Jezdíme jako prasata? Statistiky nehod v Česku

88 komentářů

jiří pergl
7. října • 21:57

Dnes mi přišel mail od kamaráda z Anglie a tam je na X kusů rozčtvrcené moje Ferrari 348. Prohlížeč ukazuje trosky auta na moc kusů jako kdyby to bylo z plastu. Text žádný jen fota, 1. kus spodku, 2. motor, 3. předek se značkem koně a obrisu světel F 348 4. utržená ruka s kusi svalové hmoty. 5. řidič kluk tak 25 komplet death a fakt frajer podle obličeje akorát mu chybělo pár kusů těla 6. spolujezdec bez trupu a pár vnitřností po ulici dál už ani nevím, fakt mi nebylo nebylo dobře. To EFKO jede 300 kila vím to, jel jsem to jednou  v neděli v 7 ráno po dálnici, když je prázdná a je to adrenalin a zvuk co nikdy nezažijete, ale dneska po skouknutí těch fotek ¨mě předjel ve 220 mergl SL a já ho nechal jet. Asi ho neprodám, ale představa Ävie předjíždějící kamion o 1,5 km/h víc a já se blížím o 230 km/h více ja fakt k zamyšlení. Německo je v pohodě, ale tady to j욨tě bude chvilku trvat, než si zviknou hundrt 120 a fáčka, že se něco blíží + naše stavy dálnic atd. co v Čechách tratí proti Deutschland autobahn. Já bych určitě neomezenou povil, ale určitě na teď. Bude to trvat, než si dědové zviknou, že auto ümí i 110 km/h a více + stavy dálnic, že mi to může skoro utrhnout volant nad 200 na D1 a pod. Asi na to kašlu a sklidnim to, ale ten zvuk a ten adrenalin? kam s ním???? Jirka Beroun. 

Clayton
8. října • 11:38

"....Asi ho neprodám, ale představa Ävie předjíždějící kamion o 1,5 km/h víc a já se blížím o 230 km/h více ja fakt k zamyšlení..."

Jezdit po našich dálnicích víc než 180 je šílenství a takovým milovníkům adrenalinu jako jsi ty by měli i v jejich vlastním zájmu sebrat co nejdřív řidičák a vrátit jim ho teprve až si na své auto dokážou vydělat a nebudou si ho muset půjčovat od tatínka. Taky by se nejdříve měli naučit aspoň trochu česky. I to svědčí o určitém stupni inteligence, bez které bych nikoho za volant silného auta nepouštěl. Adrenalin patří na závodní okruh nebo uzavřenou RZ, ne na silnici.

jiří pergl
8. října • 12:19

Á, další češtinář. Ano uznávám hrubky, ale ještě jednou, psal jsem to v rychlosti. Jinak od tatínka? Táta je už 10 let v invalidním důchodu a já si na něj vidělal sám - inteligente. Zaměstnávám 20 lidí a mám 2 maturity. A taky souhlasím, že na našich silnicích to takhle rychle opravdu nejde, mám dítě a taky nechci někomu ublížit. Jenom mě zajímá kde se opravdu svést, kde je ta možnost uzavřených silnic apod., nebo si F mám vystavit v garáži a koukat na něj? Už je to Česky vpořádku?

Jirka
13. října • 23:09

Správně to není. Vydělal se například píše s y a rozhodně to není jediná hrubka. Já bych ti nedal z češtiny maturitu ani jednu, i když v jiné oblasti můžeš vynikat. Bohužel pěkně česky dnes píše už jen málokdo. Sám to vidím, studuji techniku a pravopis ctíme jen asi tři v ročníku.

Pája
16. října • 20:37

Přesně tak! Také si u dnešní mladé generace všímám jakési módy ve formě naprosté arogance k mateřskému jazyku. S češtinou, a ostatně celým českým pseudostátem (a jeho armádou zvláště a na první místě), bych sice nejraději zametl, ale myslím, že toto řešení se s všeobecným pochopením nesetká, a proto raději zatím splývám s davem a volím střídavě pravicové a střídavě levicové "zástupce lidu", nikoliv extremistické skupiny. Zatím.

Ale Jirko, myslím, že sám víš, že maturita jako test dospělosti, a celý edukační systém v ČR vůbec stojí maximálně za zlámanou grešli, takže dnes, v dobách výsostně kapitalistických, se každý druhý blbec honosí minimálně inženýrským titulem (doufám, že za pár měsíců mi ho také darují...). Takže bych se nepohoršoval nad jistě neúmyslnými hrubkami, a raději diskutoval k tématu, poněvadž odbíhat od merita věci jest sice českou specialitou, zajisté nikoli však současně i výhodou... Anebo se tvá mysl bouří a bez ustání a neochvějně demonstruje názor, který lze vyložit slovy: "kdož s jazykem mateřským dobře nezachází, te se svým rozumem a inteligencí na dno schází a do bahna věčného znevážení zapadá?" ...

Howgh. ... No a taky mně bavívalo psát (nebo bavilo psávat??) slohovky...  AbY řeČ nestála

Clayton
8. října • 13:05

Právě proto, že u nás nemám kde se svést, nemám Ferrari. Snad kromě balení holek (opravdu to funguje?) je jeho využití dost sporné. Není lepší ty peníze investovat do závoďáku a jezdit třeba rallye? Také rád jezdím rychle, ale dost mých kamarádů už bohužel nežije. Proto pro zvýšení adrenalinu volím raději uzavřené trasy...
BTW: ještě jeden důvod proč nemít Ferrari: hele, ty fakt myslíš, že je dobrý nápad dělat finanční poradenství, mít offshore na Kypru a provokovat berňák s Ferrari?

 

jiří pergl
8. října • 14:57

Balení holek - nevim, nevim. Spíš mi připadá, že se každá otočí jinam, to asi fungovalo tak před desteti lety, když tu byl autopark o 90% východní zony a někdo měl nějaký ten lepší dovoz. Rallye je zajímavé, ale víc mě baví přilepené auto na asfaltu, takže okruhy. A protože jezdím jako čumil po závodech s Engem a Janišem, vím co obnáší sezona Ferrari GT a fakt to není málo. Sezona a to nepřeháním, kolem 70 mega. Na to nemám i kdybych makal sebe víc. Takže už to zkrátím, na našich silnicích se s F jezdit nedá, na okruhy 2x do roka, občas jsou srazy ve sprintu a to je asi vše u nás co? Půjčím ho muzeu a budu se na něj chodit koukat s dětma. To s těma kámošema mě mrzí, jsem na tom podobně.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jirka s.
8. října • 16:11

Já mám Ferrari 999 kdo má víc.

Clayton
8. října • 13:49

Ach jo, už taky blbnu "...Právě proto, že u nás nemám kde se svést, ...", samozřejmě musí být svézt se "z"... Už radši nebudu příště nikoho poučovat

J
8. října • 10:22

S adrenalinem na zavodni okruh. Siroka kvalitni silnice, unikove zony kolem, zadne Avie... Neni to lepsi nez uzka rozbita dalnice, kde je pravdepodobnost srazky pri havarii velmi vysoka?

jiří pergl
8. října • 11:34

Jo určitě, naprosto souhlasím. Okruh je to nej. Most jezdím 2x do roka. Víc možností okruh nedává pro osobní auta. Tam je pak vidět kdo co umí a jaké má zkušenosti - studený gumy, rychlejš brzdící auto před váma a vy jste mu 2m na kufru, olej na trati atd... Škoda, že nenabízej víc možností pro lidi. Brno je na tom tak nějak stějně, možná 3x na těch srazech se dá jezdit. Pro ostatní - píšu slangem, tak mě neopravujte. Dík.

krTEKK
8. října • 9:07

adrenalin?kam s nim ? bez se probehnout a obcas si neco precti, abys nepsal jako prase. To je cestina ...

jiří pergl
8. října • 9:33

Á pan chytrej. Psal jsem to v rychlosti, tak se ti fakt omluvám, jestli se ti to dotklo. Blbe.

Lojza
7. října • 9:10

Když čtu některé příspěvky, jímá mě hrůza. Řada diskutujících je přesvědčena, že za všechno mohou debilové, kteří neumí řídit, mají šunky, které nepatří na silnici a ještě k tomu zdržují perfektní řidiče se superkárami, které jsou bezpečné i při 150 km/h tam kde jiní nezvládnou ani 80 km/h. Ale hlavně se o tom musí  v provozu neustále přesvědčovat. Ve Francii jsem viděl jak otlučený Peugeot 106 předjíždí na dálnici v hustém provozu Porsche 111. Řidič Porsche zůstal v klidu, Proč by si musel testovat, že kdyby chtěl, tak by to té 106 natřel. Kdo s těch dvou je větší borec? Hoši, když už máte na pozlacené příbory, naučte se s nimi také jíst.

Back
7. října • 11:18

Vůbec se nedivím, že je tolik havárek. Mně úplně stačila diskuse Jak jezdím po dálnici, kde mákokdo byl ochoten přiznat, že se plíží 130. Já to přiznávám a je mně jedno, že mě ostatní kritizují za to , že brzdím provoz. Já by jsem se vůbec nepřimlouval za zvýšení rychlosti nad 130. Pokud levý pruh opanuji kamiony s 80, tak ten rozdíl je příliš vysoký. Kdyby existoval na dálnici třetí pruh, kde by se muselo jet více jak 110, tak budiž.

MVT
7. října • 12:17

Existuje i jiné řešení. Zákaz jízdy vozidlům nad 3500kg v jiném než prvním pruhu zprava a povinný odstup 100metrů. Jednoduché, při porušení snadno prokazatelné i bez radaru za 750 tisíc, účinné. Opravdu nechápu proč by měly kamiony na dálnici či kdekoli jinde jezdit s mezerami 5metrů při rychlosti 89km/h a proč by se na dálnici měly s rychlostním rozdílu 1km/h předjíždět.

MHPlus
8. října • 9:37

Nedomnívám se, že by toto nařízení přispělo zásadním způsobem ke snížení nehodovosti na našich silnicích... Naprostá většina nehod je způsobena jinými vlivy.

Technik PČR
12. října • 14:51

Omyl. Dost významná část nehod je způsobena tím že řidič předjíždějícího vozu se po předjetí nákladní soupravy nemá kam zařadit protože její řidič nedodržuje předepsaný odstup a jde o nehody s nejhoršími následky. To samé lze říci o situacích kdy na dálnici řidič nákladního vozu "vyhodí blinkr" a jede doleva hlava nehlava s tím že osobák za ním to ubrzdí. Tyto nehody jsou téměř vždy smrtelné.

Uvedené opatření by se významně podepsalo na snížení počtu těžkých nehod a je pravda že k prokázání takových přestupků stačí podstatně méně komplikované zařízení než radar který musí být v definované pozici vůči měřenému objektu. Postačí fotografie, videozáznam nebo i pouhé svědectví. Jinak v EU je běžná praxe kdy radary se používají na měření odstupu mezi vozidly.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Technik PČR
12. října • 15:05

Ještě malé doplnění: výše popsané situace se podle statistik které mám k dispozici podepsaly v období leden až září 2003 na nehodách s počtem obětí 89 osob a to jen v těch případech kdy se popis uvedené situace skutečně do protokolu dostal. Ve skutečnosti jich může být o dost víc.  Zdá se vám to málo?

MHPlus
12. října • 20:51

Statistiky neznám, ale jestli je nedodržení vzdálenosti mezi kamiony příčinou jednoho promile nehod, tak to bude hodně.
Náhlý předjížděcí manévr je jiný problém. Jedná se o dost rozšířený nešvar, hodně nebezpečný a nepříjemný, nicméně těžké následky těchto nehod mohou mít příčinu i ve vysokých rychlostech aut v levém pruhu.

X12345678
13. října • 10:01

Pokud jsem si všiml tak nešlo o počty ale o následky nehod a tam já osobně o těch statistikách nemám důvod pochybovat. Mimo obec má řidič...m.j. i nákladní soupravy povinnost dodržovat takový odstup aby se před něj mohli řadit řidiči předjíždějících vozidel...

Pokud jede kamion nalepen na osobák, zezadu to nevidíte, začnete předjíždět v přesvědčení že se máte kam zařadit a když jste skoro před ním, zjistíte, že vám ještě pěkných pár metrů chybí. Nemáte-li pod plynem kilowatty navíc na proti někdo spěchá, jste adept na smuteční obřad.

O kamionech v levém pruhu dálnic nemá smysl mluvit vůbec. Rovněž zastávám názor že tam nemají co pohledávat a domnívám se že jediné téma k diskusi je jestli mají jezdit 50 nebo 100 metrů nebo 5 sekund za vozidlem vpředu. Vagóny vlaku se taky nepředjíždí.

MHPlus
13. října • 22:10

Sorry, musím polemizovat! Nejsem já ani nikdo z příbuzných a známých řidičem kamionu, nákl.auta, nicméně se domnívám, že i oni/ony jsou součástí silničního provozu a mohou stejně jako ostatní předjíždět či objíždět jiná vozidla či překážky. Samozřejmě povinné rozestupy či minimální rozdíl rychlosti při předjíždění by plynulosti a bezpečnosti dopravy jistě přispěly, nicméně militantní názory typu zákazu vjezdu do levého pruhu jsou "úchylné"...  Vsaďte se, že kdyby byly dodržovány předpisy řidiči osobních aut (rychlost, předjíždění), ty krizové situace by vznikaly daleko méně.

Pročetl jsem ty statistiky (leden-září 2003 http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/9_2003.html), ale "technik PCR" by musel definovat, jak k tomu číslu 89 dospěl.
Např.na dálnicích zemřelo 36 osob a nepředpokládám, že za všechny oběti mohou řidiči nákladních automobilů... 
Z jiného pohledu (nejtragičtější příčiny):
1.nepřízpůsobení rychlosti stavu vozovky (152) - tam bych moc rozestupy mezi kamiony nehledal
2.vjetí do protisměru (111) - možná pár případů
3.nevěnování se řízení (107) - těžko
4.rychlost vs.stav vozovky (68) - to moc neodpovídá
5.nezvládnutí řízení (66) - to také nevím
6.nepřízpusobení jízdy vlastnostem vozidla a nákladu (60) - tam také těžko
7.nedání přednosti na "stopce" (30) - to už vůbec
8.překročení rychlosti (29) - ???
9.kolize s protijedoucím voz.při předjíždění (29) - možná
10.jiný druh nepřiměřené rychosti (26) - ???.

Jogurt
14. října • 18:39

Sorry ale taky musím polemizovat.

Za prvé: Snažím se číst příspěvky tak jak jsou napsány a nevymýšlet nesmysly. Technik psal podle interních statistik a protokolů. Ne podle těch co jsou učesané pro veřejnost. K tomu pro ujasnění: měl jsem v životě jednu jedinou nehodu když do mě najel zezadu dement s Avií. Příslušníci řešili při vyšetřování elementární problém jestli nedodržel bezpečnou vzdálenost, nevěnoval se řízení, jel nepřiměřenou rychlostí nebo nesprávným způsobem nebo co vlastně. Pak z toho udělali nepřiměřenou rychlost protože kdybý prý jel přiměřeně tak zastavil včas. Tolik k veřejným statistikám policie.

Za druhé: Představa čtyřicetitunového monstra kličkujícího mezi pruhy v hustém provozu mě skutečně děsí. Už jsem na vlastní oči viděl roztříštění osobního vozu který rozmačkal mezi svým návěsem a svodidlem jiný dement na dálnici D1 u Brna, který se rozhodl že teď bude předjíždět on. Řidič osobního auta to nepřežil. Stalo se letos v létě. Stejně tak jsem před časem viděl na výjezdu z Plzně směrem na Rozvadov trosky osobního auta které natlačil další dement s kamionem pod svého kolegu vpředu. Příčinou bylo to že on chtěl předjíždět oba a pak mu došlo že to nestihne, tak šlápl na brzdy. Osobní auto natlačil až pod nápravu návěsu vpředu, stálo to 3 životy. Kdyby byl zaveden zákaz předjíždění pro dementy v kamionech a povinný odstup, ti 4 lidé mohli žít. To je pro mě podstatné.

