tama málem neodjelo. S předokolkou takovou vrzstvu projíždím na GY9 i Bridgestonech úplně vpohodě a ani to nehrabe Takže pokud si koupíte SUV, ale už vám nezbyde na pořádné gumy tak radši zůstaňte doma, protože to pak jede hůř jak normální auto

Odpovědět  |   | 
sumy  |  04. 12. 2017 17:28

Tak se to jen chce naučit používat 4x4. SS moc neznámn, ale vím, že většina lidí, když vidí 2 šaltpáky a nějaký tlačítka k tomu, tak jsou zmatený. Usuzuji i podle věty "...v kopci byly 2 kola na ledu a 2 na asflatu tak to hrabalo..." Stačí zavřít mezinápravu(a nezapnout si třeba redukci ) Zcela upřímně, v extrému bude 4x4 bez uzávěrek stejně točit pouze 2 koly. S poctivou 4x4 s uzamykatenou mezinápravou a špérou na zadku každý rok tahám kousek od nás ve 14% stoupání auta vcelku pravidelně. A to ani nemám euroeko super zimáky, ale jen pořádny AT.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  04. 12. 2017 19:15

...a ak sa vysypes do malin, v klesani, za ktorym je zakruta, potom Ta vytiahne felda s retazou.

Odpovědět  |   | 
Sumy  |  05. 12. 2017 07:00

To asi ne. 2,5t prázdný auto. A hlavně, od čeho je naviják

Odpovědět  |   | 
sumy  |  05. 12. 2017 10:28

A když na to příjde, užitečnější felda s řidičem, co to umí a za pomoci kinetickýho lana cuk a je to, než matlu se čtřkulí, kterej neví. Jinak ještě k narážce na "horizont a zákrutu" Přečo bych sa mal vyvalit do malín? 1)Duratrac jsou asi nej AT pneu, které fungujou i v zimě, narozdíl od klasiky BFG AT. A dávaj se i na přemotorovaný mrchy, viz všechny možný speciálky od LR, či jako upgrade na Raptory http://www.fordraptorforum.com/f25/goodyear-duratracs-in... ... atd. Velmi dobře zvládají i led.
2) Nejedeu jak kokot, když vím, že naloženej jsem kolem 3t. Navíc se nemusím rozjíždět pod kopcem, abych ho vyjel Za 4 roky a víc jak 90tkm jsem neměl trabl s udržením se na silnici ani jednou. Za to ze škarp jsem už povyndaval dost aut, včetně pašíka 4x4 naboku, co mu sepnul haldex uprostřed zatáčky na sněhu Držím se svého hesla" Pomalu, ale všude'"

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  06. 12. 2017 20:30

@ sumy

Rodinka v SUV pride k nam na lyzovacku. Super. Lenze cestou dolu, je tam uplne krasna a kvalitna asfaltka (na Bandite v lete som to daval ako Eddie Lawson). Ta asfaltka sleduje klesajuci teren a les po oboch stranach. Navyse, jej klesanie sa priostruje pred pravouhlou zakrutou dole. V najnizsom bode, kde inverzia spravi svoje, pretoze inverzny vzduch nasyteny vlhkostou, vytvori hladky lad, NHL take nieco nema.

Inak povedane, rodinka v skvelom totalne automatickom vekikle skonci v malinach. A potom nastartujem feldu s retazami a taham ich z malin. Ta felda je tam na mojej chate len na tento ucel, no a na nakup dolu v obci.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  06. 12. 2017 20:30

@ sumy

Rodinka v SUV pride k nam na lyzovacku. Super. Lenze cestou dolu, je tam uplne krasna a kvalitna asfaltka (na Bandite v lete som to daval ako Eddie Lawson). Ta asfaltka sleduje klesajuci teren a les po oboch stranach. Navyse, jej klesanie sa priostruje pred pravouhlou zakrutou dole. V najnizsom bode, kde inverzia spravi svoje, pretoze inverzny vzduch nasyteny vlhkostou, vytvori hladky lad, NHL take nieco nema.

