Jezdíme bezpečněji: počet obětí klesl (statistiky)

Zimu vystřídalo teplé jarní počasí. Je tedy na čase položit si otázku: „Jak jsme v zimě jezdili?“. Nejlepší odpovědí bude nahlédnutí do statistik nehodovosti na území ČR za první tři letošní měsíce (leden-březen).
Jezdíme bezpečněji: počet obětí klesl (statistiky)

Nehodovost v prvních dvou měsících nového roku ovlivňuje řada faktorů. Začneme u nástrah samotné zimy. V zimním období jsou vozovky převážně mokré, popř. pokryty vrstvou sněhu (platí pro horské oblasti), místy se vytváří nebezpečný led. Tudíž tento faktor zvyšuje zcela určitě počet nehod (většinou se jedná jen o plechy atd.). Dalším faktorem ovlivňující nehodovost je nevůle některých řidičů přezout letní pneumatiky na zimní.

Další články zabývající se nehodovostí v České republice nebo policejními akcemi, které měly vysokou nehodovost snížit, případně také (ne)bezpečným řízením.

Naopak faktor kladně ovlivňující počty nehod je, že mnoho sezónních motoristů uklidí své plechové miláčky do garáží a v zimě prostě nikam nejezdí. Dovolím si však tvrdit, že těchto řidičů postupem času ubývá. Dále vývoj nehodovosti kladně ovlivňují nižší rychlost spojená s větší obezřetností. Jezdí se o něco pomaleji než v letních měsících a tudíž dochází k méně závažným nehodám. O vlivu policejních kontrol na snížení nehodovosti můžeme spekulovat, přesto si myslím, že určitý kladný přínos tu je.

Více nehod, méně mrtvých

Za první tři měsíce letošního roku se stalo 47862 dopravních nehod, což je o 3268 nehod více než v roce předchozím. Dobrou zprávou je, že klesl počet usmrcených (-53 osob, tj. o -21%) a těžce zraněných osob (pokles o 129 osob, tj. -13,5%). Celková bilance usmrcených osob je nejnižší od roku 1990, což je velmi pozitivní. Pouze ve Východočeském a Severomoravském kraji vzrostl počet nehod i počet usmrcených. Nejlépe si letos vedl Jihočeský kraj, kde byl zaznamenán pokles o 37 zahynulých osob. Relativně nejbezpečněji se jezdí v hlavním městě.

Kraj leden až březen 2004 Počet nehod Index Počet usmrcených Index Rozdíl usmrcených
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA 7 834 89,4 14 77,8 -4
STŘEDOČESKÝ 6 058 110,8 27 79,4 -7
JIHOČESKÝ 3 650 115,1 11 22,9 -37
ZÁPADOČESKÝ 4 476 105,3 19 90,5 -2
SEVEROČESKÝ 5 360 106,8 21 91,3 -2
VÝCHODOČESKÝ 5 395 116,1 32 110,3 3
JIHOMORAVSKÝ 7 406 117,7 34 73,9 -12
SEVEROMORAVSKÝ 7 683 110,0 43 122,9 8

Nejbezpečněji se jezdilo v úterý a neděli

Pondělí drží primát s největším počtem dopravních nehod, následuje středa a pátek. Nejméně nehod se stane tradičně každou neděli, avšak nejméně usmrcených připadá na úterý.

Den v týdnu Leden až březen 2004 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených
Pondělí 8 676 943 34 -7
Úterý 7 466 1 564 21 -1
Středa 8 092 941 29 -10
Čtvrtek 7 070 187 24 -12
Pátek 7 767 -301 34 -6
Sobota 4 803 -461 34 -26
Neděle 3 988 395 25 9

Pozn.: nejtragičtějším dnem hodnoceného období byla středa 10.března, kdy při nehodách zahynulo 7 lidí. V průměru na jeden den hodnoceného období připadá 2,2 usmrcené osoby. V tomto období bylo 13 dnů, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život. Na silnicích za první čtvrtletí zemřelo: 79 řidičů osobních vozů 52 chodců 38 spolujezdců v osobních automobilech 11 cyklistů 9 řidičů nákladních vozů 6 motocyklistů 4 spolujezdci v nákladních vozech 1 spolujezdec na motorce 1 řidič malého motocyklu

Nejvíce usmrcených je v kategorii 25 až 34 let (zahynulo 56 osob, tj. o 2 osoby méně než v roce 2003). V kategorii nad 64 let a v kategorii 45 až 54 let zahynulo shodně 34 lidí, v kategorii 35 až 44 let zahynulo 28 lidí (o 12 osob méně) atd. Největší pokles počtu usmrcených byl v kategorii 55 až 64 let – o 24 osob. Při nehodách v tomto období zahynuly 2 děti – chodci. Klasické příčiny nehod: Vysoká rychlost, nevěnování se řízení, nedodržená bezpečná vzdálenost. Tragické následky má na svědomí taktéž vysoká rychlost a vjetí do protisměru.

DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel

Pořadí Deset nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel (leden až březen 2004) Počet nehod
1. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 9 647
2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 6 639
3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 6 261
4. nesprávné otáčení nebo couvání 4 530
5. nezvládnutí řízení vozidla 3 198
6. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 2 259
7. vjetí do protisměru 1 611
8. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 1 569
9. jiný druh nesprávné jízdy 1 067
10. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 1 017

DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel

Pořadí Deset nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel (leden až březen 2004) Počet usmrcených osob
1. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 41
2. vjetí do protisměru 20
3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16
4. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 13
5. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 11
6. nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti 10
7. nezvládnutí řízení vozidla 9
8. nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu 8
9. jiný druh nesprávné jízdy 7
10. nedání přednosti upravené dopravní značkou 7

Bezpečné dálnice: Nejvíce tragických nehod se tradičně odehrálo na silnicích I. a II. třídy. Oproti loňskému roku sice počet mrtvých pokles, přesto čísla jsou hrozivá. Dálniční síť měla na svědomí 13 lidských životů a 1143 nehod, což představuje nárůst oproti roku 2003.

Druh komunikace leden až březen 2004 Počet nehod Index Počet usmrcených Index
Dálnice 1 143 144,1 13 185,7
Silnice I.třídy 8 213 110,0 75 67,6
Silnice II.třídy 7 108 116,6 42 76,4
Silnice III.třídy 5 544 115,4 25 83,3
Komunikace sledovaná 8 545 95,5 25 78,1
Komunikace místní 12 471 106,0 18 120,0
Účelová komunikace 4 838 102,4 3 75,0

Alkohol zavinil méně nehod: Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 1 582 nehod (tj. 3,4% z celkového počtu), při kterých bylo 5 osob usmrceno a 597 zraněno. Oproti loňskému období je počet těchto nehod nižší o 279 (tj. o 15%), počet usmrcených je nižší o 17 osob a počet zraněných je nižší o 237 osob. Počet usmrcených při těchto nehodách představuje „jen“ 2,5% (jeden z nejnižších podílů v historii české statistiky). Závěrem bych popřál všem bezpečné návraty z cest.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků