Jezdíme nebezpečnými tunely?

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do testu bylo zahrnuto 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti evropských zemích. Výsledeky jsou více než zajímavé.
Jezdíme nebezpečnými tunely?

V současné době mnoho z nás plánuje letní dovolenou u moře. Plánujeme termín, lokalitu ubytování i to, jestli použijeme jako dopravní prostředek svůj automobil. Velkou výhodou cestování vlastním vozem je především neomezená mobilita. Také jistě bude záležet na výši rodinného rozpočtu. Pak vše řádně připravit, pojistit se a může se vyrazit na jih za sluníčkem a slanou vodou. Cestou se  musí překročit hranice a projet několika tunely. Pryč je doba, kdy se musely pracně zdolávat vysokohorské silničky, aby člověk  překlenul např. Alpy. Pokud o dovolené zamíříte do slunné Itálie, čeká vás několik velmi dlouhých tunelů. Položili jste si někdy otázku, jak jsou vůbec tunely bezpečné? Ne? věřte, že bezpečnost tunelů v Evropě není zrovna ideální.

Rozsáhlý test

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do hodnocení bylo vybráno 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti zemích Evropy. Hodnotilo se mnoho bezpečnostních kritérií, které zde nebudu rozebírat. Zmíním jen pár konkrétních bodů: počet tubusů, šířka jízdních pruhů, únikové pěší zóny, uspořádání a rozměry odstavných pruhů, stav osvětlení a značení, kvalita povrchu vozovky atd... Hodnocené tunely vidíte níže na mapě.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledky testu

Celkový výsledek testování není příliš uspokojivý. Z třiceti testovaných tunelů jich osm prakticky propadlo. Absolutně nejhůře dopadl tunel Loibl na rakousko-slovinských hranicích - získal pouze 50,4% možných bodů. Naopak mezi nejbezpečnější se zařadil známý tunel pod Mont Blankem a nedávno otevřený Coint v Belgii. Tentokráte se v testu objevil i jeden český tunel a to Strahovský. Obdržel 80,4% bodů, v hodnocení dopadl jako "dobrý" se středním rizikovým potencionálem a umístil se na lichotivém devátém místě. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout níže v tabulce.

Klepněte pro větší obrázek

Nehody

Policie České republiky bohužel nevede statistiky nehod v tunelech ani pro vlastní potřeby. Tudíž se nedozvíme, jak si stojíme s nehodovostí právě v těchto částech komunikací. Ze zahraničních nehod lze připomenout tragickou nehodu v roce 1999 pod Mont Blankem. Tunel na základě nehody prošel modernizací za bezmála 11 mld. korun a dnes patří ve všech směrech k nejbezpečnějším. Další zajímavostí je čištění tunelů, které stojí v průměru 90 000 EUR. Proto se čištění provádí zhruba jednou za tři roky (v zahraničí), a tak je značení leckdy šedé a špinavé. Bohužel i bezpečnost tunelů je o penězích.

Tunely jako pomocník

Na tunely se nedívejme jako na hrozbu, ale spíše na pomocníka, který nám ušetří desítky či stovky kilometrů. Je pouze na řidičích, jak se budou v tunelech chovat. Samozřejmě může dojít i k nečekané závadě na vozidle či k požáru. Bohužel za každou způsobenou chybičku v tunelu se platí mnohem větší daň, než na normální vozovce. Proto jezděme v tunelech obezřetně a dodržujme předepsanou rychlost a bezpečnostní vzdálenost.

Diskuse: jaké máte zkušenosti s tunely? Bojíte se tunely jezdit, nebo je považujete za bezpečné?

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

dnes | Vladimír Kadera | 8 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků