Jezdíme nebezpečnými tunely?

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do testu bylo zahrnuto 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti evropských zemích. Výsledeky jsou více než zajímavé.
Jezdíme nebezpečnými tunely?

V současné době mnoho z nás plánuje letní dovolenou u moře. Plánujeme termín, lokalitu ubytování i to, jestli použijeme jako dopravní prostředek svůj automobil. Velkou výhodou cestování vlastním vozem je především neomezená mobilita. Také jistě bude záležet na výši rodinného rozpočtu. Pak vše řádně připravit, pojistit se a může se vyrazit na jih za sluníčkem a slanou vodou. Cestou se  musí překročit hranice a projet několika tunely. Pryč je doba, kdy se musely pracně zdolávat vysokohorské silničky, aby člověk  překlenul např. Alpy. Pokud o dovolené zamíříte do slunné Itálie, čeká vás několik velmi dlouhých tunelů. Položili jste si někdy otázku, jak jsou vůbec tunely bezpečné? Ne? věřte, že bezpečnost tunelů v Evropě není zrovna ideální.

Rozsáhlý test

V roce 2002 provedlo několik evropských automotoklubů pod záštitou FIA a AIT rozsáhlý test tunelů v Evropě. Do hodnocení bylo vybráno 30 silničních tunelů na klíčových trasách v jedenácti zemích Evropy. Hodnotilo se mnoho bezpečnostních kritérií, které zde nebudu rozebírat. Zmíním jen pár konkrétních bodů: počet tubusů, šířka jízdních pruhů, únikové pěší zóny, uspořádání a rozměry odstavných pruhů, stav osvětlení a značení, kvalita povrchu vozovky atd... Hodnocené tunely vidíte níže na mapě.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledky testu

Celkový výsledek testování není příliš uspokojivý. Z třiceti testovaných tunelů jich osm prakticky propadlo. Absolutně nejhůře dopadl tunel Loibl na rakousko-slovinských hranicích - získal pouze 50,4% možných bodů. Naopak mezi nejbezpečnější se zařadil známý tunel pod Mont Blankem a nedávno otevřený Coint v Belgii. Tentokráte se v testu objevil i jeden český tunel a to Strahovský. Obdržel 80,4% bodů, v hodnocení dopadl jako "dobrý" se středním rizikovým potencionálem a umístil se na lichotivém devátém místě. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout níže v tabulce.

Klepněte pro větší obrázek

Nehody

Policie České republiky bohužel nevede statistiky nehod v tunelech ani pro vlastní potřeby. Tudíž se nedozvíme, jak si stojíme s nehodovostí právě v těchto částech komunikací. Ze zahraničních nehod lze připomenout tragickou nehodu v roce 1999 pod Mont Blankem. Tunel na základě nehody prošel modernizací za bezmála 11 mld. korun a dnes patří ve všech směrech k nejbezpečnějším. Další zajímavostí je čištění tunelů, které stojí v průměru 90 000 EUR. Proto se čištění provádí zhruba jednou za tři roky (v zahraničí), a tak je značení leckdy šedé a špinavé. Bohužel i bezpečnost tunelů je o penězích.

Tunely jako pomocník

Na tunely se nedívejme jako na hrozbu, ale spíše na pomocníka, který nám ušetří desítky či stovky kilometrů. Je pouze na řidičích, jak se budou v tunelech chovat. Samozřejmě může dojít i k nečekané závadě na vozidle či k požáru. Bohužel za každou způsobenou chybičku v tunelu se platí mnohem větší daň, než na normální vozovce. Proto jezděme v tunelech obezřetně a dodržujme předepsanou rychlost a bezpečnostní vzdálenost.

Diskuse: jaké máte zkušenosti s tunely? Bojíte se tunely jezdit, nebo je považujete za bezpečné?

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků