Zásady jízdy na sněhu: 5 pravidel, která je třeba znát a dodržovat

69 komentářů

David J.
13. prosince • 19:22

Jezdím, jako řidič z povolání každý den cca 300 km na silnici. To co se děje někdy na silnicích je někdy až neuvěřitelné. A nemůže za to ani EU ani Babiš ani EU ani vláda ani USA, ale vaše vysrané mozky.
Je neskutečné , jakým arogantním chováním se některeří mistři volantu prezentují. Ať už je to bezhlavé předjíždění ať už je to arogantní nedodržování vzdálenosti a lepení se na prdel a to i v noci. Nedodržování zákazu předjíždění, značek s omezením rychlosti, rychlosti na přejezdech a objezdech, používání blinkrů, rychlosti na dálnici mobily za volantem.
Ptám se🤔 Kde je zalezlá Policie ČR? Proč nic netrestá v civilních vozech, které dostala do služby?
Jak je možné , že na 70 tvé+ dvojité plné a zákazu předjí6dění mě den co den předjíždí auta. Co se to v tomto státě děje? Proč Policie ČR neměří i dodržování rychlosti 90 mimo obce???? Neviděl jsem to snad 10 let.
Tady jsou jakékoliv rady na bezbečnou jízdu zbytečné dokud se nezmění mentalita lidí a nadřazenost určitých opic. Já mám Superba na operák já jsem gong co může vše a pravidla jsou pro póvl. Tak to v ČR funguje. Sníh nesníh

homer
14. prosince • 9:09

Měl bys změnit profesi - takový uzlíček nervů s potřebou mistrovat a hlídat všechny okolo je na silnici nebezpečnější než všichni piráti.

.
14. prosince • 9:31

Že by se trefil?

ja oplan
13. prosince • 19:38

"Jak je možné , že na 70 tvé+ dvojité plné a zákazu předjí6dění mě den co den předjíždí auta." - no mozno preto, ze sa na tej 70-tke vlecies ako chuj 60tkou.

David J.
14. prosince • 17:27

*70tce +"
zmrdi, jako ty se musí chytnout každé hlouposti.
Já předpisy dodržuje. Že ty jsi zmrd to poděkuj tvým vypatlaným rodičům, jak tě vychovali

ja oplan
17. prosince • 14:07

Sorry, argumenty tupej robotnickej triedy ma nerozrusuju. V skutocnosti si Ty ten egoisticky chuj, ktory bezdovodne lemravou jazdou obmedzuje a ohrozuje ostatnych, len toto so svojim nastavenim a mentalnou kapacitou nikdy nepochopis.

viacakoboh
18. ledna • 9:40

nie, ty si tu ta psychopaticka spina. ak je na nejakej ceste 70, tak je tam z nejakeho dovodu. a ak on tam ide 70, tak on kona spravne a ak ho ty predbiehas, ty si tu ten psychopaticky odpad, ktory si zasluzi gulu do hlavy

Helle
13. prosince • 12:33

Zásada všech zásad : auto se řídí hlavou a teprve potom volantem atd.

Maggic
13. prosince • 11:58

Píšeš tam kraviny, čtyřkolka má velký význam na sněhu a je lepší ve všem. Tzn., že se chová daleko lépe hlavně v zatáčkách, nejen po rovině. I při brzdění je na tom líp!

petr r. (petrumr)
13. prosince • 15:34

při brždění je čtyřkolka problém, neboť ta s kardanem má velkou setrvačnou hmotu a motorek abs to nepobere. 4x4 je dobrý tak do 50-65 km/hod.

space
12. prosince • 20:07

Jízda v zimních podmínkách:
- znalost svojich schopností (btw do tvrdých podmínek 90% nepatří)
- auto připtravené po technické stránce
- přizpůsobení jízdy a vnímání změny podmínek a chování auta
- přemýšlet za ostatní plevel na silnici
- znalost fyziky v oblasti setrvačnosti, tření
- pohoda za volantem, uvolněná pozice
- nejet jako posraný

petr r. (petrumr)
12. prosince • 17:36

děcka jezděte pomalu a hlavně nepředjíždějte a když už jo, jak se budete řadit zpět, tak musíte přejet ten neodhrnutý sníh, vhodíte smyka a je po vás. VIZ hulín-záhlinice.

ryccardo
12. prosince • 14:27

v zimě jedině a bezpečně na MHD

viacakoboh
18. ledna • 9:35

to je pravda. mhd v snehu nejazdi(kedze nemaju zimne gumy stoja i na miernom stupani).

.
12. prosince • 16:50

Ale ne v Praze. 5 cm a je z toho kalamita.

WinDiesel
12. prosince • 11:10

Recyklace článků, to je pěkné zoufalství

.
12. prosince • 11:45

A co je na tom špatného? Za 5 let se toho moc nezměnilo.

Rejpal
12. prosince • 13:28

Nejen, že nezměnilo, ale ono je to (až na nějaké nové asistenty, které každý nemá) zclea stejné. Jen se stále objevují noví řidiči, pro které je to první nebo druhá zima.

.
12. prosince • 13:49

Je třeba to opakovat z uvedených důvodů. Jenže takovýn Fredkám to asi nevysvětlíme.

Freddka
12. prosince • 12:27

Tak primitivovi jako ty to stačí, to je mi jasné.

.
12. prosince • 13:05

Co asi může být buranovi jako jsi ty jasné.

Nina
6. ledna • 16:59

K tomuto článku bych ještě přidala, že jsem našla další zajímavý článek o jízdě na sněhu (https://www.dopravniznaceni.com/jizda-na-snehu-jeji-nebez... ... ). Myslím si, že je důležité znát vše možné, aby bylo na silnici bezpečno.

Roman
5. ledna • 22:46

Ja zvyknem na snehu jazdit o jeden stupen prevodovy nizsie, ked treba pridam a auto ide kam potrebujem. Podobne zvyknem aj za dazda prudkeho. Neviem ci je to ok, ale zatial mi to len pomohlo...

wlken
13. prosince • 13:18

Přesně tak, ta rada jezdit na co nejvyšší rychlostní stupeň je úplně zcestná. Když pak takový člověk potřebuje lehce zpomalit, tak musí přeřazovat a brzdit brzdama, což je daleko více riskantní, než pouze ubrat plyn na nižší rychlostní stupeň. ještě semi nestalo abych dostal smyk pouhým ubráním plynu,ale při podřazování je to hned.

zmfcz
5. prosince • 10:33

Zase ani zmíňka o ESP, které má 90% nových aut. Hlavně ta zásada, že když už se řidič dostane do situace, kdy mu auto jde do smyku, tak se s autem, které má ESP, nesmí přetahovat, jinak skončí přinejlepším ve škarpě. U ESP nasměrovat kola tam, kam chci jet, pustit plyn a nechat auto srovnat. Ne instinktivně si hrát na driftera.

viacakoboh
18. ledna • 9:33

toto je velmi zasadna vec ktoru prakticky nikto nehovori. ESP je sice stabilizacny system, ale stabilizuje ta vo smere natocenia volantu. takze ak niekto caka ze vodic s ESP v smyku nemusi nic robit, tak skonci mimo cesty aj s ESP.je uplne zasadne spravne smerovat volant na cestu aj pocas smyku.

Piiitr
5. prosince • 6:50

Obrovská video reklama a 5 kapitol. To si opravdu nechte. :-(

Antiautomat
4. prosince • 15:24

...majitelé vozů s pohonem všech kol si myslí, že jejich vůz má výhodu i v zatáčkách či při brzdění. To je velký a možná i drahý omyl....Konecne to tu niekto napisal, snad si to precitaju aj ti, ktori vylezu po klzkej ceste hore kopcom na lyze, ale pri navrate domov vecer to musim kolkokrat tahat z malin...

wlado
25. prosince • 18:12

Poslyš, jeboviči!

LJwhc7*&nh
6. prosince • 18:23

Myslim, ze to prehanis. Neochvejne presvedceni o tom, ze projedou vzdy, vsude a vsim jsou piloti a obzvlaste pak pilotky skutru. :-D

Laco
5. prosince • 8:35

Brzdia všetkými štyrmi aj predokolky aj zadokolky ale prejazd zákrutami je na štvorkolke rozdiel - už len z dôvodu ak brzdíš motorom.
Ja keď som prvýkrát išiel na štvorkolke po zasneženej ceste tak som najväčší strah mal z toho, že to iný nezvládnu a nabúrajú do mňa ;-)
Ale čo si budeme hovoriť - najdôležitejšie je kto a ako používa rozum.

viacakoboh
18. ledna • 9:30

ak ma auto s ESP pocit ze je potrebne brzdit vsetkymi styrmi, tak to bude robit aj bez toho aby si brzdil. z pohladu fyziky neviem prist na mechanizmus ako je u moderneho auta 4x4 z pohladu bezpecnosti vyhoda ak hovorime o prejazde smyklavou zatackou. so 4x4 samozrejme zatacku na snehu prejdes rychlejsie, pretoze mozes omnoho rychlejsie nabrat rychlost, ale to az po prekonani apexu

Aladin
4. prosince • 18:26

To je záležitost toho, že stabilizační systémy jsou schopné vůz s pohonem všech kol hodit do naprostého klidu i na relativně zledovatělé cestě. Řidič pak může nabýt dojmu, že se jede stejně dobře, jako na suchu. Proto někam vlítne neúměrně rychle a už s tím nelze nic udělat. Jinak 4x4 samozřejmě výhodu má. Je to otázka prosté fyziky. Haldex současné generace je spíše trvalý pohon. Odepíná se pouze při konstantní rychlosti přímým směrem.

vana
4. prosince • 14:57

A ještě jedno doporučení v článku je zcela chybné, a sice že by se mělo na sněhu zacházet s plynem a brzdou jemně. Tedy částečně to sice je pravda, ovšem při jemném ovládání auta těžko rozpoznáme jak moc to vlastně klouže a jak moc daleko je hranice smyku. Takže občas přidat víc a nechat kola trochu prohrábnout nebo naopak v bezpečné situaci zkusit tvrději přibrzdit přispěje k opravdové bezpečnosti jízdy bezpochyby mnohem výrazněji, než doporučovaný kloboukový styl.

homer
4. prosince • 17:19

je jeden povrch o kterym sem ani nevěřil že existuje: černý led který vznikne za mokra někde v průvanu nebo na mostě. I když jsem na něj vjel krokem auto se začalo chovat jako člun - nereagovalo na volant, na plyn, na brzdu, dokonce jsem v zoufalství stihl zařadit i zpátečku -všechno zbytečný. Zůstal jenom plavný přesun do protisměru a na trávu. Pěknej adrenalin.

viacakoboh
18. ledna • 9:19

cierny lad je iba prelozeny anglicky vyraz pre poladovicu. poladovica znamena ze nieje nasnezene, ale vozovka ma teplotu pod bodom mrazu a do toho naprsi, takze napadana voda sa rovno meni na lad, tj na poladovicu.

Peter01
4. prosince • 18:28

Taký ľad som zažil pred 15 rokmi na Morave, niekde okolo ValMez. Mokrá cesta, zrazu všetko stíchlo, skúsim v 80 km/h brzdu, abs bubnuje jak divé. Čistý ľad. Našťastie tam je úplne rovná cesta, tak som ubral na 40-45 km/h a tie dva kilometre som so šťastím prekonal.

Antiautomat
4. prosince • 15:30

To ano, ale za dalsou zakrutou tie podmienky budu ine. Na druhej strane je dobre auto vytiahnut na zamrznuty plac a skusit ako reaguje, ako dava najavo ze sa ide odtrhnut, umyselne to otocit a skusit manevrovat tak, ze ostanete na (vyhliadnutej) ceste apod. No a okrem toho, je to super zabava :)Inak, to odporucenie v clanku je o.i. aj tym, ze pri modernom aute, plnom vsetkej moznej elektroniky od vsetkeho az kam, sa o tom, co sa deje dolu, skratka nedozviete. Ciste prakticky (aktivna bezpecnost), po klzkej ceste pojazdi mechanicka felda s nalezite (rozumej normalne priemerne) schopnym vodicom, ktory ju ma v ruke, bezpecnejsie ako nagelovany debilek od playstationu na nejakom super eko hyper elektronickom extramodernom dnesnom bakelitaku. No a potom takychto musim tahat z malin, ako som to uz rozviedol inde.

vana
4. prosince • 20:01

Za další zatáčkou obvykle nejsou jiné podmínky, Druh a kluzkost sněhu se až tak moc nemění pokud se zásadněji nezmění celá cesta.

Antiautomat
6. prosince • 21:31

Jasne.

Neurotic
4. prosince • 13:19

O víkendu jsem měl pučenýho(pučovala to firma) Ssangyong kyron s připojitelným předkem a dokonce i redukcí:-D Byly na to nějaké Nokiany a když jsem zastavil v mírném kopci, kde předokolky normálně jezdili a i se normálně rozjeli tak tohle se skoro nehlo:-O:-D A když jsem pak potřeboval něco odvézt ze zahrady a v kopci byly 2 kola na ledu a 2 na asflatu tak to hrabalo a přitom klouzalo dolů... a když jsem zajel na parkoviště, kde bylo asi 5-10 cm sněhu tak to z tama málem neodjelo. S předokolkou takovou vrzstvu projíždím na GY9 i Bridgestonech úplně vpohodě a ani to nehrabe:-D Takže pokud si koupíte SUV, ale už vám nezbyde na pořádné gumy tak radši zůstaňte doma, protože to pak jede hůř jak normální auto :-))

Tak je to
12. prosince • 11:07

Nokian jsou dobré gumy. Ale chce to po třech zimách měnit. Protože silice, které dodávají gumě měkkost vyprchávají a 4. zimu už jsou zimní gumy trochu zpukovatělé. Nedoporučuji Barum. Šmejdy šmejdů.

JAC
12. prosince • 18:09

15 let jezdím na Barum Polaris a jsem spokojený.

Michal
13. prosince • 9:07

no po par sezonach na nokian WR D3 a D4 jsem dostal na novém služebáku továrně osazené Barum Polaris a ten rozdíl je teda docela zásadní (ve prospěch Nokianu ...)

sumy
4. prosince • 17:28

Tak se to jen chce naučit používat 4x4. SS moc neznámn, ale vím, že většina lidí, když vidí 2 šaltpáky a nějaký tlačítka k tomu, tak jsou zmatený. Usuzuji i podle věty "...v kopci byly 2 kola na ledu a 2 na asflatu tak to hrabalo..." Stačí zavřít mezinápravu(a nezapnout si třeba redukci ;-) ) Zcela upřímně, v extrému bude 4x4 bez uzávěrek stejně točit pouze 2 koly. S poctivou 4x4 s uzamykatenou mezinápravou a špérou na zadku každý rok tahám kousek od nás ve 14% stoupání auta vcelku pravidelně. A to ani nemám euroeko super zimáky, ale jen pořádny AT.

Antiautomat
4. prosince • 19:15

...a ak sa vysypes do malin, v klesani, za ktorym je zakruta, potom Ta vytiahne felda s retazou.

Antiautomat
6. prosince • 20:16

hm, tak Cesi prosim nejazdite k nam na lyzovacku. Naozaj, za posledne Vianoce som tento bordel tahal z pruseru aspon osemkrat.

Sumy
5. prosince • 7:00

:-D To asi ne. 2,5t prázdný auto. A hlavně, od čeho je naviják ;-)

sumy
5. prosince • 10:28

A když na to příjde, užitečnější felda s řidičem, co to umí a za pomoci kinetickýho lana cuk a je to, než matlu se čtřkulí, kterej neví. Jinak ještě k narážce na "horizont a zákrutu" Přečo bych sa mal vyvalit do malín? 1)Duratrac jsou asi nej AT pneu, které fungujou i v zimě, narozdíl od klasiky BFG AT. A dávaj se i na přemotorovaný mrchy, viz všechny možný speciálky od LR, či jako upgrade na Raptory http://www.fordraptorforum.com/f25/goodyear-duratracs-in... ... atd. Velmi dobře zvládají i led.
2) Nejedeu jak kokot, když vím, že naloženej jsem kolem 3t. Navíc se nemusím rozjíždět pod kopcem, abych ho vyjel ;-) Za 4 roky a víc jak 90tkm jsem neměl trabl s udržením se na silnici ani jednou. Za to ze škarp jsem už povyndaval dost aut, včetně pašíka 4x4 naboku, co mu sepnul haldex uprostřed zatáčky na sněhu :-D Držím se svého hesla" Pomalu, ale všude'"

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
6. prosince • 20:30

@ sumyRodinka v SUV pride k nam na lyzovacku. Super. Lenze cestou dolu, je tam uplne krasna a kvalitna asfaltka (na Bandite v lete som to daval ako Eddie Lawson). Ta asfaltka sleduje klesajuci teren a les po oboch stranach. Navyse, jej klesanie sa priostruje pred pravouhlou zakrutou dole. V najnizsom bode, kde inverzia spravi svoje, pretoze inverzny vzduch nasyteny vlhkostou, vytvori hladky lad, NHL take nieco nema. Inak povedane, rodinka v skvelom totalne automatickom vekikle skonci v malinach. A potom nastartujem feldu s retazami a taham ich z malin. Ta felda je tam na mojej chate len na tento ucel, no a na nakup dolu v obci. :-)

Antiautomat
6. prosince • 20:30

@ sumyRodinka v SUV pride k nam na lyzovacku. Super. Lenze cestou dolu, je tam uplne krasna a kvalitna asfaltka (na Bandite v lete som to daval ako Eddie Lawson). Ta asfaltka sleduje klesajuci teren a les po oboch stranach. Navyse, jej klesanie sa priostruje pred pravouhlou zakrutou dole. V najnizsom bode, kde inverzia spravi svoje, pretoze inverzny vzduch nasyteny vlhkostou, vytvori hladky lad, NHL take nieco nema. Inak povedane, rodinka v skvelom totalne automatickom vekikle skonci v malinach. A potom nastartujem feldu s retazami a taham ich z malin. Ta felda je tam na mojej chate len na tento ucel, no a na nakup dolu v obci. :-)

wlado
25. prosince • 18:14

-ovič na Fielde ani netuší, že aj SUV môže mať predný náhon a potom je to rovnaký črep ako jeho Fielda.