Za třetí: jestli se kamiony na dálnici mají předjíždět z důvodů které nechápu, pak ať přitom nesmí nikoho omezit, tedy ani nutit změnit směr nebo rychlost jízdy a ani ať nikomu nepřekáží. Je přeci nesmysl aby kvůli tomu že jednomu se nechce jet 84km/h jako ten před ním když mu omezovač dovolí 84,5, museli jiní brzdit ze 130 km/h a čekat až si to ti dva rozdají. Při situaci kdy k řízení kamionu je vyžadováno jako kvalifikace pouze  a)ŘP skupin C+E s profesním osvědčením které lze získat asi stejně těžko jako etiketu z STK a b)co nejnižší IQ - račte mistrům volantu pohlédnout do tváře a nebudete pochybovat, pak se rovněž přikláním k co největším restrikcím včetně úplného zákazu předjíždění a včetně povinných rozestupů. Ostatně zavedli to značkami už dávno na všech vícepruhových komunikacích v Hradci Králové a funguje to báječně. Pro neznalé: zákaz jízdy vozidel nad 2500kg mimo pravý pruh, všude upraveno značkou a MP to celkem důsledně kontroluje. Je radost tam jezdit.

MHPlus
15. října • 18:57

No, nevim - také se snažím příspěvky číst a nevymýšlet si: "Technik PČR" píše o dokumentech, které má k dispozici. To jaksi neimplikuje "interní statistiky a protokoly" - koneckonců do jména si může napsat kdo chce co chce, takže ani to jako důkaz pravdivosti onoho čísla není možno akceptovat. Proto jsem se snažil o ověření v otevřených zdrojích.
Argument minimální vzdálenosti automobilu nad 7,5 tuny od jiného dopravního prostředku (nejenom kamionu) v řádu 10-20-30 metrů beru jako velmi dobře odůvodnitelný, 100m už mi přijde zbytečných - ad absurdum by mohly takto jedoucí kamiony silnice totálně zablokovat...
Zákaz předjíždění je však extemistický a jasně ukazuje na hlavní důvod vysoké nehodovosti na našich silnicích - netolerantnost k ostatním účastníkům provozu, zejména těm zranitelnějším ("teď jedu já, ostatní se mi kliďte z cesty!") nebo pomalejším ale větším ("když na tebe nemám, alespoň to dám do zákona")...
To samé poznámka o IQ - pokud si opravdu myslíte, že existuje korelace mezi tímto koeficientem a řidičskými schopnostmi, tak se opravdu nemáme o čem bavit.

Původně jsem jen vyjádřil pochybnost, že navrhovaná opatření vůči kamionům budou mít zásadní vliv na nehodovost - mnohem účinnější by bylo, kdyby se stávající předpisy skutečně dodržovaly.

Jogurt
16. října • 10:36

Právě proto že osobní auta jsou proti nákladním menší a zranitelnější si myslím že je potřeba je chránit. Tím spíš že to řidiči těch velkých nechápou a mnohdy se chovají právě s vědomím nadřazenosti a nezranitelnosti. Neznám bezohlednější skupinu na silnicích než jsou profíci sedící 2,5 metru nad silnicí.

A pokud jse o poznámku o IQ? Nesrovnával jsem IQ s řidičskými schopnostmi ale s tím kdo si jde sednout za volant kamionu. A nízké IQ znamená nižší rozpoznávací schopnosti, nižší kombinační schopnosti, nižší hladinu odpovědnosti. Velmi nebezpečné. Tvrdá restrikce je namístě.

Technik PČR
16. října • 10:16

80km/h je nejvyšší přípustná rychlost, to je 22,2m/s a proto nejmenší vůbec diskutovatelná vzdálenost mezi těmito vozidly je 44 metrů. Takže 50m není nic jiného než nějaké rozumné minimum aby se před ně byli řidiči vůbec schopni bezpečně řadit. Nevím proč by odstup 100 metrů měl ucpat silnice. Spíš naopak. Asi jste nejel v druhý den akce Kryštof po Jižní spojce v Praze. Viděl byste ukázněně srovnané kamiony v pravém pruhu, od Zahradního Města až po Barrandov a v protisměru totéž, téměř žádný si netroufl do středního nebo dokonce levého jízdního pruhu což jindy běžně dělají.  Praha byla báječně průjezdná celý den. Pak jim otrnulo a vše se vrátilo do starých kolejí. Docela by se mi líbilo zrušení tempomatů v nákladní přepravě a jejich nahrazení povinnými distomaty -tedy zařízením které automaticky udržuje stálý odstup.

Nechápu jak jste došel k hodnotám 10-20-30 metrů. To mají jezdit ani ne půl sekundy za sebou? Takhle to jejich skrovné mozečky dodnes chápou...bohužel.

Co říkáte například tomu že v zimě osobní vozy a dodávkové vozy kopce vyjedou, kamiony ne. Vždycky se ale najde několik "hrdinů" kteří se do toho pustí a zablokují hlavní tah na několik hodin, protože zůstanou viset. S mozkem v hlavě by tušili že to asi nepůjde. Nechybí nám například definice trestného činu zablokování komunikace?  Z nedbalosti: peněžitý trest- a úmyslné: podmínka - například pro případ stávky řidičů kamionů - v Německu to tak je a je to funkční...

Back
7. října • 11:20

Ne levý, ale pravý.

X12345678
6. října • 22:06

Pohlaváři MV a PČR nám minulý týden názorně předvedli, že vůbec nechápou o čem je silniční provoz v ČR a to že celý slavný Kryštof skončil totálním fiaskem počínaje statistikami nehod resp. jejich následky po celý týden (nejen během víkendu) a konče 3350 znechucenými policisty v terénu dokonce Stáníkovi, policejnímu prezidentovi Kolářovi a šéfovi všech dopraváků Bambasovi znemožnilo odrecitovat předem připravenou samochválu.

Nejvíce se na fiasku kromě nesmyslné koncepce celé akce podepsaly nakonec tři faktory:

Prvním je, že už v úterý začali akci sabotovat sami policisté v terénu. Místo své práce museli šaškovat na silnicích a kontrolovat jestli v lékárničkách není prošlé obinadlo, případně číhat za bukem u radaru, což se většině z nich ani trochu nechtělo. Začali celkem logicky švejkovat a doslova cituji jednoho z nich: "nedal jsem od pondělí ani jednu pokutu a já jim rozhodně statistiku tohohle nesmyslu vylepšovat nebudu".

Druhým faktorem je omyl pomazaných hlav, naznačený už v úvodu. Akce byla zaměřena na doklady, lékárničky, technický stav a rychlost. Prakticky vůbec nemířila na profesionály a poloprofesionály, kteří jezdí stylem "uhni nebo tě zabiju" a protože probíhala od 6 do 23h, tak jen minimálně na alkohol za volantem. Zpětnou vazbou i to ovlivnilo jak statistiky, tak nechuť policistů v terénu, kterým na rozdíl od jejich bossů tohle sice dochází ale v rámci subordinace musí ctít barvu.

Třetím faktorem je to, že bossové a s nimi bohužel i my ostatní jsme měli smůlu že se nahromadily i smrtelné nehody, které nejsou typické. Není naštěstí úplně běžné že ožrala za volantem ve tři ráno s mercedesem rozstřelí jiné vozidlo a zabije v něm tři lidi (pro mě i osoby v uniformě jsou lidé), nebo že o víkendu po půlroce zaprší a na zdevastovaných a zamaštěných vozovkách jsou koleje plné vody aniž by to řidičům došlo, tentokrát se paradoxně pozabíjeli spíše amatéři, víkendoví jezdci.

Takže dokud nezavane nový vítr z nových hlav na výše uvedených postech, dokud i policisté v hodnostech od kapitána výš nepochopí, že na silnici je nutná viditelná přítomnost akceschopných policistů, reagujících v rámci svých pravomocí na bezohlednost aniž by k tomu potřebovali radar pod maskáčovou sítí v deset večer na liduprázdné dálnici či pravomoci porušující listinu základních práv a svobod, do té doby se snažme přežít pouze na základě štěstí a vlastního rozumu.

A jen tak na okraj: v tomto státě je několik žijících policistů, kteří mají léta, schopnosti i kvalifikaci na to, aby nahradili neschopné mocné. Doufejme, že jednou se někomu konečně rozbřeskne.

Vlado
7. října • 15:27

Ona chyba neni v policistovi, ktery odmitne dodrzet narizeni akce, ale v tom, ze si nekdo dovolil nejakou akci mu naridit, ze.

Argument, ktery pouzivate k opodstatneni toho, ze policista mel moralni pravo narizeni akce odmitnout, tedy cituji: musime... "šaškovat na silnicích a kontrolovat jestli v lékárničkách není prošlé obinadlo", je mozna argument, ktery pouzil on pro ospravedlneni sveho pocinani, ale rozhodne neni tim, co obsahovala napln akce.

Opravdu konstruktivni prispevek

Jogurt
8. října • 5:55

Ty asi patříš mezi osvícené policejní duše s lemovanou ohrádkou na rameni. Jen tam totiž ještě přežívá názor že je přestupek jako přestupek a k vyřešení džungle na silnicích není potřeba začít od nejnebezpečnějších hrdinských činů typu předjíždění bez ohledu na protijedoucí a na ty co už případně předjíždějí, odstupy mezi vozidly, jízda na červenou, alkohol apod., Podle tebe stačí vyhnat policisty a vyšetřovatele z kanceláří a od pořádkových jednotek na silnice, nasadit jim zelené vesty bez identifikačních čísel a nechat je kontrolovat cokoliv. Třeba prošlé fáče nebo tu stotřicítku na dálnici. Čímž bude bezpečnost zajištěna, amen.

Je to stejné jako kdyby kriminálka ignorovala vraždy a řešila jen krádeže slepic a pozvracené chodníky. Je to snazší a líp se u toho generují statistiky.

Vlado
8. října • 10:57

To Jogurt:

Vy jste neporozumel obsahu meho prispevku.

X12345678
7. října • 20:17

Policista samozřejmě nemá právo odmítnout příkaz nadřízeného byť si o něm myslí cokoli. U mě tichým protestem rozhodně získali sympatie už proto že se k tomu odvážili a že dali jasně najevo, že na rozdíl od jejich mocipánů jim je jasné, že tato akce na gaunery na silnicích zaměřená nebyla.

MVT
7. října • 17:16

Cosi mi říká žes chlapče nepochopil o čem je řeč. Nejsi Bambas?

Vlado
7. října • 17:25

To MVT:

Opravdu konstruktivni prispevek

MVT
7. října • 18:33

To Vlado:

Něco nového by nebylo?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vlado
7. října • 19:38

To MVT:

Nemusime se porad dokola kockovat

Vlado
7. října • 15:06

Opravdu konstruktivni prispevek

MHPlus
7. října • 11:31

Obávám se, že se nikomu nerozbřeskne... Najde se jen velmi málo příkladů, kdy schopní nahradili neschopné. Spíše se bojím, aby neschopné nenahradili ještě více neschopní.

Polda
7. října • 10:03

Sám bych to nenapsal trefněji. Vsechna čest.

Kemza
7. října • 9:11

Myslím, že hodnocení je zcela přesné. Rozdávali se pokuty za prošlá obinadla, ale nadále se jezdilo na červenou, kamiony z pruhu do pruhu po dálnici, a mě málem srazil idiot, který předjížděl přes horizont, kde pochopitelně neviděl. Bylo to na místě kde je jedna těžká nehoda týdně a Kryštof stál 2 km odtud a kasíroval za ty lékárničky .

Iceman
6. října • 22:56

Souhlas s X12345678, vsechno potvrzuje tento tragicky vikend. 30 mrtvych je uz alarmujici cislo... Pochybuju, ze se neco v nejblizsi dobe neco zmeni. Nejezdim sice dlouho, ale uz si zacinam schanet helmu, nehorlavou konbinezu a ram do auta...

Vlado
6. října • 20:33

Panove, je velice zajimave sledovat reakce nas ridicu na problem bezpecnosti silnicniho provozu.

Z analyzy prispevku vyplyva, ze bohuzel nejsme ani zdaleka na ceste k lepsimu stavu. Ba co vice, a to je to nejpodstatnejsi, tapeme v labyrintu vlastnich rozporu.

Vsichni se jiste shodneme na tom, ze nehodovost, obecne receno bezpecnost silnicniho provozu, je jistym zpusobem umerna nejvice ve vztahu prave k chovani nas ridicu. To je tim nejpromenlivejsim a take neadaptabilnejsim faktorem.

Vsimneme si zde, ve vetsine prispevku, predevsim jedne veci. Absence neceho, co je nedilnou soucasti jakehokoli konani svobodneho cloveka. Absence priznani si vlastni odpovednosti, absence uvedomeni si toho, ze nejsme pouze loutky v kulisach jinych, ale ze jsme subjekty s vlastni schopnosti vytvaret skutecnost a odpovidat za sve kroky.

Odpovednost je to, co nam dava mandat vykonavat cinnost, ktera se muze potencionalne stat ohrozenim pro opravnene zajmy (svobodu) druheho jedince. Vsichni dobre zname kvalitu nasich silnic, vsichni dobre zname jaky vozovy park je v CR, vsichni dobre vime, ze nekde v horni dolni muze byt oznaceni obce az za horizontem, a mohl bych pokracovat. V okamziku kdy usedame do vozu prijimame od nasi odpovednosti mandat s vedomim vsech rizik, ktera je treba brat v uvahu a na zaklade kterych je nutne si pocinat.

Jeste vidite problem v dire na silnici nebo nahnute znacce? A myslite, ze absenci odpovednosti nahradime vypichovanim jednoho problemu a to vzdy takoveho, ktery je u toho druheho?

Jedou dve auta po silnici I. tridy, strida se obec a mimoobec. Vy jste to prvni. Jak bude 90% ridicu reagovat na Vas zpusob jizdy v obci? Jedte v obci 50, 2. auto za Vami pojede 50. Jedte v obci 60, druhe auto za Vami pojede 60. Jedte v obci 70, druhe auto, bude-li ho ridit ridic, kteremu slusnost rika obecne dodrzovat pravidla, zaostane za Vami nejdrive o par desitek metru, pak bude vzdalenost konstantni a nakonec Vas mozna zacne i dojizdet.

Jak priklad tahne...

Co udela jeden ridic, bude-li jako jediny ve fiktivnim svete dodrzovat pravidla? Co udela ridic, bude-li jako jediny ve fiktivnim svete porusovat pravidla?

A jaky svet na silnicich chceme?

Marek Hajn
6. října • 20:29

Statistika je opravdu hrozivá a je na čase se nad tím zamyslet a začít něco dělat. To co se děje na našich silnicích je vážně jak ze špatného filmu.
Také je pravda, že čerství řidiči toho z autoškoly opravdu moc neumí. Našprtat se testy, trochu toho ježdění a hurá na zkoušky, ale že člověk neumí pořádně jezdit, to nikoho nezajímá. Vidím to na svých kamarádkách, bál bych se s nima nasednout do auta. každej mladej frajírek pak hupsne do vytuňěnýho golfa a je králem silnic.
Slavnej Kraštof toho taky moc nevyřešil. Rozdalo se pár pokut, poliši týden strašili na silnicích, ale to je všechno.
Je třeba řešit příčiny nehodovosti a ne vybírat peníze za její následky...

Z
6. října • 18:21

Nejlevnejsi a nejrychlejsi zlepseni bezpecnosti je podle me zlepseni dopravniho znaceni. Kdyz je napriklad obec skryta za horizontem a znacka je az za nim a navic kryta keri, tak clovek, co to tam nezna, jede nebezpecne.

Dalsi vec, ktera by mela byt povinna je cedule "Pozor prechod pro chodce" (ta trojuhelnikova) asi 100 metru pred prechodem - 20 m pred prechodem a 4 metry od kraje v miste, ktere svadi svadi k rychle jizde nema vyznam. A uplne mi chybi ve vetsine obci, kterymi jdou silnice I. tridy. Tam beru rozumnou rychlost do 65 km/h tacho (v rytmu s kolonou), ovsem kdyz vim o prechodu dopredu zpomalim, abych mel cas zastavit bez navstevy v kufru a pustit pripadne chodce.

A take to chce vylepsit navesti - kdyz jste v cizim meste, je vetsinou nadlidsky ukol se zorientovat ciste podle ceduli.

Tresnicka na tomto dortu byla v nedeli v Usti nad Orlici, kde jste se dozvedeli o uzavirce prutahu mestem az znackou zakaz vjezdu umistenou za krizovatkou, ze ktere vychazela objizdka.

Pro Leonarda: asi tyden zpatky me svezl kamos s "pracovni" 120 s vymenenymi destickami a po takoveto drobne uprave to auto bylo schopny poslat me do pasu (bez prehaneni).

vita
6. října • 20:11

"Pro Leonarda: asi tyden zpatky me svezl kamos s "pracovni" 120 s vymenenymi destickami a po takoveto drobne uprave to auto bylo schopny poslat me do pasu (bez prehaneni)."

No hlavně aby ji ty slajky neposlaly do smyku a jestli ze 100ky zabrzdí pod 40m klobouk dolu.A na mokru přerušovaně brzdit.Na nikoho se nepovyšuju ,ale nemám rad řeči typu 120 v dobrým stavu to všem nandá v bezpečnosti. ty pidi destičky a kolečka nemají šanci proti technologii o 25let mladší.