Inak povedane, rodinka v skvelom totalne automatickom vekikle skonci v malinach. A potom nastartujem feldu s retazami a taham ich z malin. Ta felda je tam na mojej chate len na tento ucel, no a na nakup dolu v obci.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  06. 12. 2017 20:16

hm, tak Cesi prosim nejazdite k nam na lyzovacku. Naozaj, za posledne Vianoce som tento bordel tahal z pruseru aspon osemkrat.

Odpovědět  |   | 
vana  |  04. 12. 2017 14:57

A ještě jedno doporučení v článku je zcela chybné, a sice že by se mělo na sněhu zacházet s plynem a brzdou jemně. Tedy částečně to sice je pravda, ovšem při jemném ovládání auta těžko rozpoznáme jak moc to vlastně klouže a jak moc daleko je hranice smyku. Takže občas přidat víc a nechat kola trochu prohrábnout nebo naopak v bezpečné situaci zkusit tvrději přibrzdit přispěje k opravdové bezpečnosti jízdy bezpochyby mnohem výrazněji, než doporučovaný kloboukový styl.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  04. 12. 2017 15:30

To ano, ale za dalsou zakrutou tie podmienky budu ine. Na druhej strane je dobre auto vytiahnut na zamrznuty plac a skusit ako reaguje, ako dava najavo ze sa ide odtrhnut, umyselne to otocit a skusit manevrovat tak, ze ostanete na (vyhliadnutej) ceste apod.

No a okrem toho, je to super zabava :)

Inak, to odporucenie v clanku je o.i. aj tym, ze pri modernom aute, plnom vsetkej moznej elektroniky od vsetkeho az kam, sa o tom, co sa deje dolu, skratka nedozviete. Ciste prakticky (aktivna bezpecnost), po klzkej ceste pojazdi mechanicka felda s nalezite (rozumej normalne priemerne) schopnym vodicom, ktory ju ma v ruke, bezpecnejsie ako nagelovany debilek od playstationu na nejakom super eko hyper elektronickom extramodernom dnesnom bakelitaku.

No a potom takychto musim tahat z malin, ako som to uz rozviedol inde.

Odpovědět  |   | 
vana  |  04. 12. 2017 20:01

Za další zatáčkou obvykle nejsou jiné podmínky, Druh a kluzkost sněhu se až tak moc nemění pokud se zásadněji nezmění celá cesta.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  06. 12. 2017 21:31

Jasne.

Odpovědět  |   | 
homer  |  04. 12. 2017 17:19

je jeden povrch o kterym sem ani nevěřil že existuje: černý led který vznikne za mokra někde v průvanu nebo na mostě. I když jsem na něj vjel krokem auto se začalo chovat jako člun - nereagovalo na volant, na plyn, na brzdu, dokonce jsem v zoufalství stihl zařadit i zpátečku -všechno zbytečný. Zůstal jenom plavný přesun do protisměru a na trávu. Pěknej adrenalin.

Odpovědět  |   | 
Peter01  |  04. 12. 2017 18:28

Taký ľad som zažil pred 15 rokmi na Morave, niekde okolo ValMez. Mokrá cesta, zrazu všetko stíchlo, skúsim v 80 km/h brzdu, abs bubnuje jak divé. Čistý ľad. Našťastie tam je úplne rovná cesta, tak som ubral na 40-45 km/h a tie dva kilometre som so šťastím prekonal.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  04. 12. 2017 15:24

...majitelé vozů s pohonem všech kol si myslí, že jejich vůz má výhodu i v zatáčkách či při brzdění. To je velký a možná i drahý omyl....

Konecne to tu niekto napisal, snad si to precitaju aj ti, ktori vylezu po klzkej ceste hore kopcom na lyze, ale pri navrate domov vecer to musim kolkokrat tahat z malin...

Odpovědět  |   | 
Aladin  |  04. 12. 2017 18:26

To je záležitost toho, že stabilizační systémy jsou schopné vůz s pohonem všech kol hodit do naprostého klidu i na relativně zledovatělé cestě. Řidič pak může nabýt dojmu, že se jede stejně dobře, jako na suchu. Proto někam vlítne neúměrně rychle a už s tím nelze nic udělat. Jinak 4x4 samozřejmě výhodu má. Je to otázka prosté fyziky. Haldex současné generace je spíše trvalý pohon. Odepíná se pouze při konstantní rychlosti přímým směrem.