vana
4. prosince • 10:24

Dost bych nesouhlasil s tvrzením v článku že auto s pohonem všech kol nemá výhodu v zatáčkách či při brzdění. Výhoda tam naopak a dokonce velmi markantní. V malé části zatáčky kde auto jede bez plynu jen setrvačností to sice vyjde nastejno, ale při následné akceleraci už má pohon všech kol na kluzkém podkladu hodně navrch.
A podobně při brzdění pomáhá plynulá brzdá síla motoru působící na všechna kola stabilizovat auto. Jen jsou o tuhle finesu ochuzeni majitelé Haldexů apod, protože to logicky funguje pouze u trvalých pohonů.

Marex
4. prosince • 23:48

Určitě má, pokud se drží 4x4 pod plynem. Mnoho lidí si ale myslí, že když má 4x4, tak často jezdí jakoby nebyl žádný sníh, ale chyba lávky. Stačí, aby byl pod sněhem led a tím menší trakce a ustřelí to taky, vlastní zkušenost z první zimy se svým vozem s AWD, čili 4x4, ale pokud se citlivě dávkuje plyn a brzdy a netočí se křečovitě s volantem, není problém ani ten led pod sněhem, pokud se zrovna nesjíždí prudký kopec :-P

vana
4. prosince • 10:25

A pochopitelně majitel 4x4 nemá většinou žádný problém ani s v článku zmíněném zastavení v kopci

Vašek
4. prosince • 9:12

Jak tak čtu,tak si redaktoři myslí, že všichni jezdí jako kdyby měli A na spz nebo kšiltovku na hlavě.

Bouce
5. prosince • 1:31

Komplex nebo jen mindrak? :-)

on
4. prosince • 12:36

Koukám,že pražáci přišli do kanceláří a čtou net:-P

Joe Doe
4. prosince • 9:29

Odhliadnuc od pismena na SPZ a pokryvky hlavy.... keby sa radami v clanku inspirovala co i len polovica majitelov vodicskeho preukazu, bolo by menej kolon, menej nehod a menej stresu.

Net
4. prosince • 8:52

Do zatáček, kam nevidím, jezdím tak, jako by tam bylo porouchané vozidlo a já ho objížděl, tak abych se sebou nesrazil. Jednou jsem podobnou situaci zažil a bylo to jen tak tak. Většina řidičů předpokládá, že v zatáčce může být překážka, ale ne všichni si uvědomí, že překážka může být v protisměru a někdo ji bude objíždět.

smějící se bestie 2
12. prosince • 21:33

A vlastně jsem zapomněl na ten, co má být úplně první - vzájemná ohleduplnost a tolerance.

smějící se bestie 2
12. prosince • 12:04

NĚJAK TAM CHYBÍ
6zásada !
Kdo jede do kopce, má vždy přednost a při problémech s místem, má přednost větší auto/nákladní, autobus, protože s malým autem se lépe manévruje !
Tak to učili pře 50r. ti učitelé, kteří měli dlouholetou praxi z náklaďáků, autobusů.

pesan
13. prosince • 21:44

Přesně tak, už jsem viděl jak na sněhu to pod kopcem chlapík z Fabii poslal před rozjetý kamion. Upřímně jsem tomu chlapikovi zatleskal, protože kamion ikdyz měl dost místa musel zpomalit a samozřejmě zůstal v kopci. Lidé by měli být ohleduplnía chápat, že malá Fabie se řídí na sněhu úplně jinak než velký tahač.

pesan
13. prosince • 21:45

Omlouvám se za gramatické chyby.

smějící se bestie 2
12. prosince • 12:26

A s tchánovým žigulíkem/jedním s prvních v Československu, jsme dojeli všude - jo, pytel písku v kufru až na " čísle " a zimní gumy nebyly.

smějící se bestie 2
12. prosince • 12:04

před 50r.

smějící se bestie 2
12. prosince • 12:18

JO
a nespoléhat na to, že všechno vyřeší ty všelijaké vymoženosti i činčurádičky současnosti.
Fyzikální zákony nikdo nepřemůže !

homer
12. prosince • 11:24

Fakt 5 let starej článek?

dpcstb
28. února • 13:34

dovolim si oponovat. vacsina vodicov nepredpoklada vobec nic a jazdia akokeby boli na ceste sami, pod zadkom mali porsche 911 a cesta kvalitnejsia ako zavodna draha f1

Doporučujeme

Články odjinud