Z
7. října • 21:39

)Ale v bezpecnosti to nikomu nandat nemuze, ze, pretacivost, nizka hmotnost, mekkoucky predek, zadne bocni vyztuhy apod delaji svoje (viz fotky ). Me se jenom nelibi to zevseobecnovani, ze vsecky 120 nebrzdi a taky ty reci, ze lepsi brzdy automaticky umoznuji zvyseni rychlostniho limitu.

matuS
6. října • 14:27

pepa> to ze nejazdime o moc horsie ako v zahranici, to si srandoval?

ja toho moc po europe najazdene nemam, par stovak km po rakusku a potom takmer 60tisic v sydney, a musim povedat, ze aj v rakusku aj v aud je to podobne v tom, ze ludia su omnoho viac TRPEZLIVI a TOLERANTNI.

nehovorim ze jazdia tam lepsie, alebo maju lepsiu techniku jazdy a pod - to nie. ale ked tam jazdis, tak to nieje ako tu, ze sa permanentne citim v ohrozeni zivota, tu ked mas niekde medzeru, hned sa ti do nej niekto strci, dostatocny odstup od vozidla pred tebou sa neda ani dodrzat, lebo hned tade niekto myskuje atak dalej atak dalej.

staci ist do rakuska, kazdy ide v dedine alebo meste 50tkou a nikto sa nerozculuje. skus tak ist doma, auta ta budu predbiehat z oboch stran...

u nas nieje takmer ziadna DISCIPLINA, ludia totiz opovrhuju pravidlami...a na to dost ludi kazdorocne doplaca

takze absolutne s tebou v tomto nesuhlasim.

Pepaodnikud
6. října • 17:32

No ja mam za sebou par desitek tisic km po Nemecku, Rakousko, Belgii a ver mi, ze to o cem mluvis je videt uplne vsude. (Nemecko je obzvlast dobry priklad). Ja se teda nikdy v Cechach v ohrozeni zivota necitil (a to jezdim celkem hodne).

JirkaK
6. října • 20:27

Po Německu jsem sice najel asi tolik co ty odcouval, ale můj dojem je daleko lepší než u nás. Když pojedu v Německu slušně, jedu jako ostatní a je to OK: Když jedu u nás podle předpisů, připadám si jako blbec.

Peter L
6. října • 15:33

tak tak, ešte by som doplnil, že je zaujímavé pozorovať zázračnú zmenu našinca po prechode hraníc napr. do AU. Na Slovenskej časti ťa ešte na posledných metroch nadrzovku predbehne na plnej čiare, ale po prechode hraníc zmena jak vyšitá - v dedine 50 jak zákon káže, žiadne predbiehanie na plnej, na diaľnici max. 140.... V čom to bude? Že by bol v Rakúsku iný vzduch? Alebo žeby ujovia v zelenom mali iný prístup? Asi to bude v tom prístupe policajtov - u nás stále ešte platí (napriek podstatnému zvýšeniu pokút), že všetko sa nejako vybaví, ukecá atď.

Je takisto zaujímavé pozorovať chovanie vodičov voči chodcom na prechodoch - osobne podľa tohoto javu hodnotím vyspelosť krajiny. V rozvinutých krajinách EU je rešpektovanie chodcov na prechodoch úplnou samozrejmosťou, nikto to neberie ako obmedzovanie. U nás? Skoro každý, kto sedí v plechovej krabici si myslí, že je niečo viac a pustiť človeka na prechode je strata času. Dokonca málokto pustí aj matku s dieťaťom (alebo babku o paličke) a ja som musel  takisto x krát vycúvať z prechodu spolu s kočíkom.

A aké je z toho východisko? Asi by nepomohlo zakázať staré Avie a Škody, ani ojazdené BMW so silnými motormi, skôr to bude v morálke spoločnosti, ktorá sa ale zo dňa na deň nezlepší.

Jirka
8. října • 8:09

tak to by mně pak zajímalo .. kam dají slušnost ti němci, když přijedou k nám ????

Peter L
8. října • 17:54

dobrá poznámka. Ty by si dal kam slušnosť, keby si prišiel na Ukrajinu a všade okolo teba bordel?

Lubos
7. října • 21:32

Presne ... prechod pre chodcov pre niektorych neplati.

matuS
6. října • 12:12

cupranek> hm, ja si ale nemyslim, ze vacsina nehod je sposobena starymi autami resp autami v zlom technickom stave. skor mam pocit, ze tazke nehody sa stavaju novymi a rychlymi autami, lebo vodici tie kone nedokazu zvladnut a precenuju svoje schopnosti.

Z
6. října • 17:53

Jo, takhle me minulej tyden predjizdel pred zatackou, do ktere nebylo videt "neznicitelnej" traktor Touareg. Já i ten žlutej, co vyjel ze zatáčky jsme pěkně brousili o svodidla, aby si milostpan z Vidne mohl potvrdit suverenitu danou svym trakturkem.

Anndy
6. října • 14:09

Asi mas pravdu. Nemyslim si, ze je to az tak stavom autoparku. Skor je to ludmi - ono to vyplyva aj z tej statistiky. Proste najviac nehod je tam, kde sa da potencionalne jazdit rychlo na "uzkej" ceste a zaroven je mozne stretnut auto v protismere. Cize cesty I., II. a III. triedy. Ludia nerozmyslaju a robia blbosti a dopadnu na to aj nevinni :(... Kolko krat clovek ide a vlastne sa len uhyba oprotiiducim "tvrdakom" v protismere a tak....

Oproti tomu v meste a na dialnici - kde je ovela nizsia rychlost, resp. auta sa nemozu stretnut v protismere, je ovela menej nehod, resp. menej vaznych (mesto napr. je dost logicke, ze tuky a plechariny sa tam vyskytnu vo vlekom mnozstve, ale obvykle nebyva nikto zraneny ani skrabnuty - ono je vlastne problem v "polozacpe" si nexat napr. dostatocny odstup - hned sa tam niekto supne").. Takze problem je len v ludoch a ich sposobe soferovania.

A tak isto by som sa viacej prihovoril za nejake zlepsenie kvality vyucby v autoskolach. Netvrdim, ze je to zle, ale mohlo by to byt kvalitnejsie - najma podla mna sa tam malo venuje teorii samotneho jazdenia - okrem zakldaov (spojka, brzda, plyn) sa tam fakticky skoro nic nevysvetluje a pritom je to dolezita sucast. Vsetko sa ako si nexava na to, ze ten ziak to dostatocne poxopi v praxi, ale nie je to tak... Kolko krat bol ziak z autoskoly (ked ju robi v meste) mimo mesta na ceste I., ci II. tr., kde by si nacvicil, ako asi predbiehat a tak? A opacne, ako casto bol ziak z maleho mesta, ci dedinky v poriadnom meste a nacvicil si mestsky "provoz"? Tak isto, ako niekto spominal - jadza v dazdi, ci nebodaj na snehu - proste dostatocne zvyraznt, ze taky dazd je fakt nebezpecny a inak sa auto xova, alebo take drobnosti, ako si asi zistit, alebo podla coho odhadovat, ako si zistit realnu situaciu, "nepisane" zakony, atd... Mne osobne toto velmi v autoskole xyba.....

no - vykecal som sa, snad mi bude fajn...

Z
6. října • 17:56

Presne tak, po tom, co jsem vylezl z autoskoly jsem mimo mesto zdrzoval...

Z
7. října • 21:43

Ja nemyslel predjizdeni, ale proste ze jsem jezdil po rovnych usecich 70 a podobne. Pak prisel na par km opacnej extrem a ted uz je to (snad ) v klidu.

Mino
6. října • 21:45

Pokud se jedná o předjíždění, co chcete v autoškole předjíždět? Nemáte šanci narazit na vozidlo, které jede pomaleji než vy. A předjíždět na nějaké širší rychlostní komunikaci? Tam jsem se dostal jednou a tu tatrovku jsem předjížděl snad minutu, abych nepřkročil devadesátku (osobně bych ji za takových okolností nepředjížděl). Inu, hodin v autoškole málo a stále po těch samých cestách. Já měl jízdy z 80% po okrajových částech města, kde je to samá přednost zprava, silnice sotva čtyři metry a tak. Zbytek byla cesta po městě (abych se na okraj dostal) a foukání pneumatik (chronicky prázdné),... Osobně bych dotaci hodin zvýšil alespoň o polovinu.

Pepaodnikud
6. října • 13:24

No ani ne novy auta, jako spis stary sunky s nefunkcnima tlumicema zato s 3-litrovym motorem. Jinak ale u nas ridici nejezdi nijak vyrazne hur nez jinde v Evrope. Nasim problemem je naprosty nedostatek kvalitnich rychlostnich komunikaci. Dokud u nas bude jen polovina km dalnic na obyvatele nez v zapadni Evrope, tak se nehodovost nezlepsi. Dalsi "vychytavkou" je vedeni tranzitnich tras skrz obce - to snad znaji vsichni, kteri jezdi mezi Podebrady a Hradcem (napr.). Hura-akce typu Krystof nic neresi, resenim je urychleni vystavb dalnic a obchvatu bez ohledu na vykriky ekologistu.

Polda
7. října • 9:56

Nehodovost nedělají v drtivé většině auta, ať už starý šunky nebo vrchol luxusu, ale troubové co v nich sedí.

Leonardo Cupranek
6. října • 15:55

Presne tak, nejhorsi je 15 let starej trilitrovej mercedes co BMW. Kdyz si nekdo takove auto koupi za 20000, tezko si do toho za 40000 koupi tlumice, brzdy, nebo nove gumy.

asimov
7. října • 17:07

To by ses divil...... mám ve svý 15ti-letý Alfě nový tlumiče, péra, čepy. Má to lepší vlastnosti než nová Octavie.......

Pravda je, že to auto stálo před dvěma lety pár drobných, ale proč bych do něj necpal prachy, když ten motor je jak novej a na karoserii je jedno zkorodovaný místo 5x5 cm (pozink). To jsou víc prohnilý starší Felicie  

Leonardo Cupranek
7. října • 20:26

Jo, to beru. Zcela jiste je opecovavana par let stara alfa kvalitnejsi, nez o dost mladsi felicie. A co teprve takova toyota - nejspolehlivejsi auto na svete )
Samozrejme, ze moje slova neplati uplne v kazdem pripade. Kdyz se clovek o auto stara a nevadi mu do nej cpat penize, pak samozrejme muze byt dlouho v dobrem stavu.
Nicmene skoda 105 byla ve spatnem stavu uz na rysovacim prkne konstrukteru a nepomuze ji nic.

Problem ale je, ze majitele 10 a vice let starych velkych zahranicnich aut vetsinou do sveho vozu neinvestuji tolik, co vy.
15 let stary mercedes ci BMW si muze koupit uplne kazdy. Malo kdo je pak ale ochoten investovat treba do noveho obuti ci tlumicu stejnou castku, jakou stalo auto samotne. A to neni prehaneni. Pokud takovy korab pluje na 18'' kolech, nove gumy pravdepodobne budou drazsi, nez to auto.

Leonardo Cupranek
6. října • 11:57

Nízká nehodovost na dálnici: znamená to, že bychom mohli zvednout rychlostní limit, který stejně dodržují jen ti, kteří buď šetří, nebo jim to prostě víc nejede? Vždyť jezdit po dálnici 150-160 je u nových aut úplně běžné, žádné nehody to nepůsobí, takže ten limit je evidentně nesmyslný - slouží jen pro předvánoční naplnění policejní kasy.

Stejné limity pro všechny : jezdit po obci rychle by se nemělo. Na druhou stranu rychlostní limit pro nové BMW (které brzdí) nastavit stejně jako limit pro Avii či dvacetileté Žiguli (ani jedno oproti tomu BMW nebrzdí i kdyby bylo jako nové, jako že ale nové není).

Místo represe pozitivní konání: magistrát řve, že v Praze je smog, nikdo ale nestaví obchvat, záchytná parkoviště, nové mosty (kterých v Praze chybí alespoň 5), atd... Policie nadává na nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, ale aby někdo něco s tím stavem vozovky dělal, to ne. Je jednodušší dát na dálnici omezení na 80 a pokutovat ty, kteří jedou 100.


Alkohol: kdo se před jízdou napije, nechť přijde o papíry. Jak ale orgáni prokazují marijánku, extázi, nikotin, prášky na migrénu, atd... to netuším.

Telefonování za jízdy: dokud nikdo nepokutuje kouření, ladění rádia, orální sex, jídlo, pití atd.. za volantem, proč zrovna telefonování tak vadí? Občas potkám frajery, kteří mají na volantu rozloženou mapu, nebo dokonce noviny. Ještě jsem neviděl orgána, který by někoho takového vyhmát. Telefonování při jízdě mi vadí jen u těch, kteří pak na tříproudé dálnici jedou v levém pruhu 90 a kecaj do mobilu. Na takové by to chtělo mít v autě jako příplatkovou výbavu protitankové střely.


Vývoj nehodovosti - nárůst? No bodejť by ne. Ten žigulík a stopětka je každý rok starší a starší, silnice rozbitější a rozbitější, jezdí čím dál víc důchodců a maminek. A řidiči jsou samozřejmě i bezholednější, nervóznější a netrpělivější - ostatně vzhledem k situaci se není čemu divit. Což takhle řešit příčiny a nenechat Kryštofa jen pokutovat náskedky?

Vyhlídky : nic moc. Boj s nehodovostí je z velké části boj s větrnými mlýny. Aut bude čím dál víc, budou větší zácpy, řidiči budou nervóznější, na auto bude mít čím dál víc lidí, atd...
Ale něco by přeci jen dělat šlo. Třeba omezit korupční prostředí na STK. Pokud orgán zastaví auto, které evidentně není v dobrém technickém stavu a přitom se řidič prokazuje týden starou STK, je to důvod k okamžitému odejmutí licence pro danou STK. A basta. Za totáče orgáni měli přenosná zařízení pro měření emisí. Proč je nemají teď? Kolik škodivek a aviatiků by asi prošlo?

Pravda je i to, že z autoškol vycházejí lidé, kteří prostě neumějí řídit. Kolik procent řidičů je schopno se rozject dokopce bez ručky aniž by ucouvli metr? Nekteří to nezvládnou ani s tou ručkou. Toto není tak důležité samo o sobě, ale indikuje to prostě kvalitu řidičského umu.

A samozřejmě že řidiči nezvládají hlavně nestandardní situace. Třeba déšť  či námrazu. Přiznávám se, že ve dne a za sucha rychlostní limit na dálnici nedodržuji, ale jak je mokro, jedu "jako z hnojem" (a to mám pneumatiky, které si s deštěm poradí dobře) - ale ti, které normálně za sucha předjíždím, za deště blikají na mne. Prostě jedou na dálnici 130 ať se děje co se děje. To si myslím, že je lepší za sucha jezdi 150, za mokra 100 a při mrazu ještě méně. Michelin nemichelin. Alpina nealpina )

Flipper-Tom
16. října • 13:24

Já nevím proč furt porovnáváš žigulíky s BMW, respektive proč když už je dáváš vedle sebe proč to neuděláš důsledněji ... kolik jsi viděl žigulů na boudě ? já jednoho a kolik BMW ? já háfo (nejlepší byl patrně ten zkušební jezdec kterej hodil na boudu bawo když při předváděčce ukazoval jak to skvěle drží :) stačí se projít kolem servisů u BMW je každej den aspoň jedno nějaký totálně rozmydlený auto, u servisu lady jsem si toho nějak nevšiml :)

co z toho plyne ? podle mě to že lepší podvozek a brzdy jaksi samy o sobě nezaručí nižší riziko havárie... naopak

poslední věta před smrtí: "neboj, to nevadí že prší, tadle kára má super podvozek a taky ABS, ESP a další vychytávky"

Nevím kolik toho máš najeto s žigulem ty, ale já mám pocit že můj žigul (ve srovnání s ostatními auty který řídím) brzdí obstojně... nicméně se změnou motorizace tam určitě příjdou dvoupístky a větší chlazený kotouče a kotouče dozadu :)

Mikei
26. prosince • 14:34

Ty jseš dobrej blázen  takový lidi co si tunijou ty jejich škodárny a žiguly doma na koleni a dávají si tam nějaký ptákoviny jako kotouče dozadu atd... jsou nejhorší na cestě! Něco tam akorát podělaj (ne všichni), na homologaci serou, STK si koupí, protože takové auto technickou neprojde, a myslí si jakou nemají raketu. Ale je to 20 let stará popelnice, co nemá s autem dnešní podoby nic společného. Jo a k těm BMW si myslím to, že žigulů a podobných sraček vidím v příkopách tolik, že to za svých dvacet let nespočítám na ruce, protože takový auto rozstřelí nějakej ožralec a policajty ani neřeší...atd. takže se o tom ani neví. Jo a asi jsi hochu nejel s ABS třeba na sněhu... zachrání ti to prdel jak nic a to i zkušení řidiči( dvěsta tisíc nalítáno atp.) říkají že je to dobrá věc. A to že nějaký bávo řekne větu před smrtí je taky nesmysl, děje se to jen u synáčku co maj zazobaný tatínky. A vůbec bych nechanil BMW, dnes už jede jakékoliv auto dobře, a vůbec i před dvaceti lety jelo jakékoliv zahraniční auto kurevsky dobře (samožřejmě ne žigul ) Např. Alfa Romeo 33, Fiat Croma, Honda Civic, Lancia Delta HF turbo... a tyto auta se daj sehnat v zuboženým stavu tak za 20000 a to je nejhorší... že si to koupí mladej fracek jede mu to 200 km/h a pak bum...

Flipper-Tom
27. prosince • 0:56

Nemluv nesmysly ... myslím si sice že na svejch autech dokážu ledacos udělat sám, ale zásahy do brzdovýho systému zcela určitě nechám na autorizovaném servisu (a to ještě na jediným konkrétním technikovi:), komponenty jsou samozřejmě (E) homologovaný, a STK mi samozřejmě taky zařizuje můj servis:)
(Zadní kotouče odvolávám - podle odborníků a uživatelů těchto je výsledný efekt ve srovnání s náklady zanedbatelný - takže jen předky a jinej posilovač :)

Jinak já nemám nic proti ABS a podobně, jen se prostě snažím naznačit že tyhle systémy nejsou samospasitelný a když třeba někdo s volantem neumí a má silnou káru ale myslí si že když to má nabušený eletronikou až po střechu tak že mu to neuklouzne ani když prší na náledí a dá plnej kotel, tek že se setsakrementsky plete!

Viz moje historka z loňský zimy kdy se na mě z kopce naprosto nekontrolovatelně řítil (shodou okolností:) baworák (pětka předposlední model)... na vyvalenej ksicht kravaťáka za volantem (takže žádnej mladej blbeček v obstarožní 325 na slikách) asi hned tak nezapomenu - taky si asi říkal že má ABS :)))

"i před dvaceti lety jelo jakékoliv zahraniční auto kurevsky dobře (samožřejmě ne žigul )" ty tomu asi moc nerozumíš viď ?:) nebo spíš ze žigulů znáš akorát původní krabice na bázi fiatu z.roku 1968 ?:) ostatně udávat jako standart alfu nebo Lancii je fakt hodně velká hovadina :)
zkus mě přesvědčit že třeba stejně starej golf/escort/ibiza v základu jedou "kurevsky dobře" (doufám že jsem to správně pochopil jako že jedou mnohem líp než moje lada :) ..asi si ustřelím smíchy :)

s poslední větou souhlas ...

Flipper-Tom
27. prosince • 0:56

Nemluv nesmysly ... myslím si sice že na svejch autech dokážu ledacos udělat sám, ale zásahy do brzdovýho systému zcela určitě nechám na autorizovaném servisu (a to ještě na jediným konkrétním technikovi:), komponenty jsou samozřejmě (E) homologovaný, a STK mi samozřejmě taky zařizuje můj servis:)
(Zadní kotouče odvolávám - podle odborníků a uživatelů těchto je výsledný efekt ve srovnání s náklady zanedbatelný - takže jen předky a jinej posilovač :)

Jinak já nemám nic proti ABS a podobně, jen se prostě snažím naznačit že tyhle systémy nejsou samospasitelný a když třeba někdo s volantem neumí a má silnou káru ale myslí si že když to má nabušený eletronikou až po střechu tak že mu to neuklouzne ani když prší na náledí a dá plnej kotel, tek že se setsakrementsky plete!

Viz moje historka z loňský zimy kdy se na mě z kopce naprosto nekontrolovatelně řítil (shodou okolností:) baworák (pětka předposlední model)... na vyvalenej ksicht kravaťáka za volantem (takže žádnej mladej blbeček v obstarožní 325 na slikách) asi hned tak nezapomenu - taky si asi říkal že má ABS :)))

"i před dvaceti lety jelo jakékoliv zahraniční auto kurevsky dobře (samožřejmě ne žigul )" ty tomu asi moc nerozumíš viď ?:) nebo spíš ze žigulů znáš akorát původní krabice na bázi fiatu z.roku 1968 ?:) ostatně udávat jako standart alfu nebo Lancii je fakt hodně velká hovadina :)
zkus mě přesvědčit že třeba stejně starej golf/escort/ibiza v základu jedou "kurevsky dobře" (doufám že jsem to správně pochopil jako že jedou mnohem líp než moje lada :) ..asi si ustřelím smíchy :)

s poslední větou souhlas ...

Leonardo Cupranek
26. prosince • 18:28

Plno lidi si mysli, ze zkuseny ridic zvladne to same, co ABS, MSR, TCS, ESP, atd...

Ale to je blbost. I ten nejzkusenejsi ridic ma jen jeden brzdovy pedal, kterym ovlada naraz vsechny 4 brzdy. Kdezto slusny elektronicky system ovlada brzdu kazdeho kola zvlast - podle situace. Ridic ma jen jeden plyn, kdezto TCS ci ESP je schopne distribuovat vykon na kazde kolo zvlast (pomaha si i pri rozjezdu pribrzdovanim toho kola, ktere prokluzuje - tedy i pod plynem muze brzdit, aniz se ridic dotkne brzdoveho pedalu). Jakpak by asi superzkuseny ridic prikazal autu, aby tocilo jen tim levym kolem, ktere je na asfaltu a neprotacelo to prave kolo, co je na ledu?

Lubos
7. října • 21:28

Jako bych si cetl vlastni myslenky. Sdilime naprosto stejny nazor, pocity a vubec dalsi veci na dopravu.

Adam
6. října • 21:10

Presne tak. Zhadzovať nehodovosť na staré autá je dosť hlúposť. Ja sám mám ladu, ktorá má síce dvadsať rokov, ale bola skoro nejazdená. Nezabrzdím síce tak skvele ako auto nové, ale zase na diaľnici idem tých 100 pri dobrom počasí, pri daždi samozrejme menej. Vodíčák mám asi rok a pol. Faktom je, že autoškola je inštitúcia, ktorá stojí za hovno. 16 jázd, každá tak asi trištvrte hodiny, od toho ešte treba odpočítať čas, kedy si autoškolák išiel kúpiť jedlo a obzrieť stavebniny, mínus nastavovanie zrkadielok, sedadla a tak a čistý čas jazdenia pol hodiny, niekedy ani to nie, je príšerne málo. A nejaké rady, trochu natrénovať parkovanie a tak podobne, kdeže. Akurát sem-tam sa prebral a zvreskol, keď som niečo pokazil. A myslím si, že aj keby autoškola bola desaťkrát lepšia, dokonalého šoféra by zo mňa nespravila. Všetko je len praxou. Ale "vy", "skúsení, ostrieľaní profíci", ako nám v tom pomáhate ??? Keď som sa pokúšal zo začiatku jazdiť predpisovo, pekne po meste 60, tak už ma boleli uši od toho trúbenia a klepkania po čele ostatných "profíkov". A nejaká tolerancia, pustiť niekoho pred seba zaradiť sa alebo tak, kdeže, radšej zatrúbim. Veď načo to tam je.
A Cupránek - zatiaľ nemám veľa skúseností, ale čo som doteraz videl, tí dôchodcovia a maminky, to sú jedni z najdisciplinovanejších účastníkov premávky. Uvedomujú si, alebo nechcú preceniť svoje schopnosti, že nie sú "až takí dobrí" a preto radšej idú pomalšie a opatrnejšie.

