Jezdíme nebezpečnými tunely?

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do testu bylo zahrnuto 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti evropských zemích. Výsledeky jsou více než zajímavé.
Jezdíme nebezpečnými tunely?

V současné době mnoho z nás plánuje letní dovolenou u moře. Plánujeme termín, lokalitu ubytování i to, jestli použijeme jako dopravní prostředek svůj automobil. Velkou výhodou cestování vlastním vozem je především neomezená mobilita. Také jistě bude záležet na výši rodinného rozpočtu. Pak vše řádně připravit, pojistit se a může se vyrazit na jih za sluníčkem a slanou vodou. Cestou se  musí překročit hranice a projet několika tunely. Pryč je doba, kdy se musely pracně zdolávat vysokohorské silničky, aby člověk  překlenul např. Alpy. Pokud o dovolené zamíříte do slunné Itálie, čeká vás několik velmi dlouhých tunelů. Položili jste si někdy otázku, jak jsou vůbec tunely bezpečné? Ne? věřte, že bezpečnost tunelů v Evropě není zrovna ideální.

Rozsáhlý test

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do hodnocení bylo vybráno 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti zemích Evropy. Hodnotilo se mnoho bezpečnostních kritérií, které zde nebudu rozebírat. Zmíním jen pár konkrétních bodů: počet tubusů, šířka jízdních pruhů, únikové pěší zóny, uspořádání a rozměry odstavných pruhů, stav osvětlení a značení, kvalita povrchu vozovky atd... Hodnocené tunely vidíte níže na mapě.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledky testu

Celkový výsledek testování není příliš uspokojivý. Z třiceti testovaných tunelů jich osm prakticky propadlo. Absolutně nejhůře dopadl tunel Loibl na rakousko-slovinských hranicích - získal pouze 50,4% možných bodů. Naopak mezi nejbezpečnější se zařadil známý tunel pod Mont Blankem a nedávno otevřený Coint v Belgii. Tentokráte se v testu objevil i jeden český tunel a to Strahovský. Obdržel 80,4% bodů, v hodnocení dopadl jako "dobrý" se středním rizikovým potencionálem a umístil se na lichotivém devátém místě. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout níže v tabulce.

Klepněte pro větší obrázek

Nehody

Policie České republiky bohužel nevede statistiky nehod v tunelech ani pro vlastní potřeby. Tudíž se nedozvíme, jak si stojíme s nehodovostí právě v těchto částech komunikací. Ze zahraničních nehod lze připomenout tragickou nehodu v roce 1999 pod Mont Blankem. Tunel na základě nehody prošel modernizací za bezmála 11 mld. korun a dnes patří ve všech směrech k nejbezpečnějším. Další zajímavostí je čištění tunelů, které stojí v průměru 90 000 EUR. Proto se čištění provádí zhruba jednou za tři roky (v zahraničí), a tak je značení leckdy šedé a špinavé. Bohužel i bezpečnost tunelů je o penězích.

Tunely jako pomocník

Na tunely se nedívejme jako na hrozbu, ale spíše na pomocníka, který nám ušetří desítky či stovky kilometrů. Je pouze na řidičích, jak se budou v tunelech chovat. Samozřejmě může dojít i k nečekané závadě na vozidle či k požáru. Bohužel za každou způsobenou chybičku v tunelu se platí mnohem větší daň, než na normální vozovce. Proto jezděme v tunelech obezřetně a dodržujme předepsanou rychlost a bezpečnostní vzdálenost.

Diskuse: jaké máte zkušenosti s tunely? Bojíte se tunely jezdit, nebo je považujete za bezpečné?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků