Jistý nákup ojetiny? Zkuste certifikovaný autobazar!

Jistý nákup ojetiny? Zkuste certifikovaný autobazar!

Zatím je v České republice bohužel jediný. Po dohodě s TÜV NORD Czech, inspekční a certifikační společností, se nechal prověřit autobazar ESA. Co si od toho slibuje prodejce ojetých vozů a co může mít do budoucna z této praxe zákazník?

Česká republika má podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla víc autobazarů, než Německo a Francie dohromady.

Na jedné straně to představuje pro zákazníka obrovský výběr, na straně druhé jsou české autobazary pověstné podvody, od falšování údajů v technickém průkazu, přes evergreen s přetáčením tachometrů až po nejasný původ a počty majitelů.

Dávat zákazníkovi (ale i varování podvodníkovi před klamáním) nějaký kompas, kde hledat co nejméně „ohrožené“ ojeté auto, je podle odborníků právě udělení certifikátu. Ten zaručí, že prodejce ojetin má vyškolený personál a že každý vůz nabízený k prodeji byl po právní i technické stránce pečlivě prověřen.

„První bylo Auto ESA, nyní jsme obeslali dalších 200 autobazarů,“ říká Ing. Jan Weinfurt, jednatel TÜV Nord Czech, s.r.o., která zajišťuje například certifikaci značkových servisů Škoda auto. „Podle našich odhadů by námi nastavené certifikaci nevyhovělo sedmdesát procent českých autobazarů.“

Podle jeho názoru není snahou, aby byly certifikátem, alespoň nyní, vybaveny všechny autobazary. „Chceme, aby se zákazník na základě tohoto označení mohl orientovat a rozhodovat. „Domnívám se však, že praxe a tlak zákazníků povede během pár let k tomu, že autobazary bez certifikátu budou mít u zákazníků minimální šanci.

Klasika: přetočený tachometr

Tomáš Svoboda, manažer rozvoje Auto ESA říká: „Denně odmítneme k výkupu až 75 procent nabízených vozů. Buď zjistíme přetočený tachometr, nebo je podezření na jeho přetočení, jsou nesrovnalosti v dokladech, počtu předchozích majitelů, původ, finanční zatížení a další.“

Podle Tomáše Svobody pomůže certifikát jejich firmu odlišit od neseriozních prodejců ojetin. „Ročně nás prověřování vozů po právní a technické stránce, jestli nejsou kradené, jestli jejich majitel není v exekuci, jestli byly havarované, mají originální lak a další technické úkony vyjdou na devět milionů korun.“

Žádná kontrola?

Dopravní expert a poslanec Stanislav Huml se domnívá, že stejně jako některé další živnosti by i prodej aut, tedy i ojetých měl spadat pod vázané živnosti a splňovat zákonem dané náležitosti.

„Dnes si kdokoli pronajme pozemek u silnice, oplotí a může auta prodávat, aniž by ručil za původ a kvalitu vozu. Nemá ani zvedák, ani zařízení na to, aby vozidlo po technické stránce zkontroloval.“

Uvádí příklad, kdy pomáhal klientovi, který měl podezření na to, že jeho bazarové auto bylo původně těžce havarované. „Bylo nesmírně obtížné se dopátrat původu auta. Nakonec se ukázalo, že původně patřil BIS a po havárii bylo na odpis, ale po opravě se opět dostalo do oběhu. Soud přiznal klientovi odškodnění, ale autobazar už mezitím neexistoval. Pokud musejí mít k provozování cestovní kanceláře majitelé příslušné živnostenské oprávnění a složenou jistinu pro případ úpadku, nevidím důvod, proč by se za stejných podmínek nemohla prodávat ojetá auta. Jejich cena je mnohonásobně vyšší, než zájezd k moři,“ říká Stanislav Huml.
 

Doporučujeme

Články odjinud