Leonardo Cupranek
6. října • 22:24

Ale jiste. S ladou ject 100 po dalnici je bezpecne. Jen to nechce vykukovat do leveho pruhu. Kdyz se totiz dva takovi predjizdeji (jeden jede 99.5 a druhy se ho snazi osolit pri 100.5), je to dost nebezpecne.
K tem duchodcum a maminkam: ja rozhodne nemam nic proti ridickam, znam jich nekolik, ktere jezdi uplne spickove, zcela jiste lepe, nez vetsina chlapu. Ale o duchodcich s cepickou si myslim sve )
Rozdil je ject bezpecne a ject "radoby bezpecne". Kazdy den se setkavam s ridici, kteri si tak nejak stanovi, ze bezpecna rychlost pro ne je 70km/h. Pak tou rychlosti jedou mimo obec i v obci. Mimo obec je predjedu a oni jsou nastvani. V obci (kde jedu lehce pod 60) mi to drsne oplati. Tohle fakt nechapu. Jezdci s konstantni rychlosti. Na dalnici si reknou, ze bezpecna rychlost pro ne je treba 120 a drzej ji za slunneho tepleho dne i v zime na naledi. Tohle fakt nechapu.

asimov
6. října • 10:45

Včera ( neděle ) jsem jel z Prahy do Brna za silného deště po celou trasu. Mám zadokolku bez těch elektronických vychytávek, takže šlápnout ostře na plyn = výlet do svodidel. Jel jsem celou dobu 100-130 a jen počítal auta v poli, bylo jich 9. Jedno BMW 530d moc pěkně obrousilo levej bok o svodidla před mýma očima. Jel tak 200. Proč ne, že?

Petr Šikl
6. října • 11:09

Ano, vodu na vozovce někteří řidiči podceňují. Pneumatika dokáže odvádět vodu do určité rychlosti, zaleží na mnoha faktorech. Od dezénu, složení a výšky vzorku, popř. šířky pneumatiky až po přítlak tlumičů. Nejvyšší roli hraje výška vody na vozovce. Na českých silnicích je spousta vyjetých kolejí, tudíž riziko ztráty adheze je vyšší. Mám zkušenost se staršími pneu fireston195/R14. Při 100km/h a při 4mm vody na vozovce se chovají jako na náledí, na pětku prokluzují. Nyní jsem koupil barum bravuris, které se na vodě chovají "bravurně" a drží do 150km/h. Ale spoléhat na to nemohu.

Jirka
8. října • 7:56

tak, jestli tlumiče vyvolávají přítlak na vozovku .. tak co pak dělá pérování ??? odtlak?

Wir
8. října • 11:13

Nemá cenu chytat se za slovíčka. Tlumiče samozřejmě tlumí nežádoucí kmity pérování po žádoucím propérování. Ta věta teda vypadá.  Takže záleží i na kvalitě a míře opotřebení tlumičů.

Petr Šikl
9. října • 22:35

Děkuji o uvedení na pravou miru ... psal jsem to ve spěchu

Back
6. října • 9:30

V MF bylo napsáno, že za nehody mohou také nové nešťastné poznávací značky, kdy si již řidiči z velkých měst nemohou dát pozor na balíky z venkova.

jzk
6. října • 13:16

kravina, když řídím tak sleduju v dopravě důležitý věci, nemam čas luštit ještě SPZ. A to že lidi odněkud jsou zákonitě horší řidiči ( rozuměj  - menší prasata ) něž řidiči odjinud je debilní zamindrákovanej egoistickej předsudek těch co to tvrděj.

Vix
14. října • 12:20

Je to kravina, ale podobné báchorky žijí i v SRN, pamatuju si OF (Offenbach) = "Ohne Verstand" (vyslovováno Frštand) [bez rozumu], NL (Holandsko) = "nur links" [pouze vlevo]

TOPA
7. října • 12:57

No ono to až taková kravina být nemusí. Na severní Moravě se traduje, že když někdo vidí SPZ bývalého karvinského okresu, začne si dávat více majzla. Evidentně to vzniklo hluboko před rokem 89. Tehdy ve snaze získat pro doly a hutě mladé dělníky velkými platy a dostatkem bytů,  se v Karviné a okolo objevilo  mnoho 18-ti letých, kteří si za několik málo platů mohli dovolit koupit auto. Byla proto velká pravděpodobnost že divně a nebezpečně  se chovající auto bude řídit právě někdo takový.

JJ
6. října • 17:34

No to s těmi poznávačkami neplatí 100%, ale jistá závislost se vysledovat dá. Ve východních Čechách je proslulý okres Rychnov nad Kněžnou. Působí-li v malém okresním městě jedna autoškola nevalné úrovně po dobu řekněme deseti let, na kvalitě řidičů se to projeví. A v případě konkrétně Rychnova, což je okres s malou migrací obyvatel pak opravdu do velmi značné míry platí:

auto s RKx SPZ = absolvent autoškoly v RK = potenciální průser

K tomu si ještě připočítej to, že absolvent autoškoly v zapadlém pohraničním okrese prostě nemá šanci v rámci výcviku naučit se věci jako jízdu po dálnici, v hustém provozu apod.

Upřímně řečeno, v české autoškole se člověk naučí spoustu užitečných věcí, ale spoustu ještě užitečnějších ne. Mám kamaráda, Holanďana. Po ukončení autoškoly sice neuměl vyměnit kolo nebo žárovku (prostě by si zavolal asistenční službu), ale drsný provoz na dálnici zvládal s přehledem, což mi pro bezpečnost provozu přijde lepší...

JirkaK
6. října • 20:19

Já jsem taky vidlák z rychnovska a hrdě se k tomu hlásím. Jen se divím, že jsem ještě nikoho nezabil?!

JJ
8. října • 1:31

To, co jsem napsal není nějaké stoprocentně platné pravidlo.

Já sice nejsem z Rychnovska, ale mám na jednom autě rychnovské poznávačky

OnLi
6. října • 7:28

V sobotu jsem viděl čerstvou "smrtelnou" nehodu. V uvozovkách proto, že nevim, jak jeden z bouraných, či nabouraných dopad. Když jsem jel kolem, tak to vypadalo zle. Auto na střeše, totálně sešrotovaný a ten zaklíněnej člověk měl minimálně zlomený zápěstí. Bylo to na místě, kde už se stalo několik smrťáků. A jak všichni víte, tak v sobotu chcalo..

Včera jsem potkal taky dalšího idiota. Jel za mnou s dálkovýma světlama a uznal, že nejlepší místo k předjetí dvou aut je a si 50. mestrů před zatáčkou, tak nás předjel a měli jsme štěstí, že nikdo nejel proti, a kolikrát jsem už zažil podobnou situaci.

Neni to jen prevencí, jakou je Kryštof, která neni tak důkladná, jak se píše a mluví, ale už i výchovou v autoškolách. Dnes uchazeči o "papíry" nabiflujou testy, nebo rovnou podváděj a na jejich řidičský um se už důraz neklade. Tak to je.

V.Šabata
20. září • 17:52

Jezdíme opravdu stále hůř a nebezpečněji. Domníváte se, že jsme jiní než Němci, Rakušané,Italové,Švýcaři ? Jedou doma předpisově a pokud to u nás znají, stanou se z nich ihned za hranicí dopravní čuňátka. Je to vše v systému dopravních předpisů, pokut a práci policie. Náš slavný parlament řeší měsíce manželství stejného pohlaví, utajené porody a jiné minoritní problémy a nevšímá si, že národ vymírá na silnicích po tisících.  Když se dají dohromady jakž takž zákony vhodné pro provoz, nesmyslnými připomínkami je rozbijí, že z té předrahé parlamentní mašiny vyleze zase paskvil. Opišme předpisy Švédů(mají nejnižší nehodovost), jejich pokuty, systém radarových kontrol. Stačilo by pustit radary do kompetence obcí, pokuty vybírat finančními úřady a za dva měsíce je po bolesti. Zatím to však vypadá  že se to změní, až pozbydeme všech práv a zákony nám budou posílat z Bruselu. Také policie by měla přestat dělat "akce" a začít pracovat. Policisty postavit na křižovatky, místo drahých aut jim dát dobré boty a neskonale větší pravomoci. Demokracie totiž není anarchie, což si mnozí stále pletou. V USA určitě není méně demokracie, než bychom chtěli my, ale policista je vážená a respektovaná persona! Ustanovíme zákonem,že za jízdy se netelefonuje, po krátké době se zjistí, že je to nevymahatelné, policista tvrdí že volal, řidič že nevolal, noviny napíšou- tvrzení proti tvrzení,nutno doložit fotografií a je tu zase anarchie.  Staré přísloví- ryba hnije od hlavy platí stále!                 VŠ.

 

marko
6. října • 9:23

jinak o tomto weekendu u nás při bouračkách zahynulo přes třicet lidí!! trochu paradoxně akce, neakce...

Doporučujeme

Články odjinud