Jezdíme jako prasata? Statistiky nehod v Česku

Za prvních 8 měsíců letošního roku se každé 3 minuty stala dopravní nehoda, což představuje 125 884 nehod, 890 usmrcených osob (z toho 24 dětí), 3 543 těžce a 20 270 lehce zraněných osob. Hmotná škoda přesáhla 6 miliard Kč.
Jezdíme jako prasata? Statistiky nehod v Česku

Jezdíme hůře než vloni

Oproti loňskému roku stejného období vzrostl počet nehod o 6 629 (o 5,6%), počet usmrcených o 73 osob (o 8,9%) a počet lehce zraněných o 1 349 osob (o 7,1%). Počet usmrcených za prvních osm měsíců je druhý nejvyšší v historii ČR, hned po roce 1994, kdy zemřelo ještě o 13 osob více.

Nejvíce obětí mají na svědomí sobotní nehody (188 osob), naopak nejméně úterní (91 osob). Na 1000 sobotních nehod připadá 12,9 usmrcených osob, na 1000 nedělních nehod 10,1 osob, naopak nejbezpečnější je úterý s 5 usmrcenými na 1000 nehod.

Dny a měsíce s nejvíce tragickou bilancí

Nejvíce nehod se stalo v červnu a v srpnu. Nejvíce usmrcených bylo při červencových nehodách.
Nejhorším dnem do počtu nehod patří pondělí 7.dubna (1 174 nehod) a pátek 29.srpna s 858 nehody. Roční denní průměr činí 518 dopravních nehod.

Vůbec nejtragičtějším dnem je sobota 8. března, kdy při nehodách zahynulo 20 lidí (jen při nehodě autobusu v JČ zahynulo 19 lidí). Další tragickým dnem byla neděle 13. července, kdy zahynulo 15 lidí, dále sobota 19.7 (12 osob), sobota 19.4 (11),  16.8 (11), 29.6 (10), 4.7 (10) a 23.8 (10 osob).
V průměru na 1 den připadají 3,7 usmrcené osoby. Od ledna do srpna bylo pouze 19 dnů, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život, v červenci nebyl ani jeden.

Nebezpečné silnice I. třídy

Nejvíce usmrcených připadá na rychlostní silnice I., II. a III. třídy. Nejvyšší závažnost mají nehody na silnicích 1.třídy, kde na 1000 nehod připadá 15,1 usmrcených osob, což je 2x více než na ostatních komunikacích. V obci se stalo bezmála 92tisíc nehod při kterých zemřelo 306 účastníků, mimo obec se událo 34 211 karambolů při kterých zahynulo 584 osob. Na dálnici se událo 2777 nehod při kterých zemřelo 33 lidí.

Příčiny tragických nehod

Nejtragičtější příčinou nehod je nepřizpůsobení rychlosti dopravě technickému stavu vozovky (130 usmrcených osob), vjetí do protisměru (104), nepozornost (91), nezvládnutí vozidla (63), nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (60), překročení předepsané rychlosti (28), nedaní přednosti (27), předjíždění (25) atd.

Alkohol zavinil 6 327 nehod, při nichž zemřelo 94 osob. Nejvyšší podíl těchto nehod je registrován na území Východočeského kraje a nejvyšší podíl usmrcených pod vlivem alkoholu je ve Středočeském kraji.
Z celkového počtu 890 usmrcených osob bylo 317 řidičů osobních automobilů, 187 spolujezdců, 143 chodců, 91 cyklistů, 60 motocyklistů, 28 řidičů nákladních automobilů, 22 cestujících v autobuse, 9 spolujezdců na motocyklech, 9 spolujezdců v nákladních autech, 8 řidičů malých motocyklů, 4 řidiči autobusů atd.

Nesprávný způsob jízdy – kámen úrazu

Bezmála 92% nehod zavinili řidiči motorových vozidel (z toho 72% řidiči osobních a 15% nákladních automobilů). Roste počet případů, kdy z místa nehody viník ujel. Stalo se tak při 11 521 nehodách, při kterých bylo usmrceno 19 osob a 752 bylo zraněno. Tyto nehody představují 9,2% z celkového počtu, což je víc než smutné.

Mezi hlavní příčinu nehod motorových vozidel patří nesprávný způsob jízdy (65%), nedání přednosti (17,5%), nepřiměřená rychlost (15,1%) a nesprávné předjíždění.

Nejvíce nehod se stalo v Praze, nejvíce usmrcených má Morava

Nejvíce závažné nehody se stávají v Jihočeském kraji, kde na 1000 nehod připadá 10,5 usmrcených, dále Východočeský kraj (9,5) a Středočeský (8,8). Například v Praze připadá na 1000 nehod pouze 6,8 usmrcených osob. Je to dáno především menšími nehody v hustém provozu, jde především o „štouchance-plechařinu“ atd.

Nejméně nehod se stalo v Jihočeském kraji (9407 nehod a 99 usmrcených), nejvíce však v Praze (22865 nehod a 38 usmrcených. Největší nárůst nehod byl zaznamenán na území Severomoravského kraje (19162 nehod a 130 usmrcených). Největší nárůst usmrcených zaznamenal Východočeský kraj (13 113 nehod, ale 125 usmrcených, o 23 více než v roce 2002).

Vývoj nehodovosti = nárůst

Vývoj nehod na našich silnicích je krajně nepříznivý. Umírá více řidičů a jejich spolujezdců (nárůst o 18%, resp. o 8%), v nočních hodinách zahynulo dokonce o 71 osob více než před rokem. Počet usmrcených je vyšší i u nehod končící srážkou s pevnou překážkou (o 22,5%), popř. při haváriích (o 66%). Narůst usmrcených osob zaznamenaly především nehody na suchém povrchu komunikace (+88 osob), nehody mimo obec (+71 osob), nehody na silnici III: třídy (+38 osob) atd. Nejlépe ze statistik dopadli motocyklisté, kde byl zaznamenám pokles o 10 usmrcených osob.

Co pomůže snížit nehodovost?

Hlavně je to v nás, v řidičích. Musíme více předvídat, jezdit obezřetněji a nepřehánět to s abnormální rychlostí. Dále musíme začít jinak přemýšlet, není možné, aby si člověk myslel, že je nejlepší řidič, kterému se nemůže nikdy nic stát. Plno lidí nesnese, když je někdo někde předjede. Od narození máme zafixované, že všude musíme být první, to se musí změnit. Více tolerance na silnicích také neuškodí.
Dále by se měl změnit přístup Policie a hlavně zákonodárců (rozbor přineseme v dalším článku).

Každým rokem sice najezdíme více a více kilometrů a tak je riziko nehody pravděpodobnější. Jezdíme ale v bezpečnějších vozech a proto je třeba aby statistiky nehod, úmrtí a zranění stále klesaly. Každý promarněný život na silnici je naprosto zbytečný ! To si musí každý uvědomit.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

dnes | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků