Zimu vystřídalo teplé jarní počasí. Je tedy na čase položit si otázku: „Jak jsme v zimě jezdili?“. Nejlepší odpovědí bude nahlédnutí do statistik nehodovosti na území ČR za první tři letošní měsíce (leden-březen).
Další články zabývající se nehodovostí v České republice nebo policejními akcemi, které měly vysokou nehodovost snížit, případně také (ne)bezpečným řízením.
Více nehod, méně mrtvých
Kraj leden až březen 2004 |
Počet nehod |
Index |
Počet usmrcených |
Index |
Rozdíl usmrcených |
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA |
7 834 |
89,4 |
14 |
77,8 |
-4 |
STŘEDOČESKÝ |
6 058 |
110,8 |
27 |
79,4 |
-7 |
JIHOČESKÝ |
3 650 |
115,1 |
11 |
22,9 |
-37 |
ZÁPADOČESKÝ |
4 476 |
105,3 |
19 |
90,5 |
-2 |
SEVEROČESKÝ |
5 360 |
106,8 |
21 |
91,3 |
-2 |
VÝCHODOČESKÝ |
5 395 |
116,1 |
32 |
110,3 |
3 |
JIHOMORAVSKÝ |
7 406 |
117,7 |
34 |
73,9 |
-12 |
SEVEROMORAVSKÝ |
7 683 |
110,0 |
43 |
122,9 |
8 |
Nejbezpečněji se jezdilo v úterý a neděli
Den v týdnu Leden až březen 2004 |
Počet nehod |
Rozdíl nehod |
Počet usmrcených |
Rozdíl usmrcených |
Pondělí |
8 676 |
943 |
34 |
-7 |
Úterý |
7 466 |
1 564 |
21 |
-1 |
Středa |
8 092 |
941 |
29 |
-10 |
Čtvrtek |
7 070 |
187 |
24 |
-12 |
Pátek |
7 767 |
-301 |
34 |
-6 |
Sobota |
4 803 |
-461 |
34 |
-26 |
Neděle |
3 988 |
395 |
25 |
9 |
Pozn.: nejtragičtějším dnem hodnoceného období byla středa 10.března, kdy při nehodách zahynulo 7 lidí. V průměru na jeden den hodnoceného období připadá 2,2 usmrcené osoby. V tomto období bylo 13 dnů, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život. Na silnicích za první čtvrtletí zemřelo: 79 řidičů osobních vozů 52 chodců 38 spolujezdců v osobních automobilech 11 cyklistů 9 řidičů nákladních vozů 6 motocyklistů 4 spolujezdci v nákladních vozech 1 spolujezdec na motorce 1 řidič malého motocyklu
Nejvíce usmrcených je v kategorii 25 až 34 let (zahynulo 56 osob, tj. o 2 osoby méně než v roce 2003). V kategorii nad 64 let a v kategorii 45 až 54 let zahynulo shodně 34 lidí, v kategorii 35 až 44 let zahynulo 28 lidí (o 12 osob méně) atd. Největší pokles počtu usmrcených byl v kategorii 55 až 64 let – o 24 osob. Při nehodách v tomto období zahynuly 2 děti – chodci. Klasické příčiny nehod: Vysoká rychlost, nevěnování se řízení, nedodržená bezpečná vzdálenost. Tragické následky má na svědomí taktéž vysoká rychlost a vjetí do protisměru.
DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel
Pořadí |
Deset nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel (leden až březen 2004) |
Počet nehod |
1. |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
9 647 |
2. |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
6 639 |
3. |
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem |
6 261 |
4. |
nesprávné otáčení nebo couvání |
4 530 |
5. |
nezvládnutí řízení vozidla |
3 198 |
6. |
nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " |
2 259 |
7. |
vjetí do protisměru |
1 611 |
8. |
vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu |
1 569 |
9. |
jiný druh nesprávné jízdy |
1 067 |
10. |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
1 017 |
DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel
Pořadí |
Deset nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel (leden až březen 2004) |
Počet usmrcených osob |
1. |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
41 |
2. |
vjetí do protisměru |
20 |
3. |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
16 |
4. |
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu |
13 |
5. |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
11 |
6. |
nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti |
10 |
7. |
nezvládnutí řízení vozidla |
9 |
8. |
nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu |
8 |
9. |
jiný druh nesprávné jízdy |
7 |
10. |
nedání přednosti upravené dopravní značkou |
7 |
Bezpečné dálnice: Nejvíce tragických nehod se tradičně odehrálo na silnicích I. a II. třídy. Oproti loňskému roku sice počet mrtvých pokles, přesto čísla jsou hrozivá. Dálniční síť měla na svědomí 13 lidských životů a 1143 nehod, což představuje nárůst oproti roku 2003.
Druh komunikace leden až březen 2004 |
Počet nehod |
Index |
Počet usmrcených |
Index |
Dálnice |
1 143 |
144,1 |
13 |
185,7 |
Silnice I.třídy |
8 213 |
110,0 |
75 |
67,6 |
Silnice II.třídy |
7 108 |
116,6 |
42 |
76,4 |
Silnice III.třídy |
5 544 |
115,4 |
25 |
83,3 |
Komunikace sledovaná |
8 545 |
95,5 |
25 |
78,1 |
Komunikace místní |
12 471 |
106,0 |
18 |
120,0 |
Účelová komunikace |
4 838 |
102,4 |
3 |
75,0 |
Alkohol zavinil méně nehod: Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 1 582 nehod (tj. 3,4% z celkového počtu), při kterých bylo 5 osob usmrceno a 597 zraněno. Oproti loňskému období je počet těchto nehod nižší o 279 (tj. o 15%), počet usmrcených je nižší o 17 osob a počet zraněných je nižší o 237 osob. Počet usmrcených při těchto nehodách představuje „jen“ 2,5% (jeden z nejnižších podílů v historii české statistiky). Závěrem bych popřál všem bezpečné návraty z cest.