Odpovědět  |   | 
Laco  |  05. 12. 2017 08:35

Brzdia všetkými štyrmi aj predokolky aj zadokolky ale prejazd zákrutami je na štvorkolke rozdiel - už len z dôvodu ak brzdíš motorom.
Ja keď som prvýkrát išiel na štvorkolke po zasneženej ceste tak som najväčší strah mal z toho, že to iný nezvládnu a nabúrajú do mňa
Ale čo si budeme hovoriť - najdôležitejšie je kto a ako používa rozum.

Odpovědět  |   | 
LJwhc7*&nh  |  06. 12. 2017 18:23

Myslim, ze to prehanis. Neochvejne presvedceni o tom, ze projedou vzdy, vsude a vsim jsou piloti a obzvlaste pak pilotky skutru.

Odpovědět  |   | 
Piiitr  |  05. 12. 2017 06:50

Obrovská video reklama a 5 kapitol. To si opravdu nechte.

Odpovědět  |   | 
zmfcz  |  05. 12. 2017 10:33

Zase ani zmíňka o ESP, které má 90% nových aut. Hlavně ta zásada, že když už se řidič dostane do situace, kdy mu auto jde do smyku, tak se s autem, které má ESP, nesmí přetahovat, jinak skončí přinejlepším ve škarpě. U ESP nasměrovat kola tam, kam chci jet, pustit plyn a nechat auto srovnat. Ne instinktivně si hrát na driftera.

Odpovědět  |   | 
Roman  |  05. 01. 2018 22:46

Ja zvyknem na snehu jazdit o jeden stupen prevodovy nizsie, ked treba pridam a auto ide kam potrebujem. Podobne zvyknem aj za dazda prudkeho. Neviem ci je to ok, ale zatial mi to len pomohlo...

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

včera | Michal Dokoupil | 51 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků

Nejčtenější články

Český cestovatel má zřejmě nejvtipnější značku na přání. Pobaví ale i další úlovky

Český cestovatel má zřejmě nejvtipnější zna…

Registrační značky na přání mohou kdekomu připadat jako rozmařilost. Některé nápady ale upřímně pobaví!

3.  8.  2020 | | 19 N/A
Mička Jan
ZábavaZajímavosti
Škoda Enyaq iV poprvé ukázala interiér. Nic takového jste u Škody ještě neviděli

Škoda Enyaq iV poprvé ukázala interiér. Nic…

Premiéra prvního elektrického modelu Škodovky s platformou MEB proběhne už 1. září v Praze. Poprvé si můžete udělat bližší představu o tom, jak bude vypadat interiér vozu.

29.  7.  2020 | | 53 N/A
Mička Jan
Škoda Enyaq iVInteriér
Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta st…

Tu a tam se k nám dostane materiál, který slouží hlavně k potřebám dealerů. Dnes si řekneme něco o tom, jak to udělat, aby na první pohled výrazně dražší nová Octavia RS vyšla v podstatě výhodněji než levnější minulá generace.

21.  7.  2020 | | 98 N/A
Mička Jan
České cenyŠkoda OctaviaSportovní auta
Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody …

Píše se rok 1996, léto je v plném proudu a nejlepším autem Škody, které vás odveze k vodě, je bezpochyby žlutá Felicia Fun. Good times…

1.  8.  2020 | | 18 N/A
Fuglevič Daniel
Škoda FeliciaRaritaRetro
Nejlevnější kombi v ČR má Dacia. Krásné není, přesto se o něj Češi možná porvou

Nejlevnější kombi v ČR má Dacia. Krásné nen…

Vlastně by nás ani nemělo překvapovat, že v pozici nejlevnějšího kombi na českém trhu najdeme Dacii Logan MCV. Vůz začíná na 204.900 korunách a krásou neoplývá, přesto se o něj možná Češi ještě poperou.

27.  7.  2020 | | 85 N/A
Mička Jan
Konec výrobyDacia